Er soyasaus bra for helsen?

Ny studie viser at å spise soyasaus kan øke livslengden, men norske eksperter mener at det ikke er så enkelt.

SUNT? Soyasaus er et biprodukt av fermenterte soyabønner. Fermenterte produkter har de senere årene fått en større interesse, da det er antakelser om at slik mat er bra for tarmfloraen.
SUNT? Soyasaus er et biprodukt av fermenterte soyabønner. Fermenterte produkter har de senere årene fått en større interesse, da det er antakelser om at slik mat er bra for tarmfloraen. Vis mer
Publisert

Sushi og japansk mat er fremdeles veldig populært, mye på grunn av de gode smakene og ferske råvarene. Mange som er glad i sushi og asiatisk mat, bruker soyasaus hyppig for å heve smaken. De færreste har nok tenkt over hva soyasaus egentlig inneholder, annet enn salt, og det er nok ikke så mange som har konkludert med at det er helsemat.

Nå viser imidlertid en ny studie, publisert i British Medical Journal, at å regelmessig spise soyasaus kan føre til at du lever lenger. Forskerne fulgte dietten og helsen til over 92.000 japanere over 15 år, og fant at de som ofte spiste soyasaus hadde lavere risiko for å dø tidlig.

Norske eksperter mener imidlertid at det må skyldes andre årssaker.

Ifølge studien hadde kvinner som konsumerte minst 46,6 g fermentert soya daglig, 10 prosent mindre sannsynlighet å dø tidlig sammenlignet med dem som spiste minste mengder fermenterte soyaprodukter, skriver det australske magasinet womenshealth.com.au.

Forskerne trekker frem det faktum at soyasaus er rik på fiber og kalium. Soyamelk, soyabønner, soyaproteinpulver og tofu hadde ikke den samme effekten.

LES OGSÅ: Sushitabben du bør unngå

MYE SALT: Eksperten påpeker at soyasaus inneholder nærmere 20 prosent salt, som betyr at 50 gram soyasaus inneholder nærmere 10 gram salt.
MYE SALT: Eksperten påpeker at soyasaus inneholder nærmere 20 prosent salt, som betyr at 50 gram soyasaus inneholder nærmere 10 gram salt. Vis mer

Skeptisk

- Dette er en såkalt epidemiologisk studie, som betyr at det er assosiasjoner og ikke årsakssamenhenger som er grunnlaget. Dette påpekes på slutten av artikkelen. Man må huske på at det ikke er sikkert at det er soyasaus som er årsaken til at de lever lenger, men at det kan være helt andre forhold.

Det sier Birger Svihus, som er professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Svihus påpeker at soyasaus inneholder nærmere 20 prosent salt, som betyr at 50 gram soyasaus inneholder nærmere 10 gram salt. 10 gram salt er 10 ganger mer enn det kroppen trenger.

- Så jeg vil advare sterkt mot å legge vekt på denne typen studier, fordi det ikke er en studie som avdekker årsakssammenhenger. Det kan være tilfeldigheter, som at de som har spist mye soyasaus også har spist sunnere ellers. Soyasaus brukes jo ofte som tilbehør til sunn mat som fisk og grønnsaker, sier Svihus.

Japanere bruker mye soyasaus til fisk og grønnsaker, for eksempel i sushi. Japanere lever også lenger enn oss, men Svihus påpeker at vi ikke bør bli for overivrige ved å trekke konklusjoner fra slike studier.

- Soya kan som nevnt være en markør for andre endringer i kostholdet, sier han.

LEVER LENGER: Japanere bruker mye soyasaus til fisk og grønnssaker, for eksempel i sushi. Japanere lever også lenger enn oss.
LEVER LENGER: Japanere bruker mye soyasaus til fisk og grønnssaker, for eksempel i sushi. Japanere lever også lenger enn oss. Vis mer

Et fermentert produkt

Soyasaus er et biprodukt av fermenterte soyabønner. Fermenterte produkter har de senere årene fått en større interesse, da det er antakelser om at slik mat er bra for tarmfloraen (Pssst: 7 helsefordeler ved å spise Kimchi).

- Altså at mat som har vært gjennom en gjæringsprosess ved hjelp av naturlige bakterier, altså fermentert, er bra mat for våre tarmbakterier og dermed bra for helsen. Når det er sagt, vet vi også for lite om dette med tarmens medisin. Det er mye forskning som foregår på dette området, og vi kan ikke konkludere noe enda.

Det sier Kari H. Bugge, som er fagsjef/ernæringsfysiolog i Roede.

- Denne studien viser at de som jevnlig spiste fermenterte soyaprodukter hadde en redusert risiko for død. Den har imidlertid ikke kontrollert for saltinntaket. Salt vet vi er uheldig i forhold til høyt blodtrykk, som igjen har en sterk sammenheng med risiko for hjerte- og karsykdommer, påpeker hun.

Selv om denne ene studien tyder på at fermenterte soyaprodukter er bra for helsen, kan man altså ikke konkluder med at soyasaus med et høyt innhold av salt er bra for oss.

- Her trengs det mer forskning, noe også artikkelforfatterne konkluderer med, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer