PÅ EGENHÅND: Med litt planlegging klarer de fleste av oss å trene alene på senteret. Foto: Colourbox
PÅ EGENHÅND: Med litt planlegging klarer de fleste av oss å trene alene på senteret. Foto: Colourbox Vis mer

Trening

Få maks ut av turen til treningssenteret

Og nå treningsmålene dine enda raskere!

Er du av dem som ikke er så glad i gruppetimer på treningssenteret? Som heller trener for deg selv?

Det er helt fint, så lenge du faktisk klarer å få trent skikkelig på egenhånd. En fersk undersøkelse fra Storbritannia har nemlig vist at 1/3 av briter som trener på senter ikke engang blir svette.

EKSPERTRÅD: PT-leder på SATS, Peter Cederholm, har tips til deg som trener alene. Foto: SATS
EKSPERTRÅD: PT-leder på SATS, Peter Cederholm, har tips til deg som trener alene. Foto: SATS Vis mer

Finn noe du liker





Så hvordan skal du sørge for at du får en skikkelig økt ut av besøket, når du ikke følger et opplegg som en instruktør har laget, eller har en personlig trener som forteller deg hva du skal gjøre?

- Det finnes ulike måter å trene på et treningssenter. Det viktigste er å finne den treningsform som man liker, da er det lettere å holde motivasjonen opp, sier Peter Cederholm, som jobber ved SATS Norges kompetanseteam for Personlig Trening.

- Så er det viktig å ha et klart mål om hva man vil oppnå med treningen. Det kan være alt fra vektnedgang til økt muskelmasse, bedre kondisjon eller smidighet.

FÅ HJELP: Om du ikke aner ha slags styrketrening du skal gjøre, kan noen få timer med en PT være en god investering. Foto: Colourbox
FÅ HJELP: Om du ikke aner ha slags styrketrening du skal gjøre, kan noen få timer med en PT være en god investering. Foto: Colourbox Vis mer

Sett deg et klart mål

Og det er her mange av oss ikke gjør det riktig.



- Jeg tror dessverre at mange ikke har et klart mål med sin trening, og dermed har de vanskeligere for å trene skikkelig. Dette kan en personlig trener hjelpe med, sier Cederholm.

De aller fleste treningssentre har personlige trenere som kan hjelpe deg med treningen. Det kan hende det holder med tre timer, slik at PT'en får lagt opp et treningsprogram du kan gjøre på egenhånd etterpå. På SATS har de for eksempel et opplegg som heter SATS You!, der du får tre PT-timer, og så lagt opp et åtte uker langt program du skal følge, med både personlig og digital oppfølging underveis.

LES OGSÅ: Mat som gir deg fine muskler

STERK OG SPREK: Å trene styrke gir bedre holdning og øker forbrenningen.Vær fokusert på jobben du skal gjøre når du trener styrke. Foto: Colourbox
STERK OG SPREK: Å trene styrke gir bedre holdning og øker forbrenningen.Vær fokusert på jobben du skal gjøre når du trener styrke. Foto: Colourbox Vis mer
STYRKETIME: De fleste treningssentre har gruppetimer som handler om styrketrening. Foto: Getty Images/Comstock Images
STYRKETIME: De fleste treningssentre har gruppetimer som handler om styrketrening. Foto: Getty Images/Comstock Images Vis mer

Slik trener du effektivt alene

Om du ikke har mulighet til å bruke en personlig trener, har Cederholm følgende stalltips:



  • Planlegg hva du vil ha ut av treningen. Hva er målsettingen, og når skal du ha nådd målet. Det kan være lurt å dele opp veien dit i delmål og store mål.
  • Se til at hele kroppen får trent når du først drar på treningssenteret. Det er viktig at alle muskelgrupper får være med å dra lasten. Armer, bein, mage og rygg, med andre ord.
  • Bestem deg for hvor lenge du skal trene, og planlegg nøye hva som er målet med treningen akkurat denne dagen.
  • Start med en bra oppvarmning. La kroppen bli ordentlig varm før du begynner med treningsprogrammet.
  • Start med øvelsene dine og pass på å holde fokus på det du skal utføre. Konsentrer deg om å gjøre øvelsene riktig, og fokuser på at muskelgruppene du jobber med aktiveres skikkelig. Ta i ordentlig, det er derfor du trener.
  • Hold det tempoet du har lagt opp til for at du skal nå målet ditt. Å holde varmen i kroppen oppe når vi trener er viktig, ikke minst for å unngå skader. Å prate med venner kan du gjøre etterpå!

  • Hvis du har vanskelig for å klare å gjennomføre et treningsprogram for deg selv, er det bedre å gå på gruppetimer. Det finnes gruppetimer som fokuserer på styrketrening, og sørger for at du i løpet av en time får trent alle de store muskelgruppene.

    - Da får du trent med andre og med en instruktør som motiverer og ser til at utfordringen blir riktig, sier Cederholm.

    LES OGSÅ: Slik blir du rå på trening





    Du kan trene styrke i stua

    Dersom du ikke er medlem på et treningssenter er det ingen hindring for at du kan trene deg til en sterk kropp.

    Du kan fint trene hele kroppen hjemme på stuegulvet, og du trenger ikke kjøpe masse vekter for å få det til.

    Treningsekspert Ina Garthe har tidligere laget et styrketreningsprogram alle kan gjøre. Alt du trenger er en matte, en treningsstrikk og eventuelt en ryggsekk om du vil øke vektbelastningen. Se alle øvelsene i denne artikkelen!.

    LES OGSÅ: De beste øvelsene for flatere mage














    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: