TRIKSENE SOM HOLDER DEG UNG: Hvis du ønsker å bevare kroppen din inn i dine senere årene er «forebygging» uten tvil det viktigste stikkordet, og disse triksene vil hjelpe deg på god vei.  Foto: Thinkstock
TRIKSENE SOM HOLDER DEG UNG: Hvis du ønsker å bevare kroppen din inn i dine senere årene er «forebygging» uten tvil det viktigste stikkordet, og disse triksene vil hjelpe deg på god vei. Foto: Thinkstock
Skjønnhet

Fire triks som holder deg ung

Kan bremse ned aldringen av både hjernen og kroppen din.

Hvem vil vel ikke holde seg ung og frisk så lenge som mulig?

Vel, det finnes en rekke ting du kan gjøre som vil hjelpe deg på vei. For eksempel kan du holde hjernen frisk med fet fisk og huden ung med sjokolade.

For hvis du ønsker å bevare kroppen din inn i dine senere årene er «forebygging» uten tvil det viktigste stikkordet.

Men i tillegg til litt sjokolade og mye fet fisk, er det også noen andre ting som er viktig for å holde deg ung og frisk, skriver Fox News. Bare se her!

LES OGSÅ: Drikk dette før treningsøkten

HER GJELDER DET Å SLØSE: Er det noe du ikke bør spare på, så er det solkrem. Da kan nemlig faktoren synke. Foto: Getty Images
HER GJELDER DET Å SLØSE: Er det noe du ikke bør spare på, så er det solkrem. Da kan nemlig faktoren synke. Foto: Getty Images Vis mer

1. Bruk alltid solkrem

Du er kanskje ikke sjokkert? Ved å bruke solkrem hver dag vil du redusere den skadelig effekten solen har på huden din, og samtidig holde huden din ung.

Velg et produkt som beskytter mot UVA og UVB-stråler. Dette vil sørge for at du blokkerer både strålene som øker risikoen for kreft og strålene som bidrar til rynker.

Husk også at solkremen din virkelig ikke er et produkt du skal spare på. Her gjelder det å sløse!

Faktisk trenger du hele 3 ml solkrem til ansiktet og 30 ml solkrem til resten av
kroppen for å få den faktoren som er merket på flasken. En solkrem for ansiktet med størrelse 150 ml rekker da altså til cirka 50 påføringer, mens en solkremtube for kroppen på 400 ml rekker til 13 påføringer - hvis du vil ha faktoren som står på flasken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Nøttene du bør spise hver uke

2. Spis mer mat fra middelhavsdietten

Du trenger ikke følge dietten til punkt og prikke, men svært mange av ingrediensene den inkluderer har vist seg å ha en rekke fordeler for helsen din.

For eksempel er det hevdet at både olivenolje, fisk og vin - i moderate mengder - kan ha evnen til å redusere aldringen til hjernen.

Som om ikke det var nok, så har studier vist at disse ingrediensene kan redusere risikoen for hjertesykdom, diabetes og enkelte typer kreft.

Tyske forskere har også funnet at olivenolje har en annen gunstig effekt. Kaldpresset olivenolje og extra virgin olivenolje gir en bedre metthetsfølelse, og kan dermed bidra til at folk som er overvektige unngår overspising.

LES OGSÅ: Frukten som kan holde seg ung

MOSJON: Et svært viktig grep for å holde deg ung. Faktisk har studier vist at bare 15 minutter kan forlenge livet med tre år. Foto: Colourbox.com
MOSJON: Et svært viktig grep for å holde deg ung. Faktisk har studier vist at bare 15 minutter kan forlenge livet med tre år. Foto: Colourbox.com Vis mer

3. Ikke glem mosjon

Det er en kjent sak at svært mange tilbringer altfor mange timer på rumpa i løpet av en dag, og ekspertene kan fortelle at det påvirker langt mer enn bare vekten din.

For eksempel kan bare 15 minutter med moderat fysisk aktivitet hver dag kan forlenge livet ditt med tre år.

Derfor er det god grunn til å sette av tid til litt mosjon. Det trenger nemlig ikke være snakk om så mye.

Som KK.no tidligere har skrevet vil det være til stor hjelp å ta trappene istedenfor heisen, leke med barna fremfor å se på dem, eller ta beina fatt til jobb istedenfor å ta buss eller bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Er du avhengig av tyggis?

4. Stress ned

Uansett hvor mange advarsler vi hører om at stress kan være skadelig, er det ikke alltid så lett å roe ned.

Men dette er noe du virkelig burde prioritere. Tidligere studier har blant annet vist at stress har en like negativ effekt på hjertet som om du skulle røkt fem sigaretter om dagen.

I tillegg vil du både se og føle deg eldre ut når du stresser.

For å roe ned kan det være lurt å lære seg noen enkle pusteteknikker, for eksempel gjennom yoga.

LES OGSÅ: Derfor klør du etter påsken
Til forsiden