DÅRLIG SAMVITTIGHET: Mange får dårlig samvittghet av sosiale medier. En ny undersøkelse finner at den dårlige samvittgheten også dukker opp fordi vi ikke spiser like sunt som de vi følger. FOTO: NTB Scanpix
DÅRLIG SAMVITTIGHET: Mange får dårlig samvittghet av sosiale medier. En ny undersøkelse finner at den dårlige samvittgheten også dukker opp fordi vi ikke spiser like sunt som de vi følger. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kosthold og sosiale medier:

Får dårlig samvittighet for ikke å spise like sunt som influenserne

Vi påvirkes både av influenserne, oss selv og andre på sosiale medier.

Lar du deg påvirke av sosiale medier? Selv om det ikke er hele virkeligheten vi ser på sosiale medier, så lar vi oss påvirke, og vi sammenligner oss – bevisst eller ubevisst – med de som dukker opp i feeden vår.

KK.no har tidligere skrevet om fenomenet «Snapchat-dysmorfofobi» og om hvordan selfiefiltrene kan gi oss dårlig selvbilde, for vi sammenligner oss både med oss selv og andre i sosiale medier. At vi sammenligner oss viser også en undersøkelse Norstat har gjort for Opplysningskontoret for meieriprodukter (Melk.no), kommer det frem i en pressemelding.

Her kommer det frem at blant 211 spurte kvinner mellom 18 og 29 år, svarer nesten én av tre at de får dårlig samvittighet for å ikke spise like sunt som dem de følger på sosiale medier.

- Det er vanskelig ikke å la seg påvirke. Og for all del, noen ganger kan det være fint å bli oppmuntret og inspirert. Samtidig ser vi jo at for mange vipper det over, og alt støyet i sosiale medier får dem til å føle seg mislykket, sier Terese Glemminge Arnesen, som er ernæringsrådgiver hos Melk.no.

28 prosent var enig i påstanden «Noen ganger får jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å spise like sunt som dem jeg følger i sosiale medier». 57 prosent var uenige i påstanden.

Arnesen mener tallene gir grunn til bekymring.

- Mat skal handle om glede, ikke forvirring og dårlig samvittighet. Vi ser i dag at kosthold i økende grad blir framstilt som noe komplisert og nok en ting man må perfeksjonere og optimalisere. At så mange får dårlig samvittighet er rett og slett bare trist. Det behøver ikke være så vanskelig. Vanlig mat er bra nok, sier hun.

KK.no gjør oppmerksom på at Melk.no eies av TINE, Q-Meieriene og Synnøve Finden.

Påvirkes av oss selv og andre på sosiale medier

For spesialist innen barne- og ungdomspsykologi, Svein Øverland, er det ikke noe overraskende at mange forteller om dårlig samvittighet som følge av sosiale medier, og det kan handle om flere ting enn om kosthold.

Han mener vi påvirkes i større grad enn vi tror når vi scroller gjennom feeden på Instagram eller andre sosiale plattformer på nettet. På samme måte som vi påvirkes av reklame påvirkes vi, bevisst eller ubevisst, av det som blir lagt ut av både kjente og ukjente.

- Og vi vet at vi påvirkes mest av de vi ser opp til. Det er derfor man vil, om man skal lage reklame for klær, finne målgruppa og bruke en modell som matcher den målgruppa, påpeker Øverland.

Det er ikke bare influenserne vi lar oss påvirke av. Vi er alle på sosiale medier og ingen av oss legger ut hele sannheten – vi viser ikke fram de dårlige dagene. Her er det alltid noen som er penere, smartere, morsommere og flinkere. Vi blir påvirket og selv påvirker vi både andre og oss selv.

- De fleste sammenligner seg med to personer – den de ser opp til og med seg selv, sier Øverland.

Når du har valgt ut den beste av flere selfies, fra en fest, av deg på stranda eller på toppen av et fjell, så legger du kanskje på et filter også, før du legger det ut på Instagram – et bilde av den beste utgaven av deg selv.

- Allerede her har du sammenlignet deg selv med deg selv, sier Øverland.

LES OGSÅ: Par som ikke legger ut bilder av seg selv i sosiale medier er lykkeligere

Individuelt

Kethe Engen er stipendiat ved seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges Idrettshøgskole, og forsker på blant annet kroppsbilde, forstyrret spiseadferd og bruk av sosiale medier hos ungdom.

Hun påpeker at det er svært individuelt i hvilken grad det vi ser på sosiale medier påvirker våre tanker om eget kosthold, men at det generelt er slik at vi påvirkes av de vi ser opp til, relaterer oss til eller som vi selv ønsker å bli mer like.

- Dette er jo også en av grunnene til at sosiale medier og influensere er svært populære markedsføringskanaler for firmaer som ønsker å selge varene eller tjenestene sine, påpeker hun.

Engen poengterer også at vi ikke alltid påvirkes bevisst, men samtidig at de som velger å følge personer som poster innlegg relatert til kosthold kan tenkes å bli påvirket i større grad da dette er informasjon de har valgt å bli eksponert for.

Dømt til å feile

Hun påpeker at «kostholdsidealene» vi møter i sosiale medier er så urealistiske at vi nærmest er dømt til å få dårlig samvittighet om vi følger og sammenligner oss med dem. At dette i stor grad er mennesker som fremstiller «perfekte» kosthold i sosiale medier.

- Sosiale medier er en av de største arenaene for sosial sammenligning. Jo større avstand det er mellom det en sammenligner seg med og der man opplever at en selv er, jo større er risikoen for negative tanker og følelser knyttet til egen atferd, sier hun.

- Det som også er ytterst viktig å fremheve er at «kostholdsidealene» som ofte presenteres som sunne og «perfekte» er langt fra gunstige eller helsefremmende. En ny studie av en gruppe forskere ved Universitetet i Glasgow har funnet at influensere i sosiale medier gir skadelige helseråd 8 av 9 ganger. Dette er viktig å ha med seg, sier hun.

I studien hun viser til tok de skotske forskerne for seg influensere med mer enn 80 000 følgere i sosiale medier, som drev en blogg om vektkontroll.

- Det behøver ikke være så komplisert eller vanskelig å gi kroppen det den trenger og ta vare på helsen. Er man frisk og uten spesielle sykdommer er de norske kostholdsambefalingene trygge og sunne å forholde seg til, sier Engen.

En skotsk studie har funnet at blant rådene fra vektkotrollbloggere er en størstepart av dem skadelige, påpeker Engen. FOTO: NTB Scanpix
En skotsk studie har funnet at blant rådene fra vektkotrollbloggere er en størstepart av dem skadelige, påpeker Engen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kutter ut matvaregrupper

Når det gjelder sosiale medier og kosthold mener ernæringsrådgiveren hos Melk.no at det er særlig problematisk når influensere og andre oppfordrer til å kutte ut hele matvaregrupper.

Skal du kutte ut eller ned på kjøtt, karbohydrater, meieriprodukter eller noe annet må du også ha kunnskap nok til å sørge for at du får i deg de vitaminene og næringsstoffene du trenger, som fiber fra korn og grønnsaker eller proteiner, kalsium, og jod, som vi i hovedsak får fra animalske matvarer.

- Når Norges største blogger, med en halv million følgere, nylig skrev at hun dropper melk og ost for å få perfekt hud, er det forståelig at leserne tar dette til seg. For hvem vil ikke ha fin hud? Men det er ikke bare å kutte ut store matvaregrupper og tro at det eneste som skjer er at man blir penere og tynnere. Hvis man gjør dramatiske endringer i kostholdet, bør man få oppfølging av helsepersonell, sier Arnesen.

Blogger Sophie Elise Isachsen påpeker overfor KK.no at det ikke stemmer at hun i utgangspunktet sluttet med meieriprodukter for å få fin hud, men at hun mener det er en etisk problemstilling.

LES OGSÅ: Nadia kuttet ut Facebook, Messenger, Instagram og Snapchat i seks uker

Mister effekten?

Øverland påpeker at det selvsagt også kommer gode ting ut av tiden vi tilbringer på sosiale medier, men er særlig opptatt av de som er ekstra sårbare. Undersøkelsen til Melk.no mener han er nok en bekreftelse på ting vi allerede vet.

- Det største problemet for meg er at vi har ungdom og unge voksne i dag som er i en slags stille desperasjon, sier han.

Svært mange har depressive plager, preges av negative tanker og lever i en slags runddans av dårlig samvittighet. Flere unge rapporterer om psykiske plager enn tidligere. Dette er selvsagt ikke en følge av sosiale medier alene, men Øverland påpeker at studier har vist at vi føler oss dårligere etter at vi har vært på sosiale medier enn før.

Den gode nyheten er at det kan se ut til at den effekten sosiale medier har på oss er på vei til å avta. De første som var på Facebook og Instagram som tenåringer er i dag voksne, og de yngre generasjonene, som vokser opp med sosiale medier i dag, ser ut til å i større grad scrolle seg gjennom sidene med et kritisk blikk.

- For folk flest så blir det nok lettere å skille sosiale medier og virkeligheten fra hverandre. De som er 15 år i dag påvirkes nok mindre enn de som var 15 for fem år siden, sier Øverland.

Samtidig, påpeker han, har man også sett at vi påvirkes selv når vi er klare over at det vi ser ikke er virkelig – altså selv om vi vet at et bilde er photoshoppet eller ligger under et lag med filtre. Dermed vil kanskje ikke påvirkningskraften sosiale medier har på oss bli helt borte.

LES OGSÅ: Slik har sosiale medier gjort hverdagen din litt bedre

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: