SPIS FISK: Helsedirektoratet anbefaler å spise fisk 2-3 ganger per uke. FOTO: NTB Scanpix
SPIS FISK: Helsedirektoratet anbefaler å spise fisk 2-3 ganger per uke. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ny studie:

Fiskespisere og vegetarianere får sjeldnere hjerteinfarkt

Enda en god grunn til å spise mindre kjøtt og mer fisk.

Den kjøttfrie bølgen er over oss, og stadig flere velger å ha kjøttfrie mandager eller å generelt kutte litt ned på inntaket. Miljø og dyrevelferd er gode argumenter, og i tillegg kan det ha flere helsegevinster å bytte ut noe av kjøttet med fisk, blant annet at vi får i oss mer Omega-3 og sunne fettsyrer.

Nå viser en ny, stor studie fra Storbritannia at fiskespisere og vegetarianere også sjeldnere får hjerteinfarkt, skriver forskning.no.

Studien har vart helt siden 1993, da 48 200 friske deltakere uten hjertesykdommer ble med. Deltakerne ble delt inn i tre grupper, den ene spiste kjøtt, den andre spiste fisk men ikke kjøtt, og den tredje gruppen var veganere eller vegetarianere. I løpet av de 18 årene studien varte, fikk 2820 deltakere hjertekrampe- eller infarkt, og 1072 personer fikk hjerneslag.

Konklusjonen av studien er at kjøttspiserne oftere fikk hjerteproblemer, og veganere og vegetarianere hadde 22 prosent lavere risiko for hjertesykdom. De som spiste fisk hadde 13 prosent lavere risiko enn dem som spiste kjøtt.

LES OGSÅ: Slik gikk det da jeg kuttet kjøtt og fisk i en måned

- Ikke overraskende

- Når det gjelder sammenhengen med hjerteinfarkt er det ikke så overraskende. Mange tidligere studier har vist at et høyt inntak av rødt kjøtt og bearbeidete kjøttprodukter er forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Det sier Erik Arnesen, som er helsefaglig rådgiver i LHL, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke og doktorgradskandidat i ernæring ved Universitetet i Oslo.

At de som spiste kjøttfritt i denne studien hadde lavere risiko for hjerteproblemer er altså i tråd med tidligere studier.

- Det finnes mange studier som viser det samme. Og mange studier som viser at vegetarianere generelt holder seg friskere og lever lenger enn alternativet, bekrefter Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalærer.

Helsedirektoratets kostråd sier at vi bør ha et hovedsakelig plantebasert kosthold og spise variert. I dette inngår fisk, gjerne 2-3 ganger per uke.

- Et høyt inntak av plantematvarer som frukt og grønnsaker, nøtter, fiberrike grove kornprodukter og fisk forbundet med lavere risiko, sier Arnesen.

LES OGSÅ: Vurderer du å oppdra barnet på vegetarkost?

Skyldes ikke bare kostholdet

At personer som har et vegetarisk eller hovedsakelig plantebasert kosthold har mindre hjerte- og karsykdom enn personer som spiser mye kjøtt, er altså vist i flere studier.

- Det kan ikke utelukkende forklares av kostholdet alene, da vegetarianere generelt er helsebevisste på mange måter, men kostholdet er sannsynligvis et viktig bidrag. Om det skyldes fraværet av kjøtt eller at de spiser mer frukt og grønt og lignende, er uklart, sier Arnesen.

Studier har også vist at et vegetarisk kosthold er gunstig for vekt, kolesterol og blodtrykk, som er blant de viktigste risikofaktorene for hjerte- og karsykdom.

- Slik var det også i denne nye studien. Det er også forbundet med lavere risiko for diabetes, som også er en risikofaktor. Dette kan forklares med blant annet et lavt inntak av mettet fett fra kjøtt og smør, som er kolesteroløkende, samt et høyt inntak av fiber fra korn, nøtter og belgvekster (spesielt soya), som er kolesterolsenkende, sier han.

Arsky mener at den lavere risikoen for hjertesykdom skyldes balansen av fettsyrer i kosten, og kanskje også inntak av antioksidanter.

- Et høyt inntak av frukt og grønt, frø, nøtter, fullkorn og planteoljer vil være gunstig for hjertehelsen, sier hun.

Det er altså summen av både mindre kjøtt og mer plantemat som har positive effekter.

- Men det forutsetter riktignok at man ikke erstatter kjøttprodukter med godteri, salte snacks, pommes frites, kjeks og kaker, kokosfett og andre «tomme kalorier», påpeker Arnesen.

LES OGSÅ: 5 ting du må huske hvis du spiser lite kjøtt

FISK ER SUNT: De som spiste fisk hadde 13 prosent lavere risiko for hjertesykdom enn dem som spiste kjøtt, viser den nye studien.
FISK ER SUNT: De som spiste fisk hadde 13 prosent lavere risiko for hjertesykdom enn dem som spiste kjøtt, viser den nye studien. Vis mer

Høyere risko for hjerneslag?

I den nye studien fra Storbritannia kom det også frem at veganere og vegetarianere hadde høyere risiko for å få hjerneslag enn kjøttspiserne, noe tidligere studier ikke har vist.

Svakheter i studien tilsier derimot at man må være forsiktig med å tolke resultatene slik.

Norske eksperter er også skeptisk til det resultatet, og Erik Arnesen i LHL har blant annet skrevet et innlegg om det på sin egen blogg som han kaller «Vegetarkost og hjerneslag: Ingen grunn til panikk.»

«I løpet av 18 års oppfølging var det 300 nye tilfeller av hjerneblødning blant de over 48 000 deltakerne i studien, altså en rate på 0,6 prosent. Selv om 43 prosent økt risiko høres mye ut, var antallet uansett svært lavt i alle grupper. (...)

I andre studier har det vært funnet at personer som følger sunne kostholdsmønstre, i tråd med det Helsedirektoratet anbefaler, har lavere risiko for hjerneslag inkl. blødende hjerneslag – slik som i én stor dansk studie av etterlevelse av danske (nordiske) kostråd. Et høyt inntak av fisk er også forbundet med lavere risiko.», skriver han.

Den nye studien viser også at de som spiste fisk eller bare plantebasert hadde lavere vekt, sjeldnere fikk diabetes og sjeldnere fikk høyt kolesterol og høyt blodtrykk enn kjøttspisere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: