CHIPS: Velger du sunnere chips og spiser mer går vinninga fort opp i spinninga ifølge ekspertene. FOTO: NTB Scanpix
CHIPS: Velger du sunnere chips og spiser mer går vinninga fort opp i spinninga ifølge ekspertene. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Chips:

Finnes det egentlig sunne alternativer i chips-hylla?

Det er kanskje mindre fett i dem, men det er ikke noe lurt å spise chips hver dag fordi den skal være sunnere.

Utvalget i chips-hylla strekker seg langt utover potetchipsen og mange av alternativene høres jo egentlig ganske sunne ut. Men er det egentlig sånn at linsechips, poppa chips og fullkornschips er «sunn» snacks?

- Det har kommet mange nyheter på snacksalternativer i det siste, og enkelte inneholder litt mindre fett -og kalorier enn andre. Det er bra at det kommer sunnere og magrere varianter, men her burde man virkelig følge godt med i timen, sier Karoline Steenbuck Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede.

LES OGSÅ: Rådene som hjelper deg å redusere sukkerinntaket

Kan inneholde mer salt og sukker

Grunnen til at det er lurt å være litt obs på de «sunne» variantene er nemlig at når kalorier og fett kuttes går det ofte på bekostning av smaken. Derfor inneholder ofte disse variantene til gjengjeld mer salt og sukker enn den vanlige potetchipsen.

- Mange av de nyere produktene fremstår som sunnere, fordi de har ord som «rotfrukt» eller «kikert» i produktnavnet. Men det er ikke slik at disse produktene er så veldig mye sunnere. Snarere tvert imot, sier Lied.

Det samme forteller også Maylinn Lykken, som er ernæringsrådgiver i Frisklivssentralen. Hun påpeker at det egentlig ikke er noe som heter sunn chips. Chips er kosemat uansett.

- Det mest alarmerede i «sunnere» chips er at de inneholder veldig mye salt i forhold til vanlig potetchips. For mye salt i kostholdet er en stor risiko for folkehelsa i Norge, og 30 prosent av befolkningen har for høyt blodtrykk. Et grep for å få ned dette antallet er å få ned andelen salt i kostholdet, fordi vi spiser opptil det dobbelte av anbefalt maksgrense på fem gram om dagen. Spiser man 100 gram «sunn chips» kan man få i seg så mye som opp til 50 prosent eller mer av dette, og da kommer jo all annen mat på toppen.

LES OGSÅ: Når er det egentlig greit å gi barn godteri?

Ikke kjempestor forskjell på kaloriinnholdet, men mindre fett

Lykken forklarer at mens vanlig potetchips ofte består av potet, olje, salt og eventuelt annet krydder, så har ofte de «sunnere variantene» langt flere ingredienser. Blant annet er de oftere tilsatt sukker, noe en del av de «vanlige» potetchipsene ikke er.

- Når det gjelder kaloriinnhold så ligger faktisk de «sunnere chipsene» oftest høyere eller på samme nivå som vanlig chips, så her er det ikke mye å hente på et eventuelt ønske om lavere energiinntak, sier Lykken.

Poppa chips av søtpotet inneholder 439 kalorier. Også superchips ligger litt under det 100 gram av en vanlig potetchipspose vanligvis gir, med 470 kalorier. Til sammenligning inneholder vanlig potetchips gjerne mellom 500 og 550 kalorier. Linsechipsen derimot inneholder rundt 570 kalorier, men til gjengjeld inneholder alle de «sunne» variantene en god del mindre fett.

- I forhold til fettnivået inneholder poppa chips desidert minst fett. Men det ligger fortsatt høyt hos noen av de «sunnere» chipsene, selv om det reduseres, mener Lykken.

Chips med mer fullkorn og mer protein vil også gjøre deg fortere mett, slik at du kanskje ikke spiser like mye, men spiser du mer av chipsen fordi den skal være sunnere, går vinninga altså opp i spinninga.

- Noen «sunnere» chipstyper, som linsechips, inneholder litt mer protein enn vanlig chips, men det er ikke en grunn til å se på chips som en proteinkilde av den grunn, sier Lykken.

KOSEMAT: Når du først koser deg med chips kan du like godt velge den du liker aller best. FOTO: NTB Scanpix
KOSEMAT: Når du først koser deg med chips kan du like godt velge den du liker aller best. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Så mye fett trenger du og disse typene bør du velge

Velg den du liker best

Er du glad i chips så skal du selvsagt også nyte chipsen din, og Lykken råder til å velge den typen du liker best. Men altså er heller ikke den «sunne» chipsen hverdagsmat.

- Om du har mange favoritter, se på varedeklarasjon og se etter den med minst salt og uten tilsatt sukker. Er man veldig glad i å kose seg ofte med chips er det jo som med alt annet mengden det kommer an på, og man bør forsøke å finne alternativer for chips om man spiser det flere dager i uka, sier hun.

Det samme påpeker Lied.

- Det som kanskje er aller viktigst å huske, er å nyte en liten mengde snacks når man først skal unne seg dette, for da blir ikke innholdet av verken kalorier, fett eller salt for høyt. Et godt alternativ er å servere grønnsaker og dip sammen med den salte snacksen, så kan man spise litt av det sunne og litt av det usunne, sier hun.

- Snacks er på generell basis en kilde til både mye kalorier, fett, mettet fett og salt. Per 100 gram kommer man sjelden under 400 kalorier – enten det er «vanlig» snacks eller det som fremstår som «sunn» snacks, og husk at vi spiser sjelden 100 gram snacks når vi først er i gang. Hvis man er opptatt av å spise sunt, anbefaler vi snacksen som har lavest innhold av både kalorier, fett og salt. Les næringsdeklarasjonen, sier Lied.

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

LES OGSÅ: Ifølge ekspertene er det ikke rart om du hiver innpå med dessert selv om du er stappmett

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: