HELSE: Hva gir deg ekstra energi? Sofaen er visst ikke det første du burde velge. FOTO: NTBScanpix
HELSE: Hva gir deg ekstra energi? Sofaen er visst ikke det første du burde velge. FOTO: NTBScanpix Vis mer

Helse:

Finn din ekstra energi!

Nei, du blir ikke mer opplagt av å gå og legge deg på sofaen. En rolig gåtur tre ganger i uken er faktisk nok til å få mye mer energi.

Publisert

Når du er trøtt, er trening oftest ikke det første du tenker på, selv om fysisk aktivitet er en av de mest effektive måtene å bli piggere på. For når du mosjonerer, skjer det masse i kroppen som fører til at du får mer energi og blir mer skjerpet.

– Det handler blant annet om økt blodtilførsel til hjernen, men også om frigjøring av signalsubstanser og dannelse av nye nerveceller i hjernen. Det er flere puslebiter og et komplekst system som samarbeider, sier Magnus Lindwall, som er professor i psykologi.

Effekten er umiddelbar, noe som betyr at kroppen påvirkes positivt så snart du begynner å aktivisere deg. Og du trenger slett ikke å trene hardt for å få resultater.

– Det holder å få opp pulsen litt, det kan være langt fra intensivt. Velg en aktivitet som du liker, for da er det lettere å finne rutiner du kan leve med. Langsiktighet er en av de viktigste faktorene for å få effekt på kropp og helse, sier Magnus Lindwall.

Overvinn trøttheten

For å vinne over trøttheten kan det være greit å vite hvordan din egen kropp fungerer. Slik kan du gjøre en enkel kartlegging:

1. Når peaker du?
Når på dagen er du piggest? Det er på det tidspunktet du bør prøve å legge inn treningsøkten, så lenge det passer med ditt øvrige skjema, selvfølgelig. Prøv i hvert fall å trene før du får ditt første fall i energien for dagen. Er det rett etter jobb? I så fall bør du trene før du drar hjem og lander i sofaen. For hvis du havner der, kommer du mest sannsynlig ikke opp igjen – og i hvert fall ikke for å trene.

2. Hva er fellene dine?
Hva er det som gjør deg trøtt og tiltaksløs? Dette kan være en fortsettelse på kartleggingen ovenfor. Skriv ned hva som kan kobles til dine energinivåer. Var du trøtt fordi du hadde spist dårlig? Hoppet over et mellommåltid, for eksempel. Eller var du trøtt fordi det hadde vært slitsomt på jobb? Og var det noen dager der du kanskje var piggere enn du vanligvis er? Hva kan det komme av? Prøv å finne måter å unngå fellene på, eller i det minste redusere periodene med redusert energinivå.

3. Hva slags trening liker du?
For at treningsmotivasjonen din skal vare, må du trene for din egen skyld, ikke fordi noen andre mener at du bør gjøre det. Finn en treningsform som passer deg og som du knytter positive følelser til. Da er det lettere å fortsette. Og ikke minst: Husk at du ikke trenger å trene hardt for å få effekt. Når du har funnet det som passer deg, er det lurt å starte rolig og uten krav.

4. Hva er akkurat passe for deg?
Ikke vær opptatt av å trene hver dag. Du kan bli mer opplagt med betydelig mindre innsats enn som så. I en studie ble deltakerne delt inn i tre grupper. En fikk i oppdrag å trene tre middels intensive økter på 20 minutter i uken i seks uker, for eksempel raske gåturer. Den andre gruppen skulle trene lavintensivt like ofte, for eksempel rolige gåturer. Mens den tredje gruppen skulle være inaktiv. Resultatet viste at begge gruppene som hadde trent, hadde økt sine energinivåer med 20 prosent etter seks uker, mens den inaktive gruppen lå på samme nivå. Den største forskjellen så man i den opplevde trøttheten, der den gruppen som trente med lav intensitet, oppga at trøttheten var redusert med 65 prosent, mens de som trente med middels intensitet oppga en reduksjon på 49 prosent. Så tre rolige gåturer på 20 minutter i uken kan altså hjelpe deg til å bli mer opplagt.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer