MISFORNØYD MED LÅRENE?: Vet du hvordan du bør trene for å kvitte deg med ridebukselår? Her får du tipsene. Foto: staras - Fotolia
MISFORNØYD MED LÅRENE?: Vet du hvordan du bør trene for å kvitte deg med ridebukselår? Her får du tipsene. Foto: staras - FotoliaVis mer

Ridebukselår

Få bukt med «ridebukselårene»

Her er treningen som hjelper.

KK.NO: Vi kvinner er ikke sene med å finne navn på våre kroppslige «skavanker», som muffinmage, grevinneheng og de evinnelige ridebukselårene.

Det at slike områder på kroppen faktisk har et kallenavn som alle kjenner til er i grunn bare et tegn på at dette er typiske problemområder for svært mange av oss. Du er altså ikke alene om det – heldigvis.

Likevel hadde vi blitt veldig fornøyde dersom det fantes en effektiv måte å kvitte seg med «ridebukselårene».

Det er vel ingen tvil om at det er trening og riktig kosthold som må til. Men hvordan bør man egentlig trene?

LES OGSÅ: Derfor får du «ridebukselår»

Unngå å overspise

Personlig trener Silje Mariela Westby, som er utdannet styrkecoach og har bakgrunn i fysioterapi fra Norges Idrettshøyskole, sier til KK.no at utside lår som regel er et sted hvor blodsirkulasjonen hos mange er relativt dårlig. Dette kan gjøre det vanskeligere for kroppen å frigjøre fett herfra. 

– Et paradoks er forøvrig at når man spiser, så øker blodsirkulasjonen til disse områdene slik at de lagrer fett relativt effektivt, men det er vanskelig å kvitte seg med fett herfra. Dette gjelder da spesielt dersom man overspiser i store mengder, sier hun.

Hennes første tips for å få bukt med ridebukselårene er derfor å spise til du er behagelig mett, og stoppe der. 

SUNNE FETTSYRER: Begrens inntaket av dårlig fett og gå for sunne fettsyrer, som for eksempel avokado, olivenolje og fet fisk. Foto: Christopher Villano, Scanpix
SUNNE FETTSYRER: Begrens inntaket av dårlig fett og gå for sunne fettsyrer, som for eksempel avokado, olivenolje og fet fisk. Foto: Christopher Villano, Scanpix Vis mer

– Et annet tips er å sørge for at du får i deg sunne fettsyrer; gjerne i fra kilder som fet fisk, avokado, oliven og nøtter. Og dermed også begrense frityrfett og herdet fett som du finner i halvfabrikerte produkter, forteller Westby. 

Å velge gode fettkilder er viktig. Hun forteller nemlig at jo bedre fett cellene dine er bygget opp av, jo lettere vil cellene også slippe ut fett. 

– Siden ridebukselår er fett, så kan det være gunstig å ligge på lite kaloriunderskudd. Da må kroppen begynne å bruke litt av det lagrede kroppsfettet som energi.

Tren både styrke og kondisjon

Ifølge muskelfysiolog, personlig trener og blogger på Kunnskapsriktrening.com, Helene Høimyr, har kvinner en annen måte å lagre fett på enn menn, men heldigvis går dette an å trene bort.

– Ja, men man kan dessverre ikke punktforbrenne! Ved riktig trening, både utholdenhets- og styrketrening vil man forbrenne energi, både lagret og nylig inntatt. Dette hentes fra hele kroppen, selv om noen ser ut til å ha lettere for å forbrenne og legge på seg fett på visse steder, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Slik får du lekre bein til sommeren

UTFALL: En kombinasjon av kondisjonstrening og styrketrening er nok nødvendig for å få bukt med ridebukselårene. Og gående utfall er en god styrkeøvelse å gå for. Foto: Fredrik Persson, TT NYHETSBYRÅN
UTFALL: En kombinasjon av kondisjonstrening og styrketrening er nok nødvendig for å få bukt med ridebukselårene. Og gående utfall er en god styrkeøvelse å gå for. Foto: Fredrik Persson, TT NYHETSBYRÅN Vis mer

For å slanke bort eventuelle ridebukselår vil det hjelpe med en helhetlig treningsrutine der man både forbedrer kondisjonen, og bygger opp en sterkere muskulatur. Dette tar ofte tid.

– Mange kan oppleve at man får «større» lår av styrketrening, og unngår derfor dette. Prosessen med å bygge opp muskulatur er ofte raskere enn å forbrenne fett, noe som da fører til at musklene i lårene blir større, mens fettlaget mellom musklene og huden ikke minker før etter lengre tid, forklarer Høimyr.

– Jeg vil anbefale en kombinasjon av kondisjon- og styrketrening, der man fokuserer på både tøffe intervalløkter, men også langkjøringer. Styrkeøvelser som styrker de store musklene i kroppen vil hjelpe til å stramme opp, men også bidra til at den økte muskelmassen vil hjelpe med økt forbrenning under treningsøktene, legger hun til.

LES OGSÅ: Slik får du maks ut av lårtreningen

Disse øvelsene bør du gjøre

Når det gjelder styrkeøvelser har Westby noen gode tips til hva du burde satse på.

– Her anbefaler jeg øvelser som beinpress med litt bred beinstilling og knebøy. Ved riktig teknikk her så får du med muskler på både utside, innside, forside og bakside lår. I tillegg er dette øvelser som krever en god del energi, sier hun og fortsetter: 

BEINØVELSER: Knebøy er en god styrkeøvelse for beina, og absolutt noe du bør inkludere i ditt treningsprogram dersom du skal stramme opp. Foto: KK
BEINØVELSER: Knebøy er en god styrkeøvelse for beina, og absolutt noe du bør inkludere i ditt treningsprogram dersom du skal stramme opp. Foto: KK Vis mer

– Gående utfall er også en flott øvelse for lårene. Den kan du gjerne alternere sammen med øvelser som glutebridge/hoftehev med strikk for eksempel. Dette er øvelser som bygger opp rumpe og forside/bakside lår.

Hun mener også at dersom man har veldig fremtredende utside lår, så kan dette jevnes mer ut ved å få opp litt mer muskulatur i lår og rumpe. 

Avslutt gjerne styrkeøkten med moderat kondisjonstrening med en varighet på 15-30 minutter. Unngå å få melkesyre i beina. 

– Dette kan være med på å forbrenne en del av de frie fettsyrene som nå er ute i blodbanen etter endt styrkeøkt, forklarer Westby.  

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: