MUSKELJAKT: Ikke la det gå over stokk og stein i veien mot en sterk kropp. Foto: PantherMedia/Arne Trautmann
MUSKELJAKT: Ikke la det gå over stokk og stein i veien mot en sterk kropp. Foto: PantherMedia/Arne Trautmann Vis mer

Styrketrening

Fått dilla på styrketrening?

Pass på at jakten på vaskebrettmage ikke ødelegger fettprosenten din.

«Strong is the new skinny» heter det i disse dager. Og det er fint at vi kvinner er blitt mer bevisste på å trene styrke, da dette kan forebygge skader, gir færre ryggplager, og øker forbrenningen.

Vi har tidligere tipset dere matmonser der ute om at kvinner med muskler kan unne seg mer av alt godt nettopp fordi større muskelmasse gjør at du trenger flere kalorier.





«Trendy» med vaskebrett

Er du på Facebook er det stor sannsynlighet for at i hvert fall noen av vennene dine legger ut skrytebilder av sine sterke kropper, og sjekker inn på helsestudio og styrketimer stadig vekk.

Men - alt med måte, heter det. Og i jakten på en sterk kropp er det lett å miste gangsyn og bli småfanatisk, særlig når mediene stadig er fulle av artikler om styrketrening, superspreke fitnessdamer og tips for å få vaskebrettmage.

Trimekspert Kari Jaquesson gikk nylig ut og advarte mediene om å bruke vaskebrettmager og bulende biceps på kvinner for å illustrere artikler om styrketrening. (Les saken hos BT.no).

LES OGSÅ: Hva bør du veie?

Kvinner skal ha høy fettprosent

Siden vaskebrettmage er blitt trendy, er det mange jenter som trener og slanker bort fettet de trenger for å ha en velfungerende kropp. Vi kvinner skal ha fett på baken og brystet. Vi trenger det for å være fruktbare, ha menstruasjon og kunne bære fram barn.

spørmål om temaet hos Lommelegen.no svarte lege Brynjulf Barexstein følgende:

- Blir fettprosenten for lav hos kvinner, så får dette en lang rekke negative helsemessige konsekvenser. Blant annet synker østrogennivåene, man kan utvikle beinskjørhet, miste mensen, og man vil lett fryse. Kvinner bør helst ikke under 20 prosent kroppsfett.

- The American College of Sports Medicine hevder at alle unge kvinner som trener er i risiko for å utvikle spiseforstyrrelser. Biologiske endringer, samfunnets «krav til tynnhet»/en spesiell kroppsform, press fra andre og spesiell opptatthet av eget kroppsbilde gjør unge jenter særskilt sårbare, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, og høyskolelektor ved Norges Helsehøyskole - Campus Kristiania.

LES OGSÅ: Unge jenter sulter seg til «modellår»

Dette er fettprosent

Fettprosent regnes ut fra hvor stor del av kroppsvekten som er fett:

Fettprosent = Mengde fett i kg / Total kroppsvekt x 100

Fettprosent måles ganske nøyaktig av spesialapparater som finnes hos legen eller også på noen treningssentere. Det er ingen måte du kan finne prosenten ved egen hjelp.

Standard fettprosent er 10-20 prosent for menn og 18-28 prosent for kvinner. (Kilder)

American Council on Exercise opererer med følgende skala for å gi kvinner retningslinjer på hvor høy fettprosent de bør ha:

  • En veltrent kvinne har en fettprosent på 21-24 prosent.
  • En normal kvinne har en fettprosent på 25-31 prosent.
  • Kvinnelige toppatleter har gjerne en fettprosent på 14-20 prosent.

  • Ikke tro at du som ikke driver med idrett på toppnivå kan ligge på den laveste enden av skalaen. Toppidrettsjenter får (forhåpentlig) proff oppfølging når det gjelder kosthold, slik at de unngår helserisiko.

    Det har vært mye fokus på utbredelsen av spiseforstyrrelser i jenteidretten de siste årene. Blant annet har dette vært en fanesak for Jorun Sundgot-Borgen, som er kvinnen bak nettstedet Sunn Jenteidrett. Her får du info om sunn trening og riktig kosthold, og du kan kontakte dem om du har spørsmål.

    LES OGSÅ: Så mye mat trenger du hver dag

    Farlig for fruktbarheten

    - For lav fettprosent og/eller svært høye treningsdoser kan føre til tap av menstruasjon som igjen øker risikoen for benskjørhet og selvfølgelig infertilitet. Det er vist at lav fettprosent øker risikoen for abort, forteller Sundfør.

    I en studie ved London School of Hygiene Tropical Medicine fra 2006 kom det fram at svært tynne kvinner har 72 prosent større sjanse for å abortere i de tre første månedene av svangerskapet enn kvinner med normal vekt.

    - Kroppsfett hos kvinner bidrar både til å konvertere det mannlige hormonet androgen til det kvinnelige hormonet østrogen, og kontrollere flyten av hormonet leptin, som påvirker appetitten, energi-metabolisme og reproduksjon. Derfor kan for lav fettprosent gi en generell ubalanse i hormonnivåene. Lav fettprosent betyr lavt energiinntak i forhold til treningsmengde/energiforbruk. Det kan over tid gi mangel på vitaminer og mineraler, gi lite overskudd i hverdagen og redusert immunforsvar. I tillegg kan man over tid utvikle en spiseforstyrrelse, sier Sundfør.

    LES OGSÅ: Derfor skal du spise fett

    Er du i faresonen?

    Har styrketreningsdilla fått deg til å bikke over fra den sunne til den usunne siden? Det kan være vanskelig å oppdage det selv. Ifølge psykiater og spesialist på spiseforstyrrelser, Finn Skårderud, defineres en spiseforstyrrelse slik:

    «Spiseforstyrrelser er når tanker og atferd i forhold til mat og vekt begynner å begrense livsutfoldelsen og forringe livskvaliteten. » (Kilde)

    Ifølge Tine Sundfør bør du stille deg følgende kontrollspørsmål:

  • Føler du at du har et avslappet forhold til mat?
  • Hva har din høyeste og laveste vekt vært det siste året?
  • Hvordan er ditt spisemønster?
  • Hvor mange måltider spiser du per dag?
  • Har du redusert vekten din i det siste?
  • Hva gjorde du eventuelt for å oppnå vekttapet?
  • Er det noen matvarer du forsøker å unngå (forbudte matvarer)?
  • Er du tilfreds med nåværende vekt?
  • Har du regelmessig menstruasjon?

  • LES OGSÅ: Hva er symptomer på spiseforstyrrelse?

    TRENDY: Fitnessdamer har blitt trendy. Men husk - de ser bare ut som dette når de skal konkurrere. Vanligvis har de mye høyere fettprosent! Foto: Colourbox
    TRENDY: Fitnessdamer har blitt trendy. Men husk - de ser bare ut som dette når de skal konkurrere. Vanligvis har de mye høyere fettprosent! Foto: Colourbox Vis mer
    JA TIL FORMER: Er dette drømmekroppen? Ikke la jakten på den gå ut over helsa. Vi er ikke alle skapt så vi kan oppnå dette OG beholde formene. Foto: Colourbox
    JA TIL FORMER: Er dette drømmekroppen? Ikke la jakten på den gå ut over helsa. Vi er ikke alle skapt så vi kan oppnå dette OG beholde formene. Foto: Colourbox Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: