FALLE PÅ ISEN: Noen dager i vintermånedene er det absolutt tryggest å holde seg inne. FOTO: NTB Scanpix
FALLE PÅ ISEN: Noen dager i vintermånedene er det absolutt tryggest å holde seg inne. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Falle på isen:

Faller du riktig?

To ting kan hjelpe deg: valg av sko og et «godt» fall når skaden først er ute.

Det går akkurat litt fort, du kjenner at det glipper under deg, og du ligger langflat. Kanskje hopper du fort opp igjen, later som ingenting og håper ingen så deg, før du kjenner hvor utrolig vondt det egentlig gjorde. Noen norske vinterdager kan være ekstremt glatte – så glatte at vi anbefales å holde oss inne om vi har mulighet til det. For noen ganger er det litt småkleint og vondt, andre ganger gir fallet en skikkelig skade.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, Jan Fredrik Frantzen, er det spesielt én type skade som går igjen når vi sklir og faller på isen; håndleddskader.

- Du glir på isen og får brudd i håndleddet når du tar deg for når du faller. De som har falt på isen - alle som noen gang har gått på glatt føre - vil kjenne seg igjen i det, sier han og legger til at fall på isen kan også føre til alt fra hjernerystelser til hoftebrudd også.

LES OGSÅ: Slik forebygger du osteoporose

Gummien på sålene er viktigst

Monica Bertelsen ved Byens skomaker i Stavanger råder til å gå for noen gode pigger når føre er som verst, men det aller første du bør tenke på er sålene på skoene du kjøper.

- Glatt vinterføre er og blir en utfordring. Som på biler er det stålpigger som sikrer deg best på klunk is. Dette fungerer jo greit om man skal på langtur og kan feste disse godt på skoene og gå.

Det kan imidlertid bli litt småirriterende med stålpigger når du ferdes rundt i sentrum, skal innom ymse butikker og ta bussen frem og tilbake, da disse må av når du går inn.

- De aller fleste velger derfor typen med sandpapir. Disse kan du ha på om du går inn noe sted, forteller Bertelsen.

Hun påpeker imidlertid at sandpapirbroddene kan gi en litt falsk trygghet fordi de kun sitter på sålen og ikke på helen. Det samme kan sålene på skoene dine. Ifølge Bertelsen holder det nemlig ikke med dype mønstre på sålen under skoen, om ikke gummien den er laget av er god nok.

- Er gummien hard og lite fleksibel vil skoene kunne være svinglatte, på tross av dypt mønster. Det er viktig å sjekke at gummien er solid, passe myk og litt «seig», slik at du får godt feste.

Dette skal personalet i butikken kunne hjelpe deg med, men om mulig kan det være greit å prøve det ut selv også, for eksempel på en glassplate. Pass også alltid på at både helen og sålen har god gummi.

LES OGSÅ: - Puttes de ned i feil sko over tid vil du kunne få store plager

Dropp lær om vinteren

Skoene du bør la ligge igjen hjemme på vinterstid er de med lærsåler, som alltid er glatt, og spesielt på glatt føre.

- Hvis man velger isbrodder, sandpapir eller hva man måtte finne på markedet, er dette bruksting som slites ut. Det er viktig å skifte ut med jevne mellomrom, slik at man hele tiden har den trygghet som er i dem.

- Sand og salt vil også tære på gummien som er rundt, så den har også begrenset levetid, sier Bertelsen.

LES OGSÅ: Derfor får du løperkne

Slik faller du skadefritt

Gode såler er altså godt og ha, og en ekstra beskyttelse i gode brodder kan være med på å holde julen skadefri. Men la oss innse at vi alle tryner på glatta en gang eller to i sesongen, kanskje aller helst den ene kvelden vi tenkte vi kunne våge oss ut i penskoene. Da er det faktisk noen ting du kan lære deg som gjør fallet mindre farlig.

For eksempel kan det lønne seg å øve litt på noen «actionhelt-moves». Innen kampsporten snakker man gjerne om rulle- og stoppfall, og førstnevnte ser jo selvsagt kulest ut, samt at det kan være med på å beskytte nakke- og hode når du former deg til en ball og ruller fremover. Trond A. Søvik, generalsekretær i Norges Kampsportforbund påpeker imidlertid at her trengs det trening.

- Det som er mer anvendelig på norsk holkeføre er stoppfall og da sidefall. Da gjelder det å stoppe og dempe fallet når man for eksempel sklir på glatten. Det vesentlige er å verne hodet – det vil si å ha litt sterke nakkemuskler og holde haken inntil brystet så hodet ikke slår bakover, forklarer han.

- Videre må man være litt katt og vri seg i fallet slik at man lander på siden og ikke på rygg, for da slår man fort pusten ut av seg. Dette reduserer også risikoen for at hodet slår ned i asfalten.

LES OGSÅ: Trene i kulda? Husk dette!

Ikke ta deg for med hånden

Og med det faktum at håndleddskader er de vanligste skadene på glatta i mente – ikke ta deg for med hånd eller albue. Land på siden av kroppen, og da i en relativt utstrakt posisjon, råder Søvik.

- Dette for å fordele trykket utover kroppens side og ikke isolert på et punkt som for eksempel en albue. Dette tar ofte litt tid å lære seg da det for mange oppleves instinktivt å ta seg for med hånd med den følge at håndleddet brytes.

Gjør du det helt riktig vil du også forhåndsdempe fallet ved å slå ut med den nederste armen rett før resten av kroppen lander. Du skal da ha håndflaten ned mot bakken, og armen i utstrakt posisjon.

- Og ikke minst, man må faktisk slappe av og puste ut når man faller. Det er heller ikke så lett uten øvelse, men rusede folk kommer bemerkelsesverdig godt ut av sine fall nettopp fordi de ikke evner å spenne seg men slapper av, påpeker Søvik.

Dette vil nok kunne kreve litt øvelse, men det aller viktigste vi kan ta med oss er altså å droppe å ta oss for med hånd eller albue, og heller forsøke å lande utstrakt og på siden, samt forsøke å slappe av.

LES OGSÅ: - Det er lett å sette seg ned når kropp og ledd verker, men dette virker mot sin hensikt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: