Oppblåst:

Ferievaner kan gi luftplager - her er ekspertenes beste tips

Og disse matvarene og spisevanene kan forårsake luftplager.

OPPBLÅST: Luftplager kan være ubehagelige og smertefulle - slik unngår du å bli oppblåst i sommer. FOTO: NTB
OPPBLÅST: Luftplager kan være ubehagelige og smertefulle - slik unngår du å bli oppblåst i sommer. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Sola skinner, og forhåpentligvis nyter du late feriedager. Vi lever gjerne litt annerledes når vi er i feriemodus - sommerferie betyr mer tid ute i varmen, gjerne med god mat og drikke, og kanskje litt andre kostholdsvaner enn det vi er vant med.

Kanskje du har merket at du er mer oppblåst enn vanlig?

Det vi spiser og drikker kan gi oss luftplager, og på sommeren kan noen oppleve at de er ekstra plaget. Men løsningen kan være enkel: drikk mer vann!

Derfor må du huske å drikke nok vann i varmen

Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE, forklarer:

- Når det er veldig varmt ute taper vi mer væske gjennom svette, og dersom vi ikke klarer å fylle på nok væske for å erstatte dette kan man bli forstoppet, som igjen kan føre til luftplager og oppblåsthet. Er man flink til å spise fiberrikt er det lett at man kan bli forstoppet og oppblåst om sommeren, dersom man ikke drikker nok i varmen.

Forstoppelse, luftplager og oppblåsthet om sommeren kan altså være et resultat av at du ikke drikker nok vann.

FERIE: Noen ferievaner kan gi oss luftplager. FOTO: NTB
FERIE: Noen ferievaner kan gi oss luftplager. FOTO: NTB Vis mer

Nettmagasinet Redonline har listet opp tre måter du kan unngå oppblåsthet forårsaket av varme, som vi har oppsummert her:

1. Unngå å bli dehydrert

Det er ikke sikkert det føles naturlig å drikke masse vann når du føler deg oppblåst, men det kan være det som skal til for å få bukt med luftplagene.

Du trenger ikke helle i deg masse vann på én gang, men drikk litt vann gjennom hele dagen for å motvirke dehydrering.

Nettsiden skriver at du kan også prøve usøtet kokosnøttmelk som inneholder elektrolytter (kalium), som kan hjelpe til deg med å unngå symptomer på dehydrering.

2. Unngå matvarer som gir deg luft i magen

Bønner, kikerter, linser, fiberrike grønnsaker som brokkoli og blomkål, koffein, alkohol og kullsyreholdig drikke kan gi deg luft i magen. Hvis du vet at disse matvarene gjør deg oppblåst, er det lurt å unngå dem.

Hvis du drikker alkohol i varmen, drikk et ekstra glass vann mellom hver alkoholenhet, for å redusere risikoen for å bli dehydrert. Dette kan også hjelpe mot fyllesyke!

3. Prøv kald peppermynte- eller ingefærte

Ingefær og peppermynte kan for noen hjelpe mot luftplager. Redonline tipser om å lage en kopp med peppermynte- eller ingefær-te - la den avkjøles, og ha oppi et par isbiter - nyt som en kald drikke i varmen!

ISTE: Kald te av peppermynte, ingefær eller fennikel skal kunne hjelpe mot luftveisplager i sommer. FOTO: NTB
ISTE: Kald te av peppermynte, ingefær eller fennikel skal kunne hjelpe mot luftveisplager i sommer. FOTO: NTB Vis mer

Fennikelte

Vi hører også med ernæringsfysiolog, kvinnehelseveileder og forfatter Gunn Helene Arsky, som deler sitt beste tips mot luftplager:

- Å tygge fennikelfrø eller drikke fennikelte. Det ødelegger overflatespenningen på mageinnholdet (tenk - den hinnen som gjør at insekter kan gå på vannet) - og det minsker luftplagene.

Dette kan gi luftplager

Mens noen matvarer reduserer luftplager, kan andre matvarer forårsake dem. Også spisevaner, medisiner og diverse sykdommer og intoleranser kan gjøre deg oppblåst.

Skjølsvik lister opp vanlige årsaker til at vi blir oppblåste. Det første hun trekker frem er kullsyreholdig drikke, som mange av oss drikker mye av om sommeren - det være seg øl, brus eller iskaldt sprudlevann.

- Dersom man drikker mye kan det gi ubehag i magen, forklarer ernæringsfysiologen.

Som nevn i listen over, vil matvarer med mye fiber kunne gi deg luft i magen. Dette gjelder en rekke grønnsaker, for eksempel: løk, kål, erter, brokkoli, blomkål og rosenkål, og frukt som epler og pærer.

- Mat og drikke med søtstoff kan gi luftplager, særlig de som slutter på -ol, som mannitol, sorbitol og maltitol, forklarer Skjølsvik.

LUFT: Det er ikke uvanlig å oppleve luftplager om sommeren, men det er mange ting du kan gjøre for å unngå det. FOTO: NTB
LUFT: Det er ikke uvanlig å oppleve luftplager om sommeren, men det er mange ting du kan gjøre for å unngå det. FOTO: NTB Vis mer

Også måten du spiser på kan gjøre deg oppblåst:

- Dersom man svelger mye luft når man spiser og drikker eller bruker mye drops og tyggegummi er det vanlig at man kan oppleve en del luftplager.

Skjølsvik legger også til at dersom du er forstoppet eller har gått på antibiotikakur, kan du få luftplager i tillegg. Også en del intoleranser eller sykdom kan gi luftplager, for eksempel laktoseintoleranse, irritabel tarmsykdom eller cøliaki.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer