KAFFE: Kaffe er oppkvikkende og blir for de fleste forbundet med kos og hygge.
KAFFE: Kaffe er oppkvikkende og blir for de fleste forbundet med kos og hygge.Vis mer

Er koffeinfri kaffe sunnere enn vanlig kaffe?

Nei, mener norske eksperter.

Vi nordmenn er glad i kaffe, og vi er nok mange som føler at dagen ikke kan begynne ordentlig før vi har fått i oss den første, gode kaffekoppen. Kaffe er oppkvikkende og blir for de fleste forbundet med kos og hygge. Det finnes mange gode grunner til å nyte noen kopper med kaffe, og visste du at bare det å tenke på kaffe kan gjøre deg mer våken?

Det er likevel en vanlig oppfatning at vi generelt bør begrense kaffeinntaket noe, spesielt med tanke på hvor mye koffein vi får i oss i løpet av en dag, og da kan det være flere som tyr til koffeinfri kaffe. Men er koffeinfri kaffe egentlig sunnere enn vanlig kaffe?

- Det er mange helsefordeler knyttet til kaffe, og det er få som er uenig i det. Noen tror likevel at koffeinfri kaffe er det sunneste, men det har faktisk ingen påviste helsefordeler å bytte fra vanlig kaffe til koffeinfri kaffe, sier Bjørn Grydeland, som er ansvarlig for presse og kommunikasjon i Norsk kaffeinformasjon - et opplysningskontor for kaffe.

Noen reagerer på koffein

Folk reagerer imidlertid ulikt på koffein, og de fleste kan innta 4-5 kopper daglig uten å oppleve negative bivirkninger.

En andel av befolkningen er såkalt hyposensitive, og kan få i seg store mengder koffein uten at det påvirker dem nevneverdig. Så har vi en liten del av befolkningen som er såkalt hypersensitive. For dem kan koffeinfri kaffe være et godt alternativ.

- Dersom du plages med dårlig søvn eller uro i kroppen, kan du drikke koffeinfri kaffe og få samme gleden. At et høyt inntak kan gi ubehag gjelder jo det meste vi drikker og spiser, og du oppnår ikke andre helsefordeler ved å bytte til koffeinfri kaffe, forklarer han.

LES OGSÅ: Ikke en gang 25 kaffekopper daglig vil skade helsen din

KOFFEINFRI KAFFE: - Utvalget i Norge er ikke så stort, men på verdensbasis finnes det mange koffeinfrie produkter. Metodene for å fjerne koffein har blitt mye bedre og nå trenger ikke koffeinfri kaffe å smake vondt, sier eksperten.
KOFFEINFRI KAFFE: - Utvalget i Norge er ikke så stort, men på verdensbasis finnes det mange koffeinfrie produkter. Metodene for å fjerne koffein har blitt mye bedre og nå trenger ikke koffeinfri kaffe å smake vondt, sier eksperten. Vis mer

Så mye koffein er skadelig

Erik Arnesen er helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL), og han er enig i at koffeinfri kaffe ikke ernæringsmessig sett er bedre, men at det er et godt alternativ for dem som liker kaffe og ikke tolererer koffein så godt.

- Det er individuelle forskjeller på hvor mye koffein man tåler: mellom en tredjedel og halvparten av europeere bærer en genetisk mutasjon som gjør at koffein omsettes i kroppen mindre effektivt og dermed forblir i blodbanen lenger. De kan få negative symptomer av bare små mengder koffein, blant annet raskere hjerterytme og høyere blodtrykk, noe som kan være skadelig, forklarer han.

20 milligram koffein per kilo kroppsvekt er en skadelig mengde for de fleste, men hos dem som er følsomme for koffein kan bare små doser gi hjertebank og skjelving samt søvnproblemer. Mer enn 5-6 kopper kan gi symptomer på koffeinforgiftning.

Koffein er oppkvikkende

- Koffein har jo en klart oppkvikkende effekt. Når det gjelder positive helseeffekter av koffein er det først og fremst knyttet til fysisk aktivitet. Ca. 2 kopper kaffe innen en time før trening kan ha en positiv effekt på prestasjoner ved trening, sier Arnesen.

Det stimulerer også energiforbruket akutt, i tillegg til at det til en viss grad har kortsiktige smertestillende effekter.

- Nå er det mange store studier som viser at folk som regelmessig drikker kaffe har litt lavere risiko for å få hjerte- og karsykdom, dessuten er det forbundet med lavere risiko for blant annet diabetes og leversykdom. Dette gjelder både de som drikker vanlig og koffeinfri kaffe, forteller han.

Det er med andre ord sannsynligvis andre komponenter enn koffeinet som gjør at kaffe kan være bra.

Spesielt utsatte grupper som for eksempel gravide og barn bør være forsiktige.

- Høyt inntak av kaffe/koffein blant gravide er knyttet til blant annet fosterskader og mislykket svangerskap, derfor er det lavere anbefalinger for gravide. Man må også huske at koffein er avhengighetsdannende, slik at man kan få abstinenser når man ikke får det i seg, sier Arnesen.

Barn og unge har dessuten høyere sensitivitet for koffein og bør være forsiktig med f.eks. energidrikker.

- Vi mener at 1-4 kopper filter- eller pulverkaffe godt kan inngå i et sunt kosthold, og det kan gjerne være koffeinfritt. Vi fraråder derimot å drikke kokekaffe og presskannekaffe fordi det inneholder fettstoffer som øker det dårlige LDL-kolesterolet, som er en viktig risikofaktor for hjerteinfarkt, advarer han.

KAFFEKOS: Dersom du plages med dårlig søvn eller uro i kroppen, kan du drikke koffeinfri kaffe og få samme gleden.
KAFFEKOS: Dersom du plages med dårlig søvn eller uro i kroppen, kan du drikke koffeinfri kaffe og få samme gleden. Vis mer

Like sunt med koffeinfri kaffe

Den eneste forskjellen på koffeinfri kaffe og vanlig kaffe er at koffeinet er fjernet. Innholdet av antioksidanter påvirkes for eksempel ikke av koffeininnholdet.

- De fleste som opplever at de ikke tåler mye koffein og kaffe, har nok testet ulike koffeinfrie varianter. Utvalget i Norge er ikke så stort, men på verdensbasis finnes det mange koffeinfrie produkter. Metodene for å fjerne koffein har blitt mye bedre og nå trenger ikke koffeinfri kaffe å smake vondt, forklarer Grydeland.

Han mener at de fleste regulerer kaffeinntaket utfra hvor mye de tåler, på samme måte som man gjør med alkoholinntak.

- Morgenkaffen er viktigst for de aller fleste. Så avtar det gjerne utover dagen og mange avslutter med en kopp kaffe etter middagen. Da er det fremdeles noen timer igjen til sengetid og nattesøvnen er reddet for de aller fleste, sier han.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: