Musikk

Fete låter brenner fett

Velg musikk med omhu på trening. Det kan nemlig sørge for at du svir av flere kalorier enn normalt.

MUSIKKEN VI ELSKER: Vi nordmenn har hørt på mye av den samme treningsmusikken i januar. Spotify har laget en egen liste - som du selvsagt kan laste ned! Foto: Blend / Image Source
MUSIKKEN VI ELSKER: Vi nordmenn har hørt på mye av den samme treningsmusikken i januar. Spotify har laget en egen liste - som du selvsagt kan laste ned! Foto: Blend / Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Riktig musikk kan nemlig øke utholdenheten din med 15 prosent – samtidig som treningen oppfattes som langt mer positiv.Det viser en britisk undersøkelse ved Brunel University i London.
  • Slik kommer du i høstform
  • Sannheten om uttøyning
  • Slik trener du riktig
  • For positiv trening

    Forskerne studerte effekten av rock- og popmusikk på 30 deltakere som løp på tredemølle. De hørte på et utvalg sanger fra blant annet Queen, Red Hot Chilli Peppers og Madonna. Samtlige fikk streng beskjed om å jogge i takt med musikken.Resultatene viser at forsøkspersonenes utholdenhet økte med 15 prosent. Forskerne så også at sangene gjorde treningen mer lysbetont. Til og med under meget anstrengende perioder - da deltakerne var på grensen til fysisk utmattelse – hadde musikken en sterkt motiverende effekt og hjalp dem til å tenke positivt.
  • Denne musikken svetter vi til
  • Velg riktig treningsmusikk

    Mot fedme

    Musikk har makten til å få folk opp av sofaen og ut å bevege seg mer, tror forskerne.De mener funnene kan ha spesielt stor nytte for pasienter med hjerte-karsykdommer eller andre fedmerelaterte lidelser.Regelmessig mosjon er som regel en del av behandlingsopplegget for disse, hvor typiske tredemølleøvelser som gåing og løping blir benyttet. Undersøkelsen skal publiseres i fagtidsskriftet Journal of Sport & Exercise Psychology.LES OGSÅ:
  • Så lett er det å komme i form
  • Trening for tiltaksløse
  • Bli hekta på trening
  • 12 gode grunner til å trene
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Velg riktig treningsform
  • Ikke gå i treningsfella
  • Stram kropp på 6 uker
  • Sterk med strikk
  • 7 tankegrep som flytter vektnåla
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer