Søvn:

Fire populære søvn-«hacks» som har gått viralt på TikTok

Men har de norske ekspertene tro på dem?

SØVNTIPS: Det florerer av søvntips på TikTok, men er det noe hold i dem? FOTO: NTB
SØVNTIPS: Det florerer av søvntips på TikTok, men er det noe hold i dem? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

På appen TikTok finnes det tips og triks innenfor alle tenkelige temaer. Søvn er et populært tema på appen, og det florerer av videoer med råd om hvordan vi kan sovne fortere og bedre - mange av dem har flere millioner visninger og «likes».

Vi får aldri nok av gode søvntips! Men, «faren» med å ta i bruk råd vi finner på TikTok, er at ikke alle som deler dem er fagpersoner. Som med alt annet på nett, er det altså viktig å ikke ta alt vi ser og leser for god fisk.

I denne artikkelen har derfor vi samlet noen av de mest populære søvntips-videoene på TikTok, og hørt med de norske ekspertene om de faktisk kan fungere. Her får du både gode søvnråd og innspill til hvilke «triks» du bør styre unna.

1. «Militærøvelsen» som skal få deg til å sovne på to minutter

I skrivende stund har denne videoen over 10 millioner visninger. Brukeren @justin_augustin deler en teknikk brukt i militæret. Øver du lenge nok på denne teknikken, skal du kunne sovne på to minutter.

Ifølge brukeren er tanken bak teknikken at soldater skal kunne sovne hvor som helst, også under kamp - der miljøet er urolig og kanskje utrygt. Poenget er å roe ned kroppen, bokstavelig talt fra topp til tå.

Slik gjør du:

  • Start med å slappe av i musklene i pannen. Fortsett til øynene, kinnene og kjeven - avspenn musklene mens du fokuserer på pusten din.
  • Fortsett ned til nakken og skuldrene. Kjenn at skuldrene slapper av. Hold armene avslappet og avspenn musklene helt ned til fingrene. Forestill deg en varm følelse som går fra hodet ditt og helt ned til fingertuppene.
  • Ta et dypt pust og slapp av i brystet, og fortsett ned til magen, lårene, knærne, leggene og føttene. Igjen - se for deg denne varme følelsen som går nedover kroppen, helt fra hjertet og ned til tærne.

Mens du gjør dette skal du forsøke å legge bort alt mulig av stress og bekymringer. Dette kan du gjøre ved å visualisere, gjerne ved å bruke én av disse:

  • Se for deg at du ligger i en kano på en rolig innsjø, med en skyfri himmel over deg.
  • Se for deg at du ligger i en svart fløyelshengekøye i et mørkt rom.

Hver gang tankene vandrer og du blir distrahert, kan du repetere disse ordene i ti sekunder: Ikke tenk. Ikke tenk. Ikke tenk.

Ifølge brukeren skal du øve på denne teknikken hver natt i seks uker, og målet er altså at du kan sovne i løpet av to minutter etter at du har lukket øynene!

IKKE FOR ALLE: For personer med lengervarende søvnproblemer kan det bli et ekstra stressmoment å teste ut mange søvnteknikker, påpeker psykolog. FOTO: NTB
IKKE FOR ALLE: For personer med lengervarende søvnproblemer kan det bli et ekstra stressmoment å teste ut mange søvnteknikker, påpeker psykolog. FOTO: NTB Vis mer

Vi hører med psykolog og daglig leder for Onlinepsykologene, Kyrre Dyregrov. Han har jobbet mye med søvn, og bekrefter at denne metoden brukes i både militæret og av mange privatpersoner.

- Det er en metode som gjør at kroppen slapper av, og vi vet at vi er mer mottakelige for søvn når vi er avslappet. For mange er det nettopp følelsen av ikke å ha kontroll over søvnen som oppleves som noe av det mest frustrerende.

Samtidig påpeker han at dette ikke er noe som nødvendigvis fungerer for alle. For personer med lengervarende søvnproblemer kan det bli et ekstra stressmoment. Alt vi gjør for å få sove, kan fungere mot sin hensikt og stresse oss mer:

- For mange vil det derfor være vel så hensiktsmessig å stå opp på faste tidspunkt, redusere våkentid i seng, kun avgrense sengen til søvn, og la være å sove på dagtid. Dette bidrar også til at sengen blir et avslappende sted og man lettere sovner, sier Dyregrov.

2. Drikk et glass vann og ta magnesium-tilskudd

Med tre millioner likes deles brukeren @usamedical et tips som både skal få deg til å sovne fortere og våkne lykkeligere. Han anbefaler å drikke et stort glass vann rett før du legger deg, sammen med et tilskudd av magnesium.

Brukeren forteller ikke så mye om hvorfor dette skal kunne føre til bedre søvn, men han lister opp noen av fordelene ved magnesium - blant annet at mineralet er viktig for funksjonen til over 300 enzymer i kroppen.

Kan vann og magnesiumtilskudd faktisk virke inn på søvnen?

Vi hører med Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap. Han påpeker at et stort glass vann rett før leggetid kan medføre økt urinproduksjon, og at han heller ville satset på et alminnelig sunt kosthold fremfor å ta tilskudd av magnesium for å sove bedre.

- Om magnesium kan hjelpe på søvnen er diskutert, men synes ikke som om data er helt overbevisende enda, sier han, og henviser til en studie om temaet publisert på PubMed.

Vi sjekker også med ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky, som i likhet med Engstrøm påpeker at et stort glass vann må ut igjen i løpet av natten, noe som kan forstyrre søvnen.

- Det er sikkert tenkt at magnesiumtilskudd skal hjelpe mot å våkne på grunn av nattlige kramper i leggene. Og det vil hjelpe, dersom du får i deg for lite magnesium fra før, og har kramper som følge av magnesiummangel. Men hvis du får i deg nok magnesium fra før, og ikke har leggkramper, er dette ikke noe godt råd, sier Arsky, og understreker at magnesium ikke gjør deg søvnig.

- 3 millioner likes er imponerende - men ikke noe som helst dokumentasjon på at det virker, eller at det er noe faglig hold i det.

3. Akupunkturbasert massasje-triks

Brukeren @anew.acu deler en video med et søvntips basert på akupunktur. Ved å presse på spesifikke områder på kroppen skal vi kunne bli avslappet nok til å sovne fortere, sier hun, og deler følgende oppskrift:

1. Plasser hånden i en «løs» knyttneve.

2. På punktet der tuppen av lillefingeren treffer, skal du massere med tommelen på den andre hånda - i 30 sekunder, tre ganger.

3. Gjør det samme på punktet der langfingeren treffer.

4. Dette skal stimulere nerver som er tilknyttet hjertet, og skal roe oss ned.

Flere andre søvntips på TikTok handler om slike «massasjer», der vi skal stimulere forskjellige områder på kroppen, for eksempel på underarmen ved hovedpulsåren.

MASSERE HÅNDEN: Ifølge TikTok-brukeren @anew.acu kan håndmassasje gjøre deg avslappet og søvnig. FOTO: NTB
MASSERE HÅNDEN: Ifølge TikTok-brukeren @anew.acu kan håndmassasje gjøre deg avslappet og søvnig. FOTO: NTB Vis mer

Morten Engstrøm har følgende kommentar til slike tips:

- Det som rent anatomisk har nerver til hjertet og regulerer hjertet, er sympatiske og parasympatiske nervefibre – autonome nervesystem, men de går ikke fra hånden til hjertet, forteller han.

Å massere over halsblodårene (carotis-massasje) kan stimulere parasympatikus, men er nok ikke anbefalt med tanke på søvn, legger han til.

- Massasje generelt kan nok oppleves behagelig over store deler av kroppen og gi en avslappende følelse. Vanskelig å tro på at spesifikke soner skal virke på det ene eller andre spesifikke organ/funksjon – neppe noe anatomisk korrelat. Usikker på hvordan den kunnskapen er etablert.

4. Salatblad-te

Et av de merkeligste tipsene må være salatblad-teen. Ja, tipset går rett og slett ut på å lage en kopp te av helt vanlige salatblader.

Oppskriften er enkel: Hell kokende vann i en beholder med salatblader, og hell av vannet i en kopp etter noen minutter. Drikk teen.

Det finnes mange populære videoer om dette, blant annet av brukeren @lizzymwong - med over 5 millioner visninger. Hun er skeptisk, men tester ut teen. Hun sier at hun føler seg litt kvalm, men at hun etter en time er så trøtt at hun nesten ikke greier å holde øynene åpne.

En rask titt på hashtagen #lettucetea viser flere brukere som hevder at teen gjør dem kjempetrøtte.

TE: Noen typer te gjør oss mer avslappet, men hva med TikToks salatblad-te? Eksperten er skeptisk. FOTO: NTB
TE: Noen typer te gjør oss mer avslappet, men hva med TikToks salatblad-te? Eksperten er skeptisk. FOTO: NTB Vis mer

Her må vi få innspill fra ernæringsfysiolog Arsky - har hun tro på at salatblader kan gjøre oss trøtte?

- Det finnes godt dokumenterte urteteer som hjelper på nattesøvnen. Lavendel og kamille er blant disse. Salat-te er IKKE blant disse.

En musestudie på salatekstrakt (altså ikke te) - gitt sammen med beroligende midler - gjorde musene søvnige, legger hun til.

- For tilhengerne av salatblad-te er det placeboeffekten som er i sving: tror du at salat-te virker (fordi millioner av likes på Tiktok ikke kan ta feil) - ja, så blir du søvnig, da. Og jo vondere det smaker, desto riktigere må det være, eller? Nei - drikk heller lavendelte eller kamillete, og få en faktisk søvndyssende virkning!

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer