FRISTED: Maren mener at både trening og mat skal være noe man koser seg med. Altfor mange tenker for mye på prestasjon og utseende knyttet til dette. FOTO: Victoria Nevland
FRISTED: Maren mener at både trening og mat skal være noe man koser seg med. Altfor mange tenker for mye på prestasjon og utseende knyttet til dette. FOTO: Victoria Nevland Vis mer

Trening og mat:

- Folk må slutte å tro på myten om at karbohydrater er fienden!

Vi har tatt motivasjonspraten med treningsblogger, sykepleier og personlig trener Maren Erdvik.

Maren Erdvik (29) kjent under kallenavnet «Fitliving», er en treningsglad sørlandsjente som til stadighet dukker opp med sitt brede smil i sosiale medier. Hun er utdannet personlig trener, sykepleier, og jobber i tillegg fulltid med bloggen sin hvor hun deler overkommelige og gode tips til treningsøkter, sunn mat og hverdagsliv. Og vi må bare si: Hele dama oser av sunnhet og treningsglede!

Og nå som ferien går mot slutten og hverdagen står for tur igjen, lurer vi i KK-redaksjonen på:

- Hva er det som motiverer deg til å spise sunn mat og trene?

– Jeg blir motivert av den følelsen jeg opplever både underveis, men spesielt etter en god treningsøkt. Det å kjenne på å ha en kropp som funker, som kan bevege seg og som mestrer, er helt magisk. Jeg blir også motivert av framgang, det er så gøy å kjenne at jeg blir sterkere eller får til nye ting, sier Erdvik til KK.

Hun mener at det aller viktigste for å komme i gang med gode vaner igjen etter sommeren, er å starte rolig, og ta det gradvis. Det er Marens beste tips nå i disse tider!

- Hei på deg selv underveis, og vær stolt for hver eneste treningsøkt. Ros deg selv for at du er i gang, og fokuser på fordelene ved å være tilbake, fremfor at det kanskje er litt ekstra tungt og at du ikke er helt der du var før ferien. Det går så fort å komme tilbake i form igjen, så ikke bruk energi på de negative tankene. Senk kravene, og tenk at alt er bedre enn ingenting!

Psst! Dette er kjendisenes beste treningsøvelser

Teste noe nytt

Og for å kickstarte treningshøsten skikkelig - hva med å kanskje teste noe nytt denne høsten? Hvis du alltid løper, så kanskje du skal ta litt tak i styrketreningen? Eller kanskje denne høsten er tiden for å prøve ut gruppetimer eller CrossFit? Hva med å ta et klatrekurs med en venninne et par kvelder i uka? Eller melde deg inn i en orienteringsklubb? Det er så mange spennende muligheter hvis du tenker litt lenger enn kun styrkerommet og tredemølla!

JOGGETUR: Favorittreningsformen til Maren er en løpetur ute i skogen. FOTO: Victoria Nevland
JOGGETUR: Favorittreningsformen til Maren er en løpetur ute i skogen. FOTO: Victoria Nevland Vis mer

Hvilke treningstrender tror du på nå, Maren?

– Jeg tror litt på «back to basic», jeg. Ut på tur, bruke naturen. Fjellturer, løpegrupper og mer aktivitet utendørs. Og så tror jeg styrketrening fortsetter å være fokus, det blir mer og mer tydelig hvor viktig det er å styrke kroppen – både skjelettet og musklene. Jeg har sett at disse mini-trampolinene kommer for fullt, og dét skal jeg love deg at jeg skal slenge meg på hvis/når det kommer til Sørlandet! Ellers er jeg jo stor fan av bootcamp og HIIT-trening (high intesity interval training). Hardt, effektivt, tidsbesparende og gøy!

29-åringen tror også at CrossFit har kommet for å bli, samt at yoga og mindfullness-ting vil fortsette å ha en plass.

- Folk har et så høyt tempo i hverdagen at trening blir det fristed hvor man samler overskudd. For mange vil nok yoga, pilates og slike aktiviteter ha en viktig rolle.

Selv liker hun aller best å ta en løpetur i skogen. Det er alltid en sikker vinner.

- Gjerne jogge i en halvtimestid, stoppe opp på en benk og kjøre en liten styrkesirkel, før jeg jogger hjem igjen. Jeg liker veldig godt å være ute! Ellers er jeg glad i korte, intensive økter med egen kroppsvekt, og selvfølgelig en god styrkeøkt med vekter på treningssenteret.

LES OGSÅ: Disse mageøvelsene er de mest effektive

Oppgitt

Hvilken myte knyttet til kosthold og trening skulle du ønske folk sluttet å tro på?

– Det er ingen tvil: at karbohydrater er fienden! Jeg blir så oppgitt når jeg møter kunder som er livredd for poteter, pasta, ris og brød. Karbohydrater er overhodet ikke farlig, og jeg håper den myten dør veldig snart.

Hun trekker også frem det at man MÅ svette for at det skal være en god treningsøkt.

- Det er heller ikke sant. En tung, god styrkeøkt kan være supergod og effektiv, selv om du ikke drypper av svette.

LES OGSÅ: Treningsfolka som har skjønt det

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop