VONDT AV TRENINGEN? Får du vond rygg av styrketreningen, kan det komme av svake muskler helt andre steder. Foto: Scanpix
VONDT AV TRENINGEN? Får du vond rygg av styrketreningen, kan det komme av svake muskler helt andre steder. Foto: Scanpix
Vondt I Ryggen Av Styrketrening

Får du vondt i ryggen av treningen?

Da kan det være du bør trene rumpa.

KK.NO: De siste årene har flere og flere av oss fått øynene opp for styrketrening.

Og det er flott, for styrketrening er ikke bare bra for skjelett, muskler og forbrenningen. Det vil også gjøre kroppen vår mer motstandsdyktig mot både belastningsskader og benskjørhet, hjelpe på nattesøvnen og gjøre overgangsalderen litt lettere for oss kvinner. 

Men så er det noen av oss som opplever det litt motsatte - nemlig smerter av styrketreningen. Får du vondt i ryggen av treningen er det sannsynlig at du gjør noe feil. 

VOND RYGG? Får du vondt i ryggen av styrketreningen? Det kan det være flere grunner til. Foto: Scanpix
VOND RYGG? Får du vondt i ryggen av styrketreningen? Det kan det være flere grunner til. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Får du ikke resultatene du ønsker av treningen? 

Mange trener med dårlig teknikk

Her er det flere ting det kan være lurt å tenke på. Jobber du for eksempel med å bruke riktig teknikk?

Og passer du på å faktisk bruke musklene når du trener? 

Silje Mariela Westbye er personlig trener, er utdannet styrkecoach og har bakgrunn i fysioterapi fra Norges Idrettshøyskole. Ifølge henne kan det være flere grunner til vond rygg som følge av treningen, men det vanligste er feil teknikk.  

- Den vanligste årsaken jeg ser er at mange løfter med dårlig teknikk.

- I tillegg er det ikke uvanlig å se at folk ikke bruker kjernemuskulaturen tilfredstillende nok. Folk flest gjør kun bevegelsene av en øvelse, men tenker sjeldent på hvordan kroppens muskler faktisk skal jobbe. Dette kan også være en medvirkende grunn til at mange resultater lar vente på seg.

LES OGSÅ: Så ofte bør du legge på vekt

Kan handle om helt andre muskelgrupper

Hvis du tenker at grunnen er at du er svak i ryggen, er ikke det nødvendigvis tilfellet heller. Westbye anbefaler blant annet øvelser for setemuskulaturen, om du sliter med ryggsmerter. 

GLUTE BRIDGE: Å jobbe inn riktig teknikk, passe på å holde ryggen rett når du trener, samt å tøye hofteleddsbøyerne, er blant tipsene eksperten gir mot vond rygg. Foto: Fotolia
GLUTE BRIDGE: Å jobbe inn riktig teknikk, passe på å holde ryggen rett når du trener, samt å tøye hofteleddsbøyerne, er blant tipsene eksperten gir mot vond rygg. Foto: Fotolia Vis mer

Er setemuskulaturen for svak, vil en nemlig gjerne kompansere med korsryggen i stedet, forklarer hun. 

Dessuten er det viktig å trene variert. 

- En annen ting er at man ofte trener med de øvelsene man føler man mestrer best, og som man er sterke i. Dessverre går det ofte på bekostning av de musklene som kanskje trenger mer oppmerksomhet, og som må styrkes for at ubehag skal forsvinne.

LES OGSÅ: Så raskt forsvinner musklene dine

Unngå katterygg

Heldigvis er det råd å få. Først og fremst er det altså viktig å være nøye med teknikken. 

Et godt tips er å være oppmerksom på å alltid holde ryggen rett når du trener. 

- Ryggsmerter kommer ofte når man mister dette spennet, og ryggen blir krum . som en katterygg.  

- Om man får orden på dette, og blir bevisst på når ryggen er rett og når ryggen er krum så har man kommet langt, forklarer Westbye. 

TØY: Korte hofteleddsbøyere kan være grunn til vond rygg som følge av styrketreningen. Westbye råder til å passe på å tøye. Foto: Fotolia
TØY: Korte hofteleddsbøyere kan være grunn til vond rygg som følge av styrketreningen. Westbye råder til å passe på å tøye. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du trene mobilitet

Tren rumpa og tøy

- Det kan ellers være en god ide å legge inn støtteøvelser for kjernemusklene, og styrke setemuskulaturen. 

Eksempler på øvelser du kan gjøre da er for eksempel ulike plankevarianter og seteøvelser som glute bridge og hip thrust. Glute bridge finner forklaring på i denne saken. Hip thrust er en variant av denne, men du har ryggen på en benk, og eventuell belastning på hoftene. Forskjellige varianter av planken finner du her. 

Et annet tips er å passe på å tøye hofteleddsbøyerne. 

- Tøying av stramme hofteleddsbøyere er også et triks som kan gjøre ting litt bedre. Skal nevnes at om du har forkortede hofteleddsbøyere, så vil du få problemer med å bruke rumpemusklene skikkelig. Og det kan fort resultere i ryggsmerter.

Til forsiden