SÅ MYE VANN TRENGER DU: Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, trenger kroppen cirka 30 milliliter vann per kg.   Foto: Shutterstock / KieferPix
SÅ MYE VANN TRENGER DU: Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, trenger kroppen cirka 30 milliliter vann per kg. Foto: Shutterstock / KieferPix
Drikke Vann

- For mye vann kan gi alvorlige konsekvenser

For noen av oss kan det være direkte helsefarlig.

Det er en kjent sak at vann er bra for kroppen (og lunket vann er faktisk noe av det beste!). Vann er blant det beste for å slukke tørsten, det inneholder null kalorier og er med på å rense kroppen for avfallsstoffer. Men selv om vi vet at vann er bra for oss, hvor mye bør vi egentlig drikke hver dag?

- Vi trenger cirka 30 milliliter vann per kg. Likevel bør kroppen få i seg rundt to liter vann hver dag, fordi det er det normale væskebehovet, men man må huske at man får i seg vann gjennom mat også. Frukt og grønnsaker inneholder cirka 90 prosent vann, men også en kyllingfilet består av mye vann, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no. (pssst. visste du at iskaldt vann kan ha en genial effekt på håret ditt?)

Videre forklarer hun at man i hovedsak får i seg rundt 0,7 liter vann i snitt gjennom mat, selv om dette avhenger av hvordan og hva du spiser - resten må drikkes. For å opprettholde væskebalansen, trenger man derfor ikke å kun drikke rent vann. Juice og melk inneholder også omlag 90 prosent vann. 

For å finne ut hvor mye vann du må drikke, kan du gange kroppsvekten din med 0,03. Veier du for eksempel 70 kilo, trenger du 2,1 liter vann. LES OGSÅ: Er vann med kullsyre ille for tennene? 

- Erstatte det man taper

Ifølge Sundfør påvirkes væskebehovet av flere faktorer. I tillegg varierer det fra person til person, samt vekt og kroppsoverflate.

- Kroppsoverflate påvirker væsketapet via svette og behovet for væske øker med økende kroppsvekt. En liten huskeregel er at man skal erstatte det man taper i løpet av en dag, sier Sundfør og legger til: 

- Er du i et varmt klima, har feber eller trener mye, øker behovet for væske. Koffein har også en viss dehydrerende effekt, så drikker man mye koffeinholdig drikke som kaffe, bør man huske å drikke litt ekstra vann. Enkelte medisiner kan også være vanndrivende, noe som tilsier at man må få i seg litt ekstra væske.

(Les om de mest vanlige mytene om vanndrikking nederst i saken!)

LES OGSÅ: Derfor bør du drikke lunket vann

Livsnødvendig 

Siden vann fyller 60 prosent av kroppen, som gradvis tappes når vi svetter, puster, gråter, tisser og gjør vårt fornødne, må vi fylle opp lageret igjen. Kroppen trenger nemlig sin daglige dose bensin for å kunne fullføre alle sine oppgaver, aktiviteter og for å ikke bli dehydrert.

LIVSNØDVENDIG: Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, forklarer at vann er livsnødvendig, men at det ikke er en hensikt å pøse innpå med for mye vann.
LIVSNØDVENDIG: Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, forklarer at vann er livsnødvendig, men at det ikke er en hensikt å pøse innpå med for mye vann. Vis mer

- Vann inngår i alle cellene i hele kroppen. Blir man dehydrert er ikke kroppens funksjoner optimal. De vanligste symptomene på dehydrering er at man kan bli svimmel, slapp og få vondt i hodet. Alvorlig dehydrering kan faktisk være dødelig i ytterste konsekvens. Så med andre ord: vann er livsnødvendig for at kroppen skal fungere.

Ifølge Norsk helseinformatikk inntrer dehydrering når kroppen har for lite vann, enten som følge av for lavt væskeinntak, høyt væsketap eller en kombinasjon.

LES OGSÅ: 3 tegn på at du drikker for lite vann

- For mye vann kan føre til ubalanse i kroppen 

Selv om det er viktig at vi får i oss nok vann, må vi være forsiktig så vi ikke overdriver. Mange av oss husker kanskje da Khloé Kardashian la ut et bilde på Instagram hvor hun fortalte at hun drakk 5-6 liter vann hver dag.

Men er det sånn at det kan være skadelig å drikke for mye vann? 

- Det er ingen hensikt å pøse innpå med for mye vann og det finnes ingen helseråd som sier at man skal drikke  mye vann. Spiser du lite eller er på en hard diett kan det å drikke for mye vann ha alvorlige konsekvenser, sier Sundfør. 

- Vi vet at vann er med på å skille ut kroppens avfallsstoffer, men du skiller ikke ut mer avfallsstoffer ved å drikke mer vann enn nødvendig. Får du i deg for mye vann kan det føre til ubalanse i saltkonsentrasjonen i kroppen, dvs forstyrrelser i elektrolyttbalansen. Dette kan i et ekstremt tilfelle være dødelig.

- Spiser du lite eller er på en hard diett, kan det å drikke for mye vann gi alvorlige konsekvenser.

LES OGSÅ: Dette trikset holder Khloé Kardashian ung

Vann og trening 

I tillegg er det slik at kroppen trenger litt ekstra vann når den er i aktivitet. Så er du en av dem som trener mye eller et par ganger i uka, må du også huske å fylle på med væske.

Ifølge Sundfør øker væskebehovet med 05,-1 liter per time trening med moderat til høy intensitet. 

- Men igjen avhenger dette at temperatur og hvor mye man svetter. Er du på en time i sal som varer i 60 minutt (for eksempel spinning) holder det lenge å få i seg rundt 0,5 liter, eller maksimalt 1 liter vann, noe mer er overdrevent. Trener du i 30 minutt på moderat til høy intensitet trenger du faktisk ikke å fylle på væske, forklarer hun.

LES OGSÅ: De fem vanligste grunnene til at du svetter mye om natten

Er du derimot i opptrening til et lengre løp, trener i varme omgivelser eller har høy kroppstemperatur må du være nøye med å fylle på væske og salt. Dette er viktig så du ikke blir dehydrert. 

Tine Sundfør svarer på de mest vanlige mytene om vanndrikking: 

Skal du kun drikke vann når du er tørst?

- Tja. Tørsthetsfølelsen er en god indikator på at man bør drikke vann, men man trenger ofte vann utenom dette også. Særlig ved fysisk aktivitet og i varmere strøk. Eldre mennesker og små barn kjenner ikke like godt etter tørsthetsfølelsen, så de må gjerne bli påmint å drikke oftere.

Er gul urin tegn på at du har drukket for lite?

- Tja. Fargen på vanlig urin er gul og om morgenen har den ofte en mørkere gulfarge. Men fortsetter urinen å være i den mørke gulfargen utover dagen, kan det være et tegn på at du har fått i deg lite væske. Men det er ikke bare vann som påvirker urinfargen, enkelte matvarer kan også påvirke fargen. Går du jevnlig på do i løpet av en dag, en gang når du står opp og minst et par ganger i løpet av dagen, er du sannsynligvis i væskebalanse.

Er det mulig å drikke for mye vann?

- Ja. Det er flere som har gjort det og det er heller ikke så uvanlig at idrettsutøvere drikker for mye vann, i tillegg til vannet de får i seg fra maten.

Hjelper vann å kvitte seg med kroppens avfallsstoffer?

- Tja. Får du i deg for lite vann gjennom mat, rent vann og annen drikke vil ikke kroppen kvitte seg optimalt med avfallsstoffene. Drikker du derimot mer vann enn du trenger, så blir du ikke kvitt mer avfallsstoffer.

Må du må drikke mer når du trener?

- Ja. Men der er det avhenger av hva slags aktivitet det er, temperatur i omgivelsene og hvor mye væskebehovet øker. Det å gå en rolig tur øker ikke væskebehovet i særlig grad, så det er stor forskjell på hvor mye du trener og hvor høy intensiteten er.

Bør du drikke minst to liter hver dag?

- Nei, det trenger du ikke. Selv om væskebehovet vårt er på rundt to liter, må man huske at man får i seg rundt 30-40 prosent vann gjennom mat.

Gir vann deg mer energi?

- Tja. Vann inneholder ikke energi fordi det ikke inneholder kalorier, men for lite vann kan føre til slapphet, hodepine og svimmelhet. Gjennomfører du en tung treningsøkt kan du merke at du har drukket for lite vann om det går utover presentasjonen.

Til forsiden