Mørk sjokolade

Er mørk sjokolade egentlig sunnere enn lys?

Er du en av dem som tvinger i deg bitter, mørk sjokolade i den tro at det er sunnere? Nå kan du gå lysere tider i møte.

MØRKE TIDER: Mørk sjokolade har lenge blitt sett på som sunnere enn lys. Men er det sant? FOTO: NTB
MØRKE TIDER: Mørk sjokolade har lenge blitt sett på som sunnere enn lys. Men er det sant? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Alle har vi vært der, på vei for å hente noe i skuffa, og plutselig ligger 200 gram firkløver der og bare trygler om å bli spist. Nei, tenker du, den er jo kjøpt inn til lørdag! Men hånden lever plutselig sitt eget liv, og munnen likeså, og før du vet ordet av det har du sprettet emballasjen og tygget i deg en remse firkløver. Og der forsvant jammen en remse til!

Men med mange utskeielser følger en skjærsild av selvransakelse. Var det nødvendig? Burde jeg stått imot? Hva vil barna si? For å sitere et populært omkved på sosiale medier:

Is it kind? Is it true? Is it necessary?

Vel, snilt var det definitivt ikke, å egennyttig forsyne seg av familiens fellesgoder. At det er sant, er et sørgelig faktum – det hule papiret er bevis godt nok for det. Om sjokoladespisingen var nødvendig, vel det kommer an på øyet som ser. For ikke å si ganen som smaker.

Men et vesentlig fjerdespørsmål som burde vært føyd til sitatet er:

Is it dark?

MØRK FRISTELSE: Hva betyr egentlig sunn, i sjokoladesammenheng? FOTO: NTB
MØRK FRISTELSE: Hva betyr egentlig sunn, i sjokoladesammenheng? FOTO: NTB Vis mer

Kalorier i sjokoladen

Lenge har vi hørt en fortrøstningsfull teori om at mørk sjokolade er sunnere og dermed mindre syndig. Men er det tilfelle? Kunne jeg proppet i meg sjokoladen uten kvaler dersom den hadde 86 prosent kakao og papir med gullbokstaver, som sendte tankene til et fellesskap av folk med høyere utdannelse på smale fakultet og reiselyst til eksotiske strøk?

Vi spurte Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog med doktorgrad i ernæring: Er mørk sjokolade egentlig sunnere enn lys?

– Spørsmålet er hva vi mener med sunn. Sunt betyr for mange færrest kalorier og mange tror at mørk sjokolade har mindre kalorier enn lys, men slik er det ikke.

Ifølge Sundfør har mørk og lys sjokolade omtrent like mange kalorier, rundt 470–550 pr. 100 gram:

– Noen ganger har mørk sjokolade mer kalorier enn lys. Til sammenligning inneholder eple 40 kalorier pr. hundre gram.

EKSPERT: Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog, med doktorgrad i ernæring. FOTO: Anita Sælø
EKSPERT: Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog, med doktorgrad i ernæring. FOTO: Anita Sælø Vis mer

Hva er sunt?

Sundfør utdyper at mørk sjokolade kan inneholde stoffer som kan være bra for helsa:

– I mørk sjokolade er det slik at jo høyere kakaoprosent, jo mer fenoler, en type antioksidanter. Plantefenoler ser ut til å ha en positiv helseeffekt på blant annet blodtrykket.

Hun legger til at helsemyndighetene faktisk har en formening om hvilken av de to sjokoladetypene man bør velge:

– I Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging av hjerte- og karsykdommer, som leger og helsepersonell skal følge, står det at dersom du ønsker en søt avslutning på måltidet, velg heller mørk sjokolade, sier Sundfør.

Ikke glem å nyte!

Ifølge Sundfør handler sjokolade imidlertid om mye mer enn sunnhet. Et element som ofte glemmes i sjokoladesammenheng, er nytelse:

– Det er veldig mye snakk om mulige fysiske helsegevinsten ved mørk sjokolade, men vel så viktig er at sjokolade påvirker belønningssenteret i hjernen, og at nytelse kan gi økt velvære og livskvalitet. Om du spiser mørk sjokolade av plikt fordi det skal være så bra for deg, og du ikke unner deg det du egentlig har lyst på, har du ikke oppnådd det du ville.

Hun utdyper at dårlig samvittighet rundt mat er som en ond spiral:

– Litt sjokolade i kostholdet har ikke negative effekter. Når vi får dårlig samvittighet, tenker vi ganske fort: «Dette skal seg slutte med. Og siden dette er siste gang jeg spiser sjokolade, kan jeg like godt spise opp hele 200-gramsplata». Denne overspisingen fører til at folk føler at de har mislyktes.

HELLSTRØM: Hellstrøm viser oss hvordan han lager sin fantastiske hjemmelagede majones. Perfekt til tapasbordet eller waldorfsalat. VIDEO: Anita Rennan og Eyvind Hellstrøm. Vis mer

Forsket på

Sundfør mener kosen har en altfor liten plass i diskusjonen rundt sjokolade, og at mange har et veldig negativt forhold til mat:

– I en fransk/amerikansk undersøkelse ble voksne kvinner spurt om hva de forbandt med sjokolade: Flesteparten av de amerikanske kvinnen svarte Dårlig samvittighet, mens overvekten av de franske svarte Nytelse. Og franske kvinner er de slankeste i Europa.

Hva skal vi velge?

På spørsmål om vi bør velge den mørke eller lyse sjokoladen neste gang vi står foran godterihylla, svarer Sundfør:

– Mørk sjokolade er kanskje sunnere, men man spiser også for å kose seg. Lys sjokolade i små porsjoner som en del av et balansert kosthold er bra, så kjøp heller den beste sjokoladen du kan tenke deg, og heller en mindre porsjon.

Hun legger til:

– Fordelen med mørk sjokolade er at bitterheten gjør at de fleste får nok etter et par biter og at det er lettere å begrense seg. Men om vi klarer å kose oss istedenfor å få dårlig samvittighet, er det lettere å spise passelig menge.

– Tåler litt sjokolade

Ifølge Sundfør inneholder en normal hjemmelaget middag cirka 500–600 kalorier, mens en kjøpepizza kan inneholde opp mot 900. I det norske kostholdet er brus med sukker den største kilden til sukker, men sett opp mot gjennomsnittet i befolkningen har ikke kvinner høyest sukkerinntak. Barn og unge har en mye større utfordring.

– Men det er totalen som teller og om man unngår drikke brus med sukker, eventuelt drikker lettbrus, så tåler man litt sjokolade, mener Sundfør.

Samme som en middag

Ok, så er det totalen som teller. Men om man har tatt for seg av nytelsen i litt for rike monn, skal man da hoppe over et måltid? En 100 grams sjokoladeplate gir tross alt nesten like mange kalorier som en middag.

Sundfør fraråder det på det sterkeste:

– Da får du fort for lite vitaminer og mineraler. Men du trenger kanskje ikke forsyne deg to ganger av middagen om du har spist sjokolade. Og kanskje kan du ta en salat til lunsj for å kompensere om du vet du skal kose deg med sjokolade i kveld.

SUNT? Det kommer an på hva man definerer som sunt. FOTO: NTB
SUNT? Det kommer an på hva man definerer som sunt. FOTO: NTB Vis mer

Må jogge en time

Egentlig er hun imot å koble trening opp mot forbrenning av kalorier men på spørsmål om hvor mye aktivitet som faktisk må til for å forbrenne en sjokolade, svarer Sundfør:

– For å bruke opp kaloriene fra 100 g sjokolade må du jogge i omtrent i en time. Mitt klare råd er at man alltid bør gjøre aktiviteten i forkant, og se på sjokoladen som en belønning. Ikke tvert om, der aktivitet blir en straff for å ha skeiet ut. Tenk belønning istedenfor straff, ellers kobles mat fort til dårlig samvittighet.

– Industrien gjør det vanskelig for oss

Hva med oss som ikke greier å gå forbi godteskuffen uten å knekke av en rute sjokolade? Sundfør mener næringsmiddelindustrien ikke gjør oss noen tjeneste der.

– Hvorfor finnes det i det hele tatt sjokolade så store som 200 og 300 gram? Eller tilbud i butikkene med fire 200 grams for hundre kroner? Store porsjoner gjør det veldig vanskelig for dem som er genetisk eller følelsesmessig disponert for overspising. Om du har kjøpt en sjokolade på 50 gram er det mye lettere å spise bare det.

Hun legger til:

– Rundt 100 g sjokolade i uken er sjelden et problem. Men neste gang du har lyst på sjokolade spør deg selv: Er jeg egentlig sulten, eller har jeg lyst på sjokolade? Om man er sulten sier hjernen «Gi meg noe som gir meg mye energi fort». Dette har vært del av overlevelsen gjennom tusenvis av år. Men i den kalorioverfloden vi har i den vestlige verden i dag, er det synd at hjernen ikke har hengt helt med på utviklinga, avslutter Sundfør.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer