Jogging

Forbered deg på ferieterrenget

Planlegger du godt kan du senke risikoen for skader.

VARIÈR UNDERLAGET: Selv om stranda kan være et yndig sted for en joggetur er det viktig å variere terrenget for å unngå skjevbelastning. Foto: Thinkstock.com
VARIÈR UNDERLAGET: Selv om stranda kan være et yndig sted for en joggetur er det viktig å variere terrenget for å unngå skjevbelastning. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ferie, og mange legger ekstra store planer for hvor mye man skal jogge på ferie.

Lange joggeturer langs stranda hver eneste morgen, motbakkeløping i fjellet eller løping langs danske kornåkre.

Men pass på så du ikke overtrener, og at du ikke løper deg skjev, skriver Jyllandsposten.

- Det kan være meget oppløftende å løpe i strandkanten, men husk at stranden skråner ned mot vannet, så du risikerer å løpe skeivt. Etter noen dagers trening i samme løype, kan du bli øm på yttersiden av knærne. Det samme gjelder i sommerhusområder med små landeveier som ikke er helt plane og jevne, sier Jacob Gliese, løpeekspert og personlig trener.

Dersom du ikke alltid løper på samme side av veien eller den samme ruten hver dag, kan du unngå problemet. Bytt på å løpe på asfalt og skogsveier, og lytt til erfarne joggere.

Ikke tren for mye

- Når man har ferie, blir mange topp motiverte, og får lyst til å løpe hver dag. Man har jo fri, det er varmt i været, og overskuddet er på topp. Men faren er at man risikerer å overtrene, sier Gliese.

Han mener at selv om man har mer tid enn normalt, så skal man fremdeles tilrettelegge og planlegge treningen. Løping er belastende for kroppen, og med mindre du er vant til å jogge hver dag, skal man ikke begynne med det i ferien.

LES OGSÅ: 1,7 millioner trener mindre nå

Hold deg til gode vaner

Men, du skal heller ikke trappe ned på treningen.

- I ferien tar vi oss et ekstra glass vin, snakker litt mer og er sent oppe. Så å holde treningen ved like i ferien er enda viktigere enn normalt. Det blir man mer avslappet av, og samvittigheten blir bedre. Da kan du nyte det vinglasset, heller enn at man propper innpå med mat og drikke i en inaktiv kropp, sier eksperten.

Jacob Glieses forslag er å jogge to til tre ganger i uken, slik at man tar hensyn til kroppen.

Snakk om treningsbehovet

Hensyn bør du også ta til de du ferierer med.

- Si fra hvor mye du har lyst til å trene, så de du ferierer med ikke blir skuffet over at du forsvinner så ofte. Forklar at du blir mer nærværende hvis du får muligheten innimellom til å trene, holde formen og pleie deg selv, sier Gliese.

LES OGSÅ: Slik holder du deg slank i ferien

Løp om morgenen

Det er mange fordeler med å legge joggeturen til morgenen. Familien sover, og det er ingen som venter på at du skal bli ferdig med økten før seightseeingen starter. I tillegg er det ikke så varmt om morgenen!

Men husk å spise litt, for eksempel en halv banan og et glass vann, mens du tar på deg joggeskoene. Kroppen er litt stiv om morgenen, så varm opp med litt hopp og armsving. 10 minutters oppvarming senker skaderisikoen med 60 prosent, ifølge den danske eksperten.

Mindfull running

Til forskjell fra hverdagstreningen kan du kjøre feriejogging - med mindfull running. Legg treningsklokken hjemme, og løp til du ikke har lyst mer, i akkurat det tempoet du føler for. Ta avstikkere og oppdag nye ting. Har du GPS på telefonen finner du alltids tilbake til feriehytta.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer