INGER HOUGHTON: Vi har stilt Inger Houghton 6 kjappe spørsmål om trening og motivasjon. FOTO: Privat
INGER HOUGHTON: Vi har stilt Inger Houghton 6 kjappe spørsmål om trening og motivasjon. FOTO: Privat
Kosthold og trening:

- Folk hadde hatt så sykt godt av å gi slipp på det der «alt eller ingenting»-greiene

Vi har stilt Inger Houghton seks kjappe spørsmål om trening og motivasjon.

1. Hva motiverer deg?

– Det er så mye! Og det varierer fra dag til dag, men sånn generelt så motiveres jeg av meg selv, hvis det er lov å si? Når jeg er inne i en god flyt med både trening og kosthold, så er det motivasjon i seg selv til å holde det gående.

2. Hva er ditt beste tips for å komme i gang med gode vaner etter et lengre opphold?

– Mitt beste tips nytter kanskje ikke så mye i år, men heller neste år, for jeg har virkelig troen på å beholde litt av de gode vanene også gjennom sommeren. Vi trenger absolutt ikke å spise så sunt og trene så bra som vi gjør til vanlig, men om vi holder det litt gående selv om det er ferie, må vi ikke ty til så drastiske greier når vi skal på'n igjen.

3. Hvilke treningstrender tror du på nå?

– Jeg har ikke peiling! Jeg har sverget til løping og styrketrening i over ti år, og får ikke med meg hva som skjer på treningstrendfronten i det hele tatt.

LES OGSÅ: Monica Øien: - Jeg tror ikke på dietter. Jeg tror på å lytte til egen intuisjon, også når det gjelder mat

4. Hvordan ser en typisk treningsøkt ut for deg?

– Dersom jeg trener styrke, blir det som regel relativt tung beintrening, og gjerne ettbeinsøvelser. Og så legger jeg alltid til pullups av noe slag. Løper jeg, blir det enten en lengre løpetur på rundt 10 km, eller intervaller på 4x4 minutter. Jeg trener nok egentlig ganske ensformig, og kjører ofte samme økter med akkurat samme intensitet som sist. Det er ikke så nøye med den der progresjonen alltid.

5. Kan du dele oppskriften på et kjapt og sunt måltid med oss?

– I det siste har jeg fått helt dilla på stekt ris, så jeg koker alltid mye ris når jeg først koker, slik at jeg har det lett tilgjengelig i kjøleskapet. Så hakker jeg opp det jeg har tilgjengelig, for eksempel kylling eller skinke og løk. Et supert tips er å ha i et par revne gulrøtter. Når de stekes, gir de en søt og god smak, så retten blir ekstra saftig.

6. Hvilken myte knyttet til kosthold og trening skulle du ønske folk sluttet å tro på?

– Det er vel strengt tatt ikke en myte, mer en tankegang, men folk, og meg selv inkludert, hadde hatt så sykt godt av å gi slipp på det der «alt eller ingenting»-greiene. Når man har bestemt seg for å spise bra og så spiser en uplanlagt bolle og tenker at alt er kjørt og fortsetter med is, sjokolade og smågodt i samme slengen. Det er så tullete og totalt unødvendig, men likevel en felle jeg tror mange går i.

LES OGSÅ: Maren Erdvik: - Folk må slutte å tro på myten om at karbohydrater er fienden!

Til forsiden