<strong>MAGEFIN:</strong> Da er det en ting som gjelder, nemlig kjernetrening - for eksempel ved hjelp av en pute. Foto: All Over Press
MAGEFIN: Da er det en ting som gjelder, nemlig kjernetrening - for eksempel ved hjelp av en pute. Foto: All Over Press Vis mer

Trening

Få flatere mage med en pute

Ukas herligste treningstips?

Publisert
Sist oppdatert
Kjernetrening som utfordrer balanseevnen din kan gjøres på liten plass, som for eksempel i din egen stue. Men da trenger du en del utstyr da, ikke sant? Neida, noen helt vanlige sofaputer gjør nytten, ifølge Jillian Michaels som er treningsekspert og kjent for oss nordmenn fra tv-programmet The Biggest Loser som har gått på TvNorge på søndager.

  • Stram opp kosemagen

  • Skap et ustabilt underlag

    For selv om det finnes masse saker og ting som er laget for å utfordre balanseevnen så vil ethvert ustabilt underlag gjøre det samme. Kjernemusklene jobber da for å holde balansen og slik blir de sterkere.

    Kjernemuskulaturen er de musklene som aktiviserer og holder ryggsøylen i en stabil posisjon. At disse musklene er sterke er ikke bare avgjørende for en god balanse, men har som en viktig oppgave å beskytte ryggen din mot skader når du trener eller bare beveger deg som følge av daglige gjøremål.

  • 6 øvelser som gir flatere mage


  • Velg riktig «treningspute»

    Bare husk, når du skal velge deg en treningspute så er den riktige puten til formålet den som gjør at du står litt ustødig, men ikke den som gjør at du sklir av. Ulike tekstiler vil ha en del å si her.

    Test ut puten ved å gjøre et utfall på puten, atså ved å ta et stort skritt fremover og ned på puten. Gå så dypt ned at kneleddet danner en 90 graders vinkel. Dersom puten flater ut og ikke utfordrer balansen din – velg en fastere pute.

    Når du har funnet riktig pute, gjør en av dine vanlige treningsøvelser (alt fra biceps curl med frivekter til knebøy og utfall) stående på puten. Gjør øvelsene langsomt og konsentrert for maks utbytte. Når du avanserer, velg en enda mer ustødig pute og eksperimenter med vekter.

    Du finner også mange fine kjerneøvelser her på kk.no, både på matte og med stor gymball (treningsvideo).

    Enda flere kjernetreningsøvelser finner du her. Dette er gode øvelser som både flater ut magen og styrker ryggen.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer