Fire enkle øvelser som forebygger fallskader

Et lite fall kan få store konsekvenser. Men du kan faktisk øve deg på å ikke falle.

ENKLE ØVELSER: Øvelsene krever ikke utstyr, kan tilpasses den enkelte og er knyttet til hverdagen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB
ENKLE ØVELSER: Øvelsene krever ikke utstyr, kan tilpasses den enkelte og er knyttet til hverdagen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Hele 30 til 40 prosent eldre over 65 år faller i hvert fall én gang i året. Eldre med hjemmetjenester har en tendens til å falle oftere, og de skader seg i større grad enn andre. Det er gjerne hofte- og beinbrudd det går i, og mange risikerer å havne på institusjon.

Likevel har fall blant eldre vært forsket lite på, ifølge Maria Bjerk, forsker ved OsloMet. Derfor har hun satt dette problemet under lupen gjennom egen forskning.

Litt er godt nok

Livskvaliteten til mange eldre reduseres ofte drastisk på grunn av et lite fall. Men det trenger ikke å bli sånn. Mange eldre tror at trening ikke gjør noe fra eller til, og gjør lite for å komme problemet i forkjøpet. Dette er en helt feil holdning, sier Bjerk.

– Noen eldre orker ikke så mye, men man trenger ikke å gå på treningssenter flere dager i uken for å forebygge fall. Helt enkle øvelser tilpasset den enkeltes behov har vist seg å være nok, forteller forskeren, som kan vise til resultater fra egen studie som er utført i samarbeid med primær-helsetjenesten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.