Svett Hår

Får du skikkelig svett hår av trening?

Du kan vaske det hver dag, så lenge du bruker mild sjampo. Slik tar du best vare på lokkene!

SVETT I HÅRET AV TRENING?: Renner det av håret ditt etter treningsøkten? Få ekspertens tips til hvordan du som trener mye tar best vare på håret ditt i saken nedenfor!
SVETT I HÅRET AV TRENING?: Renner det av håret ditt etter treningsøkten? Få ekspertens tips til hvordan du som trener mye tar best vare på håret ditt i saken nedenfor! Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Dersom du trener mye har du nok merket at det er fort gjort å bli litt «fuktig i luggen» etter en tøff økt.

Undertegnede journalist er hvert fall én av dem som bestandig ser ut som hun har hoppet rett ut av dusjen etter trening. 

Og jeg må si at jeg har vært litt bekymret for hva all denne svetten og alt saltet gjør med håret mitt.

Blir det fortere slitt, tørt og fliser tuppene seg lettere? Spørsmålene var mange.

Sliter svette på håret?

For å komme til bunns i denne saken tok vi en prat med frisør og hårstylist Peter Vonkunz Brun, som er kreativ leder i På Håret.

Får du skikkelig svett hår av trening?

Og svaret hans er ganske enkelt.

- Nei, svette vil ikke skade håret ditt.

- Svetting er naturlig og det er ikke skadelig for håret utover at det kanskje gir deg litt ubehag sånn i forhold til lukt og den typen ting. Men det er ikke skadelig og det sliter ikke spesielt på håret, sier Vonkunz Brun til KK.no.

LES OGSÅ: Sliter du med tørt og livløst vinterhår?

Unngå veldig varmt vann

Ifølge frisøren kan du gjerne skylle eller vaske håret etter hver treningsøkt, uten at håret vil ta skade av det. Det er likevel et par ting du bør passe litt ekstra godt på før du kaster deg inn under vannstrålene.

- Dersom du trener mye og blir svett og våt i håret, vil jeg anbefale at du skyller det etter hver trening.

- Det som imidlertid er veldig viktig å passe på, er at du ikke bruker for varmt vann i dusjen. Det er verken bra for hud eller hår. Det er svært mange kvinner i dag som dusjer til det damper på badet, og det er virkelig ikke bra. Du bør helst dusje i middels temperert vann. Det behøver ikke være iskaldt, men heller ikke glovarmt, forklarer Vonkunz Brun.

LES OGSÅ: Derfor blir håret ekstra tørt på vinteren

Bruk mild sjampo - som barnesjampo

De fleste av oss har nok hørt at det å vaske håret hver dag vil gjøre at håret bare blir raskere fett.

Men du synes kanskje det er litt ekkelt å ikke vaske håret hvis det er helt klissvått av svette? Da har vi en gladnyhet til deg!

<strong>BARE Å VASKE:</strong> Ifølge  frisør og hårstylist Peter Vonkunz Brun vil ikke håret ditt ta skade av å vaskes hver dag, så fremt du bruker en mild sjampo.  Foto: Svetlana Fedoseeva - Fotolia
BARE Å VASKE: Ifølge frisør og hårstylist Peter Vonkunz Brun vil ikke håret ditt ta skade av å vaskes hver dag, så fremt du bruker en mild sjampo. Foto: Svetlana Fedoseeva - Fotolia Vis mer

Ifølge Vonkunz Brun er det nemlig ikke slik at håret ditt blir mer fett av vask.

- Dersom du føler at håret ditt er ekkelt etter trening, og du ikke synes det holder å skylle det i middels temperert vann, så er det faktisk ingen grunn til at du ikke skal kunne vaske det hver dag, forklarer han:

- Bruker du en sterk sjampo og vasker håret én til to ganger om dagen, vil du kanskje merke en effekt av det over lengre tid, men bruker du en mild sjampo, altså en sjampo som er laget spesielt for at du skal kunne vaske håret med det hver dag, er risikoen for å påvirke huden i hodebunnen og få fett hår svært liten.

- Det finnes flere ulike milde sjampoer du kan bruke, men en annen mulighet er faktisk å bruke barnesjampo hvis du trener og vasker håret mye. Det er veldig mildt og bra for både hud og hår, forklarer frisøren.

LES OGSÅ: Husker du å smøre kropp og ansikt etter trening?

Tørr hodebunn?

Føler du at den hyppige sjamponeringen fører til tørr hodebunn, kan frisøren avkrefte dette også.

- Forskning viser at hypping sjamponering ikke har noen stor effekt på hodebunnen. Hodebunnen har evnen til å nøytralisere seg allerede 5-10 minutter etter vask. Det vil si at Ph-verdien er tilbake til normalt allerede etter 5 minutter.

- Den eneste negative effekten hyppig sjamponering har, er å vaske vekk naturlig fett som skulle ha «smurt» håret. Fettet fra hodebunnen inneholder naturlige lipider(fettstoffer) som smører håret og gir det fuktighet. Når du vasker håret ofte vil du kunne fjerne dette og det kan gjøre håret, ikke hodebunnen tørt, forklarer han:

<strong>VARMT VANN:</strong> For varmt vann når du dusjer er ikke bra for håret. Det skal helst ikke dampe så mye av dusjvannet.  Foto: www.imagesource.com
VARMT VANN: For varmt vann når du dusjer er ikke bra for håret. Det skal helst ikke dampe så mye av dusjvannet. Foto: www.imagesource.com Vis mer

- Den beste, naturlige måten å gi håret fukt, er å gre det med en naturbørste for å fordele sebum (det naturlige fettet) ut i lengdene. Hvis du ikke gjør det, kan en fuktighetskurs være lurt for at håret ikke skal bli statisk og tørt.

LES OGSÅ: Derfor blir håret tørt OG fett

Slik bør du rengjøre svett hår etter trening:

1. Skyll eller vask håret etter hver økt, hvis du ønsker det
- Hadde det vært meg, så hadde jeg vasket håret mitt hver dag med en mild sjampo, som barnesjampo. Min mening er at dersom du ønsker et pent hår, så må du stelle godt med det. Og da bør du vaske det, kure det, børste det og føne det, sier Vonkunz Brun.

2.  Pass på temperaturen
- Sørg for at du dusjer i middels temperert vann. Du kjenner det selv. Er vannet for varmt, vil porene åpne seg, og står du lenge nok så merker du at du nesten begynner å svette. Da er det for varmt!

3. Kur i stedet for balsam
- Jeg vil også anbefale at du kurer håret etter vask, og det kan du gjerne gjøre hver eneste dag. Bruk kur i stedet for balsam. Har du først kjøpt den kuren er det bedre at du bruker den, enn at den står der. Vask håret én gang og så ha en kur i lengden, sier eksperten.

4. Gre håret med en naturbørste
Har du tørt hår, så råder Vonkunz Brun deg til å gre det hver dag med en naturbørste, eventuelt bruke en fuktighetskur. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer