DØDSANGST: De fleste av oss er redd for å dø, men for noen kan frykten ta helt overhånd. FOTO: NTB Scanpix
DØDSANGST: De fleste av oss er redd for å dø, men for noen kan frykten ta helt overhånd. FOTO: NTB Scanpix
Dødsangst

- For noen kan frykten for døden bli så altoppslukende at de blir sosialt isolert

Slik takler du dødsangst.

Det eneste som er sikkert med livet er at vi alle en gang skal dø. Det finnes ikke tvil om det. Men ingen av oss vet når og hvor det vil skje, og om det virkelig er et «liv» etter døden eller alt bare er svart. 

Det kan være skremmende å tenke på, og de aller fleste av oss er i ulike grader redd for døden. For noen kan denne frykten derimot ta alt for mye plass i hverdagen.

– Når det kommer til dødsangst gjelder de samme kriteriene som for annen type angst, det er først når angsten tar overhånd at det blir et problem, sier Unni Marie Heltne som er psykologspesialist og daglig leder for Senter for krisepsykologi i Bergen, til KK.no.

Dette kan for eksempel være at du får problemer med å sove, du sliter med å konsentrere deg om det du gjør, og at det går ut over hvordan du fungerer i det daglige livet.

Tove Gundersen som er generalsekretær i Rådet for psykisk helse sier til KK.no at det ikke finnes tall eller oversikt som beskriver omfanget av dødsangst, for dette kan både være en lidelse i seg selv eller opptre sammen med andre angstlidelser.

– Ofte opptrer angst for døden i forbindelse med sykdom, panikkangst, generalisert angst og ulike typer for stress. Vi ser det også ved PTSD (posttraumatisk stress) og fobier. For noen kan frykten for døden bli så altoppslukende at de blir sosialt isolert, passive, får dårlig søvn og matlyst som gir et nedsatt funksjonsnivå og veldig redusert livskvaliteten, forteller hun.

LES OGSÅ: Har noen du er glad i fått kreft?

Kan komme fra gamle traumer

Dødsangst kan i noen tilfeller oppstå uten noen spesiell eller åpenbar årsak, andre ganger kan angsten derimot komme av noe reelt som har skjedd – som for eksempel ved alvorlig sykdom. 

– Dødsangst i forbindelse med sykdom kan blant annet handle om at man er redd for å ha smerter, redd for hvordan det skal gå med de pårørende og slike ting. Da er det viktig at du går gjennom det som bekymrer deg og får disse spørsmålene besvart, forklarer Heltne. 

Det er heller ikke uvanlig å få dødsangst etter å ha vært gjennom en dramatisk og skremmende hendelse.

– Døden i seg selv er noe vi ikke har kontroll over, og dødsangst kan derfor også komme etter en stor traumatisk hendelse der man har opplevd å totalt miste kontrollen, legger hun til. 

Ifølge Gundersen er det også en form for dødsangst som kan utvikle seg over tid på bakgrunn av hendelser man har vært igjennom tidligere i livet. 

– Det kan være misbruksproblematikk, alkohol og rus, nedsatt funksjon på grunn av psykisk lidelse hos en av foreldrene eller begge. Dette kan føre til at barnet må klare seg selv, noe som igjen legger et veldig press på psyken, og angst utvikles fordi livet oppleves farlig, sier hun. 

LES OGSÅ: Sliter du med mørke og tunge tanker? Her er øvelsen som kan hjelpe

HJELP: Det er fullt mulig å bli kvitt angsten, og for mange kan samtaleterapi og en endring i tankemønstre være til god hjelp. Foto: Shutterstock / Africa Studio
HJELP: Det er fullt mulig å bli kvitt angsten, og for mange kan samtaleterapi og en endring i tankemønstre være til god hjelp. Foto: Shutterstock / Africa Studio Vis mer

Forsoning og distraksjoner

Som ved alle psykiske problemer og lidelser er det viktig å be om hjelp tidlig. Og Gundersen påpeker at det finnes store muligheter til å bli kvitt alle former for angst. Hva som vil hjelpe deg kan handle en del om hvilken form for angst du har. 

– Ofte vil samtaleterapi hjelpe, der endring av tankemønstrene dine vil kunne bidra til bedring. Det finnes flere former for dødsangst, og den kan komme helt plutselig i forbindelse med krig, traumatiske opplevelser, alvorlige ulykker og at dine nærmeste dør, eller at vi frykter at de skal det, forteller hun. 

I slike tilfeller kan angsten bli en del av en PTSD reaksjon eller lidelse fordi døden kommer så tett på, og skyld og ansvarsfølelse kan ofte ses i forbindelse med dette.

Ifølge Heltne kan det hjelpe mange dersom de klarer å forsone seg med det at livet er usikkert, og å prøve å se på hva de egentlig er redde for. 

– Noen synes dette hjelper dem med å kontrollere frykten, men slik er det ikke for alle. Noen trenger rett og slett distraksjoner, at de må få hjelp til å konsentrere seg om andre ting, og flytte tankene over på andre ting. Det ser vi at funker, forteller hun. 

Å bli helt komfortabel med døden er kanskje ikke så lett, det vil alltid være et tema. Det viktigste er at det ikke tar overhånd. Etter hvert som man lærer seg å distrahere seg selv vil det nesten gå litt automatikk i det, at man kan skyve vekk tankene om døden ved å fokusere på noe annet.

Til forsiden