EFFEKTIV TRENING: Å hoppe tau er effektiv trening for muskelgrupper i både over - og underkroppen.
EFFEKTIV TRENING: Å hoppe tau er effektiv trening for muskelgrupper i både over - og underkroppen. Vis mer

Trening

Forbrenn 1000 kcal på en time

Et hoppetau er alt du trenger for å trene effektivt hjemme på stuegulvet.

Å hoppe tau er effektiv trening for muskelgrupper i både over – og underkroppen. Kjempefint som oppvarming til styrketrening og trener koordinasjonsevnen din, «timingen» og bedrer utførelsen av styrkeøvelsene.

Ifølge Buzzle.com er det mulig å forbrenne 800-1000 kilokalorier per time med intensiv «hoppetau-trening».

Hva kreves av utstyr?

Å hoppe tau setter ingen krav til treningstøy, men gode joggesko må du ha. Hopp aldri barbent eller på strømpelesten. Det er også viktig å tenke på underlaget. Velg en flate som gir litt etter, for eksempel et tregulv. Asfalt og betong bør unngås selv om en god joggesko vil ta imot noe av den ekstra belastningen dette medfører for kroppen.

Sjekk også ut denne vidoen som er tilknyttet nettstedet Streetworkout.com.

Du kan også velge tau med forskjellig vekt. Jo bedre ferdighet og form desto tyngre tau. Du kan også få hoppetau med trinn-teller på tauet, bare vær oppmerksom på at denne kun registrerer omdreininger og lar seg lure hvis du hopper «toganger’n». De fleste hoppetau har dessuten en lengde på 2,4 meter, men man kan også få tau som kan forkortes og er du nybegynner er en tau-diameter på 6-7 millimeter fint.

  • LES OGSÅ: Slik blir du hekta på trening

  • Ulike teknikker

    Som med all trening, jo flere teknikker du kan jo mer lystbetont og variert blir treningen.

    Her er noen enkle hoppeteknikker:

    1. Dobbelthopping:
    Den vanligste metoden er den der du hopper med begge føttene samtidig. Hopp lett så snart tauet er nede.

    2. Enkelthopping:
    Det ligger i navnet, her hopper du med annenhver fot så her gjelder det å løfte knærne så høyt som mulig, men lande mykt. Et hardt hopp vil bare tilføre knær og hæler en uheldig høy belastning.

    3. Krysshopping:
    Denne teknikken er for viderekomne, men det er bare å øve seg så kan du få det til du også. Her krysser du albuene når tauet er over hodet slik at tauet overlapper når det passerer under føttene dine. Her gjelder det å time riktig og være rask med fotarbeidet.

    4. Dobbelthopping (høyt):
    Følg den samme teknikken som ved enkelthopping, men hopp høyt med begge føttene samtidig. Også her, prøv å lande så mykt som mulig.

    5. Rask dobbelthopping:
    Denne teknikken krever far og nøyaktighet. Her skal tauet passere to ganger under føttene dine før du landerpå bakken.

    6. Løpshopping:
    Dette er en morsom teknikk, men den krever en del mer plass. Løp fremover mens du hopper over tauet. Du kan til og med gjøre det baklengs, men vær forsiktig så du ikke faller.

  • LES OGSÅ: Verdens enkleste trening

  • Ta spesielt hensyn til dette

    Vær oppmerksom på at tauhopping kan være hardt for ankler, knær og hofter. Nybegynnere vil kanskje oppleve stivhet i skulderpartiet - det er viktig å slappe av i skuldrene. Stå over en treningsøkt eller to hvis du får smerter i legger, knær eller skulderleddet, eventuelt reduser treningsmengden noe.


    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: