ENKEL OG EFFEKTIV: Sjekk ut de fem styrkeøvelsene du kan gjøre hjemme helt uten utstyr. Foto: Andres Rodriguez - Fotolia
ENKEL OG EFFEKTIV: Sjekk ut de fem styrkeøvelsene du kan gjøre hjemme helt uten utstyr. Foto: Andres Rodriguez - FotoliaVis mer

Styrketrening

Fem styrkeøvelser du kan gjøre i stua

Alt du trenger er treningslyst!

Har du ikke tid til å dra på treningsssenteret? Er det for dårlig vær til å trene ute?

Det finnes nok av unnskyldninger for ikke å ta en treningsøkt. Men ingen er god nok, med mindre du er syk eller skadet, selvsagt.

Når motivasjonen mangler skal du huske på godfølelsen som kommer etter økta. Du angrer aldri på at du har trent!

TREN HJEMME: Det kan absolutt være effektivt å trene hjemme - sjekk for eksempel ut den geniale lille videosnutten litt lenger nede i saken! Foto: All Over Press
TREN HJEMME: Det kan absolutt være effektivt å trene hjemme - sjekk for eksempel ut den geniale lille videosnutten litt lenger nede i saken! Foto: All Over Press Vis mer

Trenger ikke ta en hel time






Tidsmangel er noe som ofte gjør at vi hopper over treningen. Men du trenger ikke trene en hel klokketime for at det skal ha effekt. Du kan ha mye utbytte bare av en 30 minutters økt - men da må du ta i skikkelig og få opp pulsen.

Men å stå og jogge på stedet med høye kneløft, eller ta jumping jack-hopp i en halvtime er gørrkjedelig (selv om begge deler er effektivt).

I stedet skal du varme opp i 5-10 minutter med dette eller noe annet som får kroppen, i gang og så kline til med effektive styrkeøvelser som trener hele muskulaturen.

Har du en kettlebell hjemme kan du gjøre dette halvtimesprogrammet. Har du ikke det, kan du prøve deg på de fem øvelsene til Daily Burn.

Da trenger du ingenting av utstyr, og om du gjør øvelsene riktig, får du en veldig effektiv styrketrening av alle store muskelgrupper, og også noen småmuskler du sikkert ikke visste du hadde.

Hvor mange repitisjoner du skal gjøre av hver øvelse får du selv vurdere. Begynn med 15 av hver, og kjør to eller tre runder. Øk antall repitisjoner neste gang om du føler at du klarer det.







Ikke jukse på øvelsene

KK.no har testet, og dette er bra trening. Men du må passe på å gjøre øvelsene riktig. Gå helt ned i knebøyen, så du sitter helt på huk (pass på at knærne ikke faller foran tærne).

På bakoverutfall skal du ta et ganske langt steg bakover.

På tripod-øvelsen er målet å løfte hoftene så høyt som mulig.

Når du gjør quadpress, så husk at albuene skal peke utover, og du skal like langt ned med overkroppen som rumpa.

Trekk inn navlen på sit through knee-øvelsen for ekstra mageeffekt.




Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: