SØVN: En god natts søvn er gull verdt. Har du trøbbel med å sove? Sjekk ut tipsene fra søvnekspert Rebecca Robbins. Foto: NTB Scanpix
SØVN: En god natts søvn er gull verdt. Har du trøbbel med å sove? Sjekk ut tipsene fra søvnekspert Rebecca Robbins. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Søvneksperten svarer:

Får du ikke sove? Ikke gjør dette

– Så snart den stemmen i hodet sier «å, nei, ikke igjen! Jeg får ikke sove», kom deg opp, sier søvnekspert Rebecca Robbins.

Det kan være mange grunner til at man ikke får sove. Du kan ha tatt en for lang ettermiddagslur, ikke hatt en så bra dag på jobb, bekymret deg for noe, eller ikke vært helt i form.

Rebecca Robbins er forfatter av boken «Sleep for Success» og er doktor ved Harvard Medical School. Siden Rituals lanserer sin nye kolleksjon «The Ritual of Jing», som har fokus på avslapning og søvn, har Robbins' søvnekspertise blitt hentet inn. Vi har derfor stilt legen noen spørsmål vi har som angår søvn.

SØVNEKSPERTEN: Rebecca Robbins. Foto: Rituals
SØVNEKSPERTEN: Rebecca Robbins. Foto: Rituals Vis mer

Hva er hovedårsaken til at folk ikke får sove?

– Vi deler «søvnproblemer» inn i tre bolker: vanskeligheter med å sovne, opprettholde søvn og å våkne for tidlig. Det kan være mange grunner til at man har søvnproblemer, men den mest vanlige årsaken er stress.

– Stressfaktorer befinner seg overalt, men det er hvordan vi håndterer stress som kan aktivere søvnproblemene. For eksempel: Hvis du har en vanskelig diskusjon med noen du bryr deg om eller en kollega, og gir den negative opplevelsen mye oppmerksomhet, kan den opplevelsen bli med oss inn i ettermiddagen og kvelden og dermed gjøre det trøblete for evnen vår til å sovne.

– Hvis du tar i bruk sunne rutiner, som trening og meditasjon, kan det være gode verktøy til å håndtere negative opplevelser, opprettholde balanse og sørge for at søvnen vår ikke blir påvirket av det.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer

Mange opplever store forandringer i disse dager på grunn av Covid-19. Hvordan kan det påvirke søvnen?

– Det kan være spesielt utfordrende for mange å finne roen og opprettholde en god søvnrutine. Det er helt normalt å ha trøbbel med å sove under slike omstendigheter. Bruk derfor ekstra god tid til på å forberede både hjerne og kropp på at du skal sove.

– Mange av oss følger nyheter og sosiale medier for å forstå pandemien. Likevel bør du unngå å se på dette når det nærmer seg sengetid. Husk på det at nok søvn er en av de viktigste måtene du og familien din kan holde seg friske. I tillegg til å vaske hender og følge regler som er satt, vil søvn hjelpe immunforsvaret ditt og holde deg frisk.

– Ifølge forskning har de som sover mindre enn seks timer 50 prosent lavere immunforsvar sammenlignet med de som sover 7-8 timer, som er anbefalt.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer

– Hva kan man gjøre for å få en god natts søvn under slike forhold som det er nå?

– Sørg for at du har en avslappende rutine før du legger deg. Det kan være å ta et varmt bad, drikke en te med urter og skru av telefonen før du legger deg. Du kan også skrive ned hva som bekymrer deg. Det er vanlig å ha mange tanker i hodet - spesielt i tider som den vi er inne i nå. Skulle du merke mye av dette, kan det være en idé å skrive det som bekymrer deg - uansett hva det måtte være. Dette kan sette ting litt i perspektiv og hjelpe deg med å takle stress, frykt og usikkerhet.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer

– I tillegg til en slik avslappende kveldsrutine, kan du også legge til denne øvelsen: Sitt på gulvet med beina i kryss og lukk øynene. Flytt all fokus til pusten din. Pust inn i tre til fem sekunder og pust ut i like lang tid. Gjør dette to ganger. Flytt deretter fokus til å tenke på noe som gjør deg rolig. Kanskje er det en fin fjelltur du har gått eller en herlig dag på stranda. Hvem var du der med? Hvordan føltes det? Se for deg bølgene fra havet som skyller inn på strandkanten og skyene som beveger seg sakte over den knallblå himmelen mens du puster inn og ut.

LES OGSÅ: Ti dager i fullstendig ro og med intens meditasjon. Ingen smarttelefon, ikke noe internett. Bare stillhet. Slik gikk det da journalist Julie Rosendahl dro på meditasjonskurs i Tyskland

Hvis man har problemer med å sove, hva bør en gjøre?

– Kun små forandringer kan forbedre søvnen din betraktelig. Tro det eller ei, men god søvn starter når du våkner opp. Et sunt kosthold og trening i løpet av dagen øker sjansene for en god natts søvn. Begrens gjerne også inntaket av koffein og alkohol. Skulle du fortsatt ha problemer med å sove, kan det være lurt å vurdere å spise en lettere middag. Et kjølig, men behagelig, soverom vil også hjelpe på søvnen.

Er det noe vi bør slutte å gjøre når vi prøver å sove?

– Dersom du har vanskeligheter med å få sove, vil jeg absolutt anbefale å føle alle tipsene som allerede er gitt. Men hvis du sliter med å sove og bare vrir og vender på deg - kom deg ut av senga! Så snart den stemmen i hodet sier «å, nei, ikke igjen! Jeg får ikke sove», så kom deg opp.

– Behold lyset dempet og start for eksempel med å meditere, brette sokker eller lese noen sider i en bok. Legg deg tilbake i senga først når du er trøtt.

Sjekk KKs store årshoroskop!