RESULTATER? : Får du ikke resultatene du ønsker av treningen din? Da kan det være at du setter deg urealistiske mål.  Foto: scanpix
RESULTATER? : Får du ikke resultatene du ønsker av treningen din? Da kan det være at du setter deg urealistiske mål. Foto: scanpix Vis mer

Treningsresultater

Får du ikke resultatene du ønsker av treningen?

Mange setter seg helt urealistiske mål, ifølge ekspertene.

KK.NO: Du føler at du har jobbet hardt på treningen, du har løftet tungt, løpt fort, og har prøvd flere ulike treningsmetoder. Likevel ser du ingen endring.

Hvert fall ikke de endringene du var ute etter. Sprettrumpa lar fortsatt vente på seg, magemusklene finnes ikke, og armene er ikke i nærheten av å være definerte. 

Hvor vanskelig kan det egentlig være å få drømmekroppen?

– Mennesker responderer forskjellig fordi vi har et ulikt genmateriale. Våre kropper er forskjellig bygd fra naturens side. Derfor er det ikke slik at alle mennesker får definerte armer, sprettrumpe eller six-pack, sier personlig trener hos MykjeMeir, Lars Rune Haslestad til KK.no. 

Vi kan alle komme oss dit vi ønsker, men for noen krever det mer enn det gjør av andre. Det handler tross alt ikke om at alle skal se like ut, men at man prøver å bli den beste versjonen av seg selv.

– Når vi setter opp et mål er det viktig å ta utgangspunkt i hvor vi selv er. Målet du setter deg bør være ambisiøst og noe du jobber hardt for, men det må samtidig være realistisk å oppnå, forteller han.

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

Det tar tid før resultatene kommer

Det er ikke nødvendigvis det at du ikke trener bra nok, eller ofte nok, som er årsaken til at du ikke oppnår drømmekroppen. 

MÅLRETTET: Ønsker du resultater må du sette deg realistiske mål og være konsekvent med treningen. Det tar tid å få resultater. Foto: Scanpix/NTB
MÅLRETTET: Ønsker du resultater må du sette deg realistiske mål og være konsekvent med treningen. Det tar tid å få resultater. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Også personlig trener, osteopat og daglig leder av Optimal Klinikk, Tommy Lande, tror at hovedproblemet for mange kan være at de har satt seg urealistiske mål – i kombinasjon med liten tålmodighet.

– Ja, det er veldig mange som setter seg urealistiske mål i forhold til sin egen kropp. For det første, så er det mange som tror at endringene bare vil skje etter en uke med riktig trening og kosthold. Man blir bare mer og mer utålmodig i forhold til hva man forventer at skal skje, forklarer han og påpeker at kontinuitet er nøkkelen til fremgang, sier han til KK.no. 

– Det er bedre med to økter i uka over en periode på to år, enn 5 økter i uka i et halvt år. Kroppen bruker tid på å respondere på treningen. Ofte er det her feilen ligger. Mange gir seg med treningen siden de ikke har sett fremgang etter de to første ukene, legger han til. 

Løsningen kan derfor være å finne en treningsform du synes er gøy å drive med. 

LES OGSÅ: Gjør du disse treningstabbene?

– Det finnes så utrolig mange ulike treningsaktiviteter, så alle må ikke gjøre knebøy, markløft og utfall for å få resultater. Tenk at trening/aktivitet skal være en del av hverdagen din. Da kan det ikke være noe du gruer deg til å gjøre, forklarer Lande.

IKKE FOKUSER FOR MYE PÅ UTSEENDE: Ifølge ekspertene bør du ikke bare fokusere på de utseendemessige resultatene du kan få av treningen.  Foto: Samfoto Argus
IKKE FOKUSER FOR MYE PÅ UTSEENDE: Ifølge ekspertene bør du ikke bare fokusere på de utseendemessige resultatene du kan få av treningen. Foto: Samfoto Argus Vis mer

LES OGSÅ: Drømmekropp på 20 minutter

Ikke fokuser på vekt og utseende

Haslestad mener at det er synd dersom trening bare handler om definerte muskler og utseende, og at vi heller bør fokusere mer på å skape gode treningsvaner. Alle personer har utbytte av fysisk aktivitet og et sunt kosthold, og et langsiktig mål er avhengig av å skape gode treningsvaner.

– Jeg kan anbefale å lage andre treningsmål enn kun å måle treningen i vekt, fettprosent og utseende. For eksempel kan fokus heller være at «jeg skal klare fem push-ups» eller «jeg skal løpe 10 prosent lengre på 30 minutter enn jeg gjør i dag», forteller han.

Med tanke på målsetting er det også svært viktig at du tar deg tid til å nyte det når et mål endelig er nådd, og ikke bare hoppe rett over på neste målsetning.

– Det er viktig å stoppe opp og nyte den følelsen som kommer av at du faktisk har klart det målet du har satt deg. Belønn deg selv, vær stolt over målet du har klart å oppnå, før du igjen setter deg nye mål, sier Haslestad.

5 tips til framgang

Lande tror vi har en tendens til å gjøre trening langt mer komplekst enn det egentlig er. Han har derfor fem tips til hvordan du bør gå frem for å få kontinuitet i treningen:

LES OGSÅ: Vet du hva elghufs er?

VARIASJON: Tren variert og finn noe du liker. Variasjon er nøkkelen til kontinuitet, og kontinuitet er nøkkelen til fremgang. Foto: Scanpix/NTB
VARIASJON: Tren variert og finn noe du liker. Variasjon er nøkkelen til kontinuitet, og kontinuitet er nøkkelen til fremgang. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

1. Tenk smart og realistisk.
2. Du kan ikke endre alt over natta. Vil du endre alt på trening og kosthold samtidig, så vil sjansen være mye større for at du slutter tidligere. 
3. Tenk hva du kan implementere inn i hverdagen din. Fokuser på det du ønsker og liker å gjøre.
4. Gjør noen få endringer hele veien i stedet for å ta alt på en gang. 
5. Tren variert. Bruk forskjellige øvelser. Gå på gruppetimer. Tren alene. Tren med en venninne. Ta deg noen gåturer. Tren intervaller. Tren langturer. Tren styrke. Variasjon er nøkkelen til kontinuitet, og kontinuitet er nøkkelen til fremgang.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Mykje Meir.