Er morgentrening bedre enn kveldstrening?

ETTERFORBRENNING: Kan tidspunktet du trener påvirke forbrenningen? FOTO: NTB
ETTERFORBRENNING: Kan tidspunktet du trener påvirke forbrenningen? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Kroppen slutter ikke å forbrenne ekstra kalorier med en gang treningsøkta er over, men har det noe å si når vi trener?

Mens noen trener for å holde seg sunn og aktiv, trener andre for å gå ned i vekt. Noen er derfor opptatt av hvilken type trening som forbrenner mest kalorier og fett. Men stemmer det at kroppen faktisk forbrenner kalorier en stund etter vi er ferdig med å trene?

- Det stemmer at man får økt forbrenning etter trening. Denne økte forbenningen blir kalt Excess post-exercise oxygen consumption (EPOC) eller afterburn. EPOC handler om at man har høyere oksygenopptak etter trening sammenlignet med når man ikke har trent. Dette skjer fordi kroppen må restituere og sette i gang prosesser for å adaptere til treningen som ble påført kroppen, slik at kroppen tåler mer belastning i fremtiden.

Det sier Sander Andersen, som er daglig leder og treningscoach ved Entire Body AS, til KK. På grunn av dette har man sett at trening med høy intensitet skaper høyere forbrenning etter trening, sammenlignet med trening på lav intensitet.

- Grunnen er at trening på høy intensitet er hardere for kroppen og dermed må kroppen hente seg mer inn i ettertid sammenlignet med trening på lav intensitet.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at når det gjelder EPOC, er det noen studier som finner en sammenheng med forbrenning etter trening, mens andre studier ikke finner en slik sammenheng.

- Det ser også ut til at intensiteten og varigheten på treningen har noe å si - jo hardere og lengre du trener, desto større er «after burn»-effekten.

Hva forbrenner mest?

Andersen understreker at dette ikke betyr at trening på høy intensitet forbrenner mer kalorier sammenlignet med lav intensitet.

- Det er langt mer komplekst en det. Antall kalorier man forbrenner under og etter trening er avhengig av flere faktorer, som blant annet varighet og intensitet.

Han forklarer at trening på lav intensitet over lengre tid kan forbrenne langt mer sammenlignet med en kort trening med høy intensitet.

- Ofte er trening på høy intensitet kortere sammenlignet med trening på lav intensitet. Det vil si at under trening med høy intensitet så forbrenner man mye de minuttene man holder på, samt mer i ettertid, men varigheten er kort.

Andersen viser til studier som viser at EPOC kun står for 6 -15 prosent av antall kalorier forbrent i forbindelse med økten.

- Så EPOC kan føre til noe høyere forbrenning etter trening, men det vil ha svært liten påvirkning i den store sammenhengen.

KOSTHOLD: For mange vil kostholdsendringer være en smart måte å nå vektnedgang-målet på.
KOSTHOLD: For mange vil kostholdsendringer være en smart måte å nå vektnedgang-målet på. Vis mer

Ned i vekt? Fokuser på kosthold og trening du liker

Så, er det noe poeng i å velge økter som forbrenner etter du er ferdig med å trene? Andersen mener det er mye viktigere å finne en treningsform som passer deg, som du kan trives med, og gjøre ofte. Om det er sirkeltrening, løping eller noe helt annet.

- Det å leite etter trening som gir høyest etterforbrenning vil potensielt gjøre din treningshverdag kjedelig og kreve så høy intensitet at du ikke orker å holde på så lenge. Og dermed forbrenner du mindre kalorier sammenlignet med trening på lavere intensitet over lengre tid.

Han understreker også at dersom målet er å gå ned i vekt, er det langt viktigere å gjøre endringer i kostholdet.

Bør du trene på morgenen eller ettermiddagen?

Det finnes mange tips og råd om hvordan vi kan øke forbrenningen. Blant annet lurer mange på om det er best å trene om morgenen eller på ettermiddagen.

KK har tidligere skrevet om fem ting du kanskje ikke visste om trening og etterforbrenning. Da uttalte Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, at det er intensiteten og hastigheten som avgjør hvor høy etterforbrenningen blir.

- Om det er bedre å trene om morgenen eller ettermiddagen, er veldig individuelt. Hvis du klarer å yte mer på en ettermiddagsøkt sammenliknet med en morgenøkt, vil jo etterforbrenningen bli høyere på kvelden når du ligger på sofaen, sammenliknet med forbrenningen utover dagen etter en lett/moderat treningsøkt om morgenen. Klarer man derimot å yte maks om morgenen, vil etterforbrenningen kanskje være noe høyere i løpet av dagen – sammenliknet med en kveldsøkt, siden man er aktiv i tillegg, men her er det ikke snakk om mange kalorier i forskjell. Det er intensiteten/hastigheten som styrer det meste, uttalte hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer