PLANKEN: En populær treningsøvelse, men er det en god øvelse for kroppen? FOTO: NTB Scanpix.
PLANKEN: En populær treningsøvelse, men er det en god øvelse for kroppen? FOTO: NTB Scanpix. Vis mer

Treningsøvelser:

Er planken egentlig bra for ryggen?

Svensk tv-doktor langer ut mot styrkeøvelsen planken: - Rart at en lege skaper frykt rundt en harmløs øvelse, sier personlig trener.

Publisert

Det svenske magasinet Måbra skriver at treningsøvelsen planken potensielt kan gi ryggskader, og at øvelsen egentlig er ment for personer med sterk rygg. Det er den svenske legen Mikael Sandström som tar et oppgjør med øvelsen i avisen.

Tommy André Lande (34) er daglig leder, Coach og personlig trener på Crossfit Sagene. Lande forteller at han har jobbet som osteopat i noen år, og han har aldri opplevd relasjonen mellom planke og «ryggkink», som den svenske legen nevner i artikkelen.

- Jeg synes det er rart at en lege går ut og skaper en slik frykt rundt en egentlig ganske harmløs øvelse, sånn som det planken er, forteller han til KK.

ER UENIG: Personlig trener Tommy André Lande mener ikke at planken er en farlig øvelse for ryggen. FOTO: Privat.
ER UENIG: Personlig trener Tommy André Lande mener ikke at planken er en farlig øvelse for ryggen. FOTO: Privat. Vis mer

I artikkelen refererer tv-doktoren Sandström til øvelsen som noe av «djevelens påfunn». Lande kan ikke kjenne seg igjen i denne beskrivelsen av øvelsen.

- Det er noen veldig sterke ord, og jeg klarer ikke helt å kjøpe argumentene hans for hvorfor man ikke skal gjøre planken. Det er for mange en god øvelse for å styrke kjernemuskulaturen, men det er selvfølgelig ikke den eneste, forklarer han.

Kiropraktor Sigmund Sagberg Andersen (38) forteller at ryggplager kan komme av så mangt. Noen av disse grunnene kan være dårlig skotøy, overvekt og dårlig kosthold, overbelastning, arvelige plager, også videre. Men den største synderen i dagens samfunn er sittestilling og passivitet, forteller han.

- Den siste forskningen viser faktisk at det ikke er «dårlig» sittestilling som forårsaker ryggplager, men mer mangel på bevegelse og daglig bruk av rygg, sier kiropraktoren.

Angående øvelsen planken, forteller Andersen at det er en velkjent øvelse og at han opplever at mange gjør den «feil». Han sier i likhet med Lande at målet med denne øvelsen er å trene kjernemuskulaturen statisk, men at det er mulig å «jukse» og inkludere trening av skuldre og hofte/lår isteden.

Kiropraktor Sigmund S. Andersen forteller at den vanligste ryggplagen hos nordmenn kommer av mangel på aktivitet. FOTO: Marte Strandbakke
Kiropraktor Sigmund S. Andersen forteller at den vanligste ryggplagen hos nordmenn kommer av mangel på aktivitet. FOTO: Marte Strandbakke Vis mer

- Man kan også få feilbelastet ryggen ved å ikke stå korrekt, eller stramme kjernemuskulaturen. Dette kan faktisk gi smerter i korsrygg. Men pasienter som har oppsøkt meg med plager som et resultat av planken, har ofte underliggende ryggplager som er hovedårsaken til problemet, forklarer Andersen.

Personlig trener Lande anbefaler å variere måten å trene kjernemuskulaturen på, og forteller at det ikke nytter å bare gjøre planken og tro at man får en sterk kjerne. Da trener man hovedsakelig de dypere kjernemusklene, forteller han. Han gir noen råd til å variere treningen.

- Man kan trene kjernemuskulaturen ved hjelp av å skape bevegelser, nærmere sagt dynamiske mageøvelser, i bolen og å unngå noen bevegelser, altså statiske mageøvelser. Dynamiske mageøvelser kan for eksempel være sit-ups, crunch og lignende. Statiske mageøvelser kan være planke og sideplanke, forklarer han.

Handler om utgangspunktet

Lande forteller at det handler mer om personens utgangspunkt og toleranse, og hvor mye belastning et område får, heller enn at noen øvelser er farlige for kroppen vår. Om man gjør mer enn man kan takle eller går for hardt på, da kan det gå galt.

- Går man forbi kroppens toleranse og gjør «too much, too fast, too soon – with too little rest», da kan man få en liten overbelastning. Dette gjelder alle øvelser, og det er ikke bare planken som kan settes inn i en slik bås. Så jeg vil egentlig si at planken ikke er en øvelse som øker sjansen for å få ryggsmerter, så lenge man tenker på det ovenfor, forklarer Lande.

Kiropraktoren er enig i det Lande sier om at det ikke kun er en dårlig utført planke som er problemet, men at dette gjelder trening og øvelser generelt.

- Derfor er det viktig å få tilpasset trening og øvelser til den enkelte pasient om man sliter med ryggplager, forteller han.

Videre i artikkelen til Måbra går den svenske doktoren ut mot planken på grunn av statisk belastning på senefestene i ryggen. Lande mener imidlertid at planken er en fin øvelse nettopp på grunn av at vi bruker denne delen av ryggen i hverdagslige sammenhenger.

- Det er jo akkurat denne belastningen vi har i stående, sittende og liggende posisjon ellers, så da er det også viktig å trene muskulaturen og senefestene i denne posisjonen, forklarer treneren.

I tillegg har ikke Lande stor tro på TV-doktorens anbefaling om å erstatte utfall med vekter i stedet for planken, da det er to forskjellige øvelser som gjør at man trener forskjellige deler av kroppen.

- Utfall med vekt er en fantastisk øvelse, men jeg kjøper ikke helt forslaget om å ta den i stedet for planken, da utfall er en ben-øvelse og planken hovedsakelig er en øvelse for kjernemuskulaturen, sier Lande.

Trene hele kroppen

Dersom man har perioder med vondt i ryggen, så anbefaler han å trene hele kroppen og ikke kun kjernemuskulaturen. Han forteller at man tidligere har lært at jo sterkere kjernemuskulatur, desto mindre plager har man i ryggen. Dette stemmer ikke helt lenger, mener han.

- Det har vist seg at det å trene hele kroppen, ikke bare kjernen, vil være fordelaktig for de som har mye smerter i rygg. Du bør trene bein, overkropp og kjernemuskulatur. Ikke bare én av disse.

- Mange går på magetimer, som har blitt veldig populære gruppetimer, og forventer at ryggsmertene forsvinner. Det er ikke så enkelt som det, forklarer Lande.

Kiropraktor Andersen anbefaler å kartlegge både årsaken til ryggplagene og jobbe systematisk ut fra de funnene. Han forteller også at den mest effektive behandlingen er korrekt, fysikalsk behandling i kombinasjon med riktig trening og aktivitet.

- Treningen må også tilpasses den enkelte pasient, men generelt bør man være i bevegelse, bruke ryggen aktivt i hverdagen og fokusere på kjernemuskulatur. Der er planken en velkjent øvelse, forklarer Andersen.

Personlig trener Lande anbefaler til slutt å trene et fullverdig program, og det ser slik ut:

  • 1-2 beinøvelser (1 sittebevegelse og 1 hoftebevegelse), 2 pressøvelser (1 press over hodet og 1 press horisontalt), 2 draøvelser (1 dra over hodet og 1 dra horisontalt) og 1-2 kjerneøvelser på slutten, med 1 øvelse hvor du beveger på bolen og 1 øvelse hvor du motvirker bevegelse i bolen.

LES OGSÅ: Derfor er passe mye trening best

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer