RIKTIG FETT: Skal du gå for fettrik kost er det viktig at du går for umettet fett som ikke øker det skadelige kolesterolet. FOTO: Scanpix
RIKTIG FETT: Skal du gå for fettrik kost er det viktig at du går for umettet fett som ikke øker det skadelige kolesterolet. FOTO: ScanpixVis mer

Lav karbo-kost:

Forskere undersøkte menn: Fant ingen negative effekter av mye fett i kostholdet

Dette kan være gode nyheter for deg som sverger til lavkarbo. Men ingen grunn til å spise bacon hver dag.

Det finnes utallige dietter som lover rask og langvarig vektnedgang, som for eksempel lavkalori, lavkarbo og periodisk faste som 5:2-dietten. Det finnes positive og negative sider ved alle diettene, og det som fungerer for noen trenger ikke nødvendigvis fungere for alle.

Og det beste er som ekspertene sine å legge opp til en langvarig livsstilsendring, som man kan leve med over tid.

Veldig mange sverger til lavkarbo-dietten fordi de da kan spise seg god og mett, og slipper å være sulten. Ofte blir karbohydratene byttet ut med store mengder fett fra smør og bacon, og flere eksperter har de siste årene advart mot å spise så store mengder fett. Forskning har også antydet at lavkarbo kan være direkte helseskadelig.

Nå viser imidlertid en ny, internasjonal studie som blant annet er gjennomført på Universitetet i København, at selv ekstremt fettrik kost med mye mettet fett ikke ga noen negative helseeffekter hos en gruppe friske menn, skriver forskning.no. Effekten på kvinner er ikke undersøkt der ennå.

- Studien viser at deltakerne ikke fikk noen negative effekter på for eksempel insulinresistens av å spise et kosthold med mye fett, i forhold til kostholdet de hadde før som inneholdt mer karbohydrater, sier Frode Norheim, som forsker på molekylær ernæring ved Universitetet i Oslo til kk.no.

I studien spiste friske menn svært mye fett i seks uker, og rundt 64 prosent av kaloriene i kostholdet kom fra fett. Forskerne fant ingen negative effekter, tvert imot ble noen av verdiene forbedret.

- Forskerne fant ut at de som spiste mye umettet fett fikk lavere LDL-kolesterol enn de som spiste mye mettet fett. Dette passer med store studier publisert de siste årene som viser at det å bytte ut mettet fett med mer umettet fett gir mindre hjerte-karsykdommer. Med andre ord bør du spise mye umettet fett hvis du vil spise et kosthold med lite karbohydrater, sier han.

LES OGSÅ: Forskning: Lavkarbo kan forkorte livet

Lett å spise for mye

Flere studier i det siste har vist at den negative effekten av å spise mye fett kommer av overspising, og ikke av fettet i seg selv.

- Altså at fett smaker godt, og at vi/musene derfor spiser mer og legger på oss. Det ser ut å være verre å spise et kosthold med både mye sukker og fett, den kombinasjonen får oss til å overspise mest. Det får du for eksempel når du spiser is, eller en hamburgermeny med sukkerholdig brus, forklarer Norheim.

I studien ble mennene nøye kontrollert for å passe på at de ikke fikk i seg for mange eller for få kalorier, slik at de ikke gikk opp eller ned i vekt. For oss andre som ikke overvåkes og kontrolleres av eksperter, kan det være vanskelig å holde vekten med et såpass fettrikt kosthold.

- Det er veldig lett å overspise på fet mat. Så i "fri dressur" kan man lett se for seg at mennene hadde økt kaloriinntaket sitt på fet mat. Siden forskerne passet på at de bare spiste den tilmålte mengden kalorier, skjedde det ikke så mye, sier Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalærer.

Hun påpeker likevel at det allerede er noen år siden at de norske helsemyndighetene også tok lavkarbo delvis inn i varmen.

- Jeg er enig i at det ikke er noe galt med fett, og det er kalorier og ikke fett i seg selv som fører til fedme, sier hun.

LES OGSÅ: Slik lykkes du med lavkarbo

MANGELFULLT: Hva mangler her? Grøntfor. Å spise lavkarbo medfører ikke noe unntak fra regelen om at du bør få i det grønnsaker. FOTO: Scanpix
MANGELFULLT: Hva mangler her? Grøntfor. Å spise lavkarbo medfører ikke noe unntak fra regelen om at du bør få i det grønnsaker. FOTO: Scanpix Vis mer

Passer ikke for alle

Arsky advarer mot å ta denne studien til inntekt for å legge om kosten mot fettrik mat. Resultatet av studien viser kun at et fettrikt kosthold ikke er farlig for friske menn i en gitt periode, og sier ingenting om kvinner, syke eller eldre.

- Denne studien sier heller ikke noe om langtidseffekten av å spise mye mettet fett. Vi vet for eksempel at rødt og prosessert kjøtt, som typisk inneholder en del mettet fett, er linket til mange former for kreft, forteller Norheim.

Korttidsstudier som dette kan ikke si noe om hvilken effekt matvarer som inneholder mye mettet fett har på kreft.

- Deltakerne i studien var friske, unge menn som var utrente. De fleste av oss er ikke friske, unge menn som er utrente. Vi er for eksempel middelaldrende kvinner, eller har en kronisk sykdom, er ungdom, trener mye, er gravide eller er veldig overvektige med økt risiko for andre sykdommer, sier Arsky.

Hun mener at alle disse, altså majoriteten av oss, ikke kan trekke noen konklusjoner for vårt eget kosthold på grunn av denne enkeltstudien.

LES OGSÅ: Gener hindrer ikke vektnedgang.

Slik bør du spise

Det finnes ikke ett bestemt kosthold som passer for alle, men for å gå ned i vekt er det kalorier inn og kalorier ut som er avgjørende.

- I en begrenset periode med vektreduksjon bør man kombinere økt fysisk aktivitet med energiredusert diett med lavt innhold av fett og/eller karbohydrat som gir 500-1000 kcal mindre per dag enn beregnet energibehov, sier Arsky.

Norheim anbefaler et kosthold der du får fettet fra matvarer som for eksempel nøtter, fisk og olivenolje, og minst mulig fra rødt og prosessert kjøtt.

LES OGSÅ: Slik kan kroppen reagere på karbokutt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: