DROPP PROTEINBAREN: I realiteten er proteinbarer sjokolade som er tilsatt protein, sier ekspertene.  Foto: Shutterstock / Quanthem
DROPP PROTEINBAREN: I realiteten er proteinbarer sjokolade som er tilsatt protein, sier ekspertene. Foto: Shutterstock / Quanthem Vis mer

Protein

- For mye proteiner vil lagres som fett på kroppen

Dropp proteinpulver og barer. Dette bør du heller spise.

Vi ser det overalt. På Instagram, treningsblogger og i butikk-kjeder florerer det av fancy proteinbarer og pulver som skal gjøre deg sterk, slank og ikke minst gi deg tilstrekkelig med proteiner.

Ja, det er digg å kunne slenge i seg en bar på farta når sulten melder seg, men er det egentlig sunnere med disse godteri-smakende produktene til stive priser? Ekspertene har svaret. 

- Folk er generelt opptatt av raske løsninger, både i hverdagen og i treningssammenheng, og mange tror at det å innta disse produktene vil bidra til at resultatene kommer enda raskere. Jeg tror det er fort gjort å se seg blind på hva som kan være det beste. I utgangspunktet er det ikke nødvendig å spise proteinprodukter så lenge du har et variert kosthold.

Det sier Barbro Sætha, ernæringsfysiolog og personlig trener ved Myrens Sportssenter. Mange har i det siste blitt særdeles opptatt av å få i seg nok proteiner. Det er vel og bra det, men kan man få for mye proteiner?

- Ja, det kan man. Mengden protein som kroppen ikke klarer å ta opp konverteres til glukose og lagres i fettvevet. For mye protein blir altså omgjort til fett i kroppen. Nitrogenet som er en del av aminogruppen tisses ut, forklarer Sætha.

Proteiner tapes i produksjonen

Hun minner om hva proteinpulver og barer egentlig er laget av.

- Både barer og pulver med tilsatt protein er først og fremst laget av rester fra vanlig mat, som for eksempel myse og kasein rester etter melk- og osteproduksjon, i tillegg til andre tilsetningsstoffer. Den viktigste forskjellen på naturlig og kunstig protein er at man imidlertid fort går glipp av viktige mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler som finnes i rene råvarer, sier hun.

PROTEINPULVER: Proteinbarer har ulik proteinkvalitet, og mange av dem er sammensatt av flere proteinkilder, som for eksempel melkeprotein, soyaprotein eller eggeprotein. Fordelen med proteinpulver er at det er en billig kilde til protein, det er enkelt å få i seg. Foto: Shutterstock / eldar nurkovic
PROTEINPULVER: Proteinbarer har ulik proteinkvalitet, og mange av dem er sammensatt av flere proteinkilder, som for eksempel melkeprotein, soyaprotein eller eggeprotein. Fordelen med proteinpulver er at det er en billig kilde til protein, det er enkelt å få i seg. Foto: Shutterstock / eldar nurkovic Vis mer

Kostholdsveileder og forfatter Helene Tønset, sier at mye av aminosyrene tapes i produksjonen av pulver og barer.

- Proteinbarer har ulik proteinkvalitet, og mange av dem er sammensatt av flere proteinkilder, som for eksempel melkeprotein, soyaprotein eller eggeprotein. I barer og pulver har det blitt brukt varmebehandling slik at vannet fjernes sånn at man står igjen med rent pulver. Hvor mye av aminosyrene som tapes i denne prosessen er forskjellig, og om de har nøyaktig samme effekt i kroppens indre systemer som naturlige proteiner, er usikkert, forklarer hun.

Med andre ord, hvis du vil sikre deg proteiner av god kvalitet, bør du gå for ubehandlede ingredienser.

LES OGSÅ: Fisken som er proppfull av protein 

Du trenger andre næringsstoffer også

Andreas Stokkeland, ernæringsansvarlig ved Oslo Performance center og foreleser ved Akademiet for personlig trening (AFPT), synes produkter som er tilsatt proteiner for å gjøre dem «sunnere» er en negativ trend.

- Misforstå meg rett, proteinbarer kan være et bedre alternativ til sjokolade siden de i noen tilfeller inneholder mindre kalorier, men i realiteten er proteinbarer sjokolade som er tilsatt protein.

- At en matvare automatisk blir sett på som sunn bare fordi den inneholder proteiner, er uheldig. Karbohydrater og fett er vel så viktig, sier han.

Likevel, alt med måte!

- Du vil ikke ta noen skade av å innta proteinbarer og shaker en gang i blant, men du bør ikke la det erstatte et vanlig kosthold. Husk også at disse produktene inneholder energi som all annen mat, så hvis du er obs på vekten, må du ikke glemme at en bar om dagen i tillegg til annen mat kan føre til samme energioverskudd som en vanlig sjokolade. Disse barene gir som regel ikke like god metthetsfølelse som om du for eksempel hadde spist en brødskive med egg, forteller Barbro Sætha.

Stokkeland understreker derimot at proteinpulver kan være bra i noen sammenhenger.

- Det norske kostholdet inneholder en stor andel kornprodukter. Mange inneholder proteiner, men disse proteinene er ikke av like god kvalitet som de man finner i dyreriket. Fordelen med proteinpulver er at det er en billig kilde til protein, det er enkelt å få i seg, og proteinkvaliteten er meget god i mine øyne, sier han og legger til:

- Det er på ingen måte nødvendig med proteinpulver, men det kan være en enkel løsning på hektiske dager.

Dette bør du heller spise

Ha heller naturlig snacks tilgjengelig når du blir fysen. Har du blant annet prøvd den supersunne kikert-snacksen?  

- Jeg vil anbefale å ha nøtter tilgjengelig til enhver tid. Lag også brødskiver med ost, skinke, grønnsaker og kokte egg. Spis yoghurt, banan, bær og grønnsaker. Et glass melk vil være minst like bra og billig som en proteinshake. Smoothier er også helt strålende å ha med i veska. Tilsett havregryn og nøtter for mer energi, anbefaler Sætha.

LES OGSÅ: Dette vitaminet gir økt forbrenning av fett

Se uansett til at du får i deg tilstrekkelig med andre næringsstoffer.

- Fordelen med et fullverdig måltid fremfor å innta barer eller shaker er at du får i deg gode fettsyrer og andre mineraler og vitaminer, sier Stokkeland.

Pass på at du ikke er en av de mange som blir overbevist om at shaker og barer med tilsatt protein vil gjøre deg til et bedre menneske.

- Mange blir nok lurt i uvitenhet om at barer eller shaker er bra for slanking eller bygging av muskelmasse.

- Du kan for eksempel få i deg samme kaloriinnhold i et større måltid som i en liten proteinbar som metter dårlig. Greit nok at barer og shaker kan være enkelt å ha med seg på farten, men jeg vil heller anbefale å gå for yoghurt eller havregrynsgrøt med melk hvis du vil ha i deg proteiner, anbefaler Tønset.

- Kan dere anbefale noen bedre alternativer til proteinshaker og barer?

- Hvis formålet med baren er rask og enkel tilgang på energi, anbefaler jeg heller å spise en banan og litt nøtter eller rosiner. Hvis du spiser to brødskiver med to kokte egg eller to desiliter cottage cheese, kan du oppnå et like høyt proteininntak som det er i mange proteinbarer og få samme kaloriinntak, sier Tønset.

- Ettersom de fleste proteinbarer inneholder varianter av melkeprotein, vil nok vanlig melk være det mest naturlige alternativet til slike produkter, sier Stokkeland.

- Hvis man ser på næringsinnholdet i for eksempel en Questbar, vil proteininnholdet være tilsvarende en kyllingfilet eller 1,5 desiliter cottage cheese. Karbohydrat- og fiberinnhold tilsvarer cirka en liten pære, sier Sætha.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: