Mage

Farvel til ballong-magen

Slik blir du kvitt oppblåst mage.

I denne artikkelen får du vite hvilke matvarer som motvirker oppblåsthet. Foto: www.imagesource.comAll Over Pres
I denne artikkelen får du vite hvilke matvarer som motvirker oppblåsthet. Foto: www.imagesource.comAll Over Pres Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Alle vet hvordan det kjennes å være oppblåst. Det kan fordi du har spist for mye, eller det kan være fordi det er den tiden av måneden du liker aller minst…

Men hvorfor gå rundt med en ballongmage når du ikke må? Det er flere måter du kan bekjempe gravidmagen på.

Her gir vi en oversikt over nøkkelingredienser som vil sørge for at du føler deg mindre oppblåst. Og for noen kan inntak av denne maten være veien til en flatere mage, og en bedre selvfølelse.

LES OGSÅ: Slik blir magen flat

Dette inngå i ditt daglige kosthold:

Mat mot ballongmage

  • Mat med mye fiber. Spis havregryn til frokost, og nypoteter til middag. Fiber hjelper fordøyelsen og bidrar til at tarmene fungerer som de skal.

  • Kalium. Man finner mye kalium i bananer, asparges og nypoteter. Kalium er et mineral som er viktig for syrebase-balansen i kroppen og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt.

  • Probiotika. Dette finner du blant annet i yoghurt med melkesyrebakterier. Dette vil forbedre balansen i magetarm-kanalens bakterieflora, og gjøre at fordøyelsen går lettere. I tillegg kan probiotika gi immunforsvaret en boost. Dette burde du ha i kjøleskapet

  • Honning. Tro det eller ei, men honning har en antiseptisk effekt, og kan bekjempe infeksjoner, som kan være årsaken til oppblåste mager.

  • Essensielle fettsyrer. Dette finnes først og fremst i frø og fet fisk, som laks. Fettsyrene har en anti-inflammatorisk effekt, som vil si at de kan ha en gunstig effekt på lidelser og tilstander som gjør at du føler deg oppblåst. Få bort feitefølelsen

  • Kirsebær. Disse bærene stimulerer og renser systemet ved å fjerne giftstoffer fra nyrene. Ikke bare det, spiser du kirsebær sammen med en håndfull frø, vil det gi et jevnere blodsukker, og metthetsfølelsen vil vare lengre.

  • Olivenolje. Oljen er kjent som både mat og medisin. Den hjelper fordøyelsen, og beskytter i tillegg mot en rekke sykdommer.

Kilde: Marie Claire


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer