SØVNPROBLEMER: Det kan være verdt å prøve meditasjon dersom du sliter med søvnen. FOTO: NTB Scanpix
SØVNPROBLEMER: Det kan være verdt å prøve meditasjon dersom du sliter med søvnen. FOTO: NTB Scanpix
Søvnproblemer:

Fem grep som kan hjelpe deg om du sliter med søvnen

- Meditasjon er verdt å prøve, sier søvnekspert.

Å ikke få sove er ekstremt irriterende, for ikke å snakke om at det er slitsomt. Vi vet vel alle at det er en dårlig idé å drikke kaffe rett før leggetid, og at vi bør unngå skjermer så mye vi kan før vi skal sove.

Det er derimot flere grep du kan prøve for å få søvnen til å komme raskere. Søvnspesialist ved Bergen Søvnsenter, Øystein Vedaa, sier at meditasjon er verdt å prøve, og at det kan hjelpe med tankene som kanskje plager deg om natten.

- Observer tankene, men ikke gå i dialog med deg selv om innholdet. Ikke gå inn i tanken. La den komme, og la den forsvinne videre. Dette er en treningssak som du vil bli bedre på om du gjør det hver kveld, sier han til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor blir du ofte trøttere av å sove lenge

Fem komponenter for å sovne fortere

Du føler kanskje at du har prøvd alt. Men kanskje er en blanding av flere grep noe som kan hjelpe. Søvnekspert Ståle Pallesen forklarer at personer som sliter med å sovne gjerne blir anbefalt en type kognitiv atferdsterapi, der fem komponenter inngår.

En av disse er meditasjon.

- Det er klart at meditasjon kan hjelpe deg å sovne fortere, men hvis du virkelig sliter med å sovne tror jeg ikke det holder å bare bruke denne ene komponenten, sier Pallesen til KK.no.

Han forklarer de fem komponentene, som er metoder du kan ta i bruk dersom du ikke får sove. Den ene er avspenning og avslapning, som da inkluderer meditasjon. Dette kan også være muskulær avslapning eller hypnose.

- Den andre komponenten kalles stimulikontroll. Dette er det rådet mange ikke forstår; at hvis du ikke får sove må du stå opp av sengen og gå ut av soverommet. Vent til du blir søvnig igjen før du legger deg tilbake i sengen, og gjenta dette hvis du enda ikke får sove, sier Pallesen.

Hensikten med dette er at du rett og slett skal lære på nytt at sengen kun skal assosieres med søvn. Dette er også grunnen til at du ikke bør se på serier, og så videre, i sengen, fordi den ikke skal forbindes med uro og våkenhet.

LES OGSÅ: Derfor har noen oftere mareritt enn andre

EN GOD NATTS SØVN: Søvn er viktig for hvordan vi fungerer, men ikke alle sovner på et blunk. NTB Scanpix
EN GOD NATTS SØVN: Søvn er viktig for hvordan vi fungerer, men ikke alle sovner på et blunk. NTB Scanpix Vis mer

Reduser koffein og vær obs på tankene dine

Den tredje komponenten handler om hvor mange timer du kan oppholde deg i sengen (Psst.. Slik vet du om du har fått nok søvn). Den fjerde er søvnhygiene, som er de grunnleggende rådene om hvordan du sovner raskest.

- Dette er blant annet å ikke drikke kaffe, ha det mørkt på soverommet, ta et bad før du skal sove og unngå koffein og nikotin.

Til slutt kommer kognitive teknikker, som handler mye om hvordan du tenker når du legger deg for å sove. Å tenke at «nå jeg sove» gir deg kun prestasjonsangst, mener eksperten.

- Prøv å erstatt disse tankene med hensiktsmessige tanker. Har du fått gjort mye i dag? Tenk på ting du er fornøyd med.

Et annet råd kan være å teste ut nye ting. Sover du middag hver dag? Prøv systematisk å unngå dette i en uke og se om det gjør utslag på nattesøvnen din.

LES OGSÅ: Du sover rett og slett mindre jo eldre du blir

Til forsiden