SKRIVE DAGBOK: Du trodde kanskje bare man skrev dagbok i tenåringsalderen? Nei, ifølge eksperten bør du skrive dagbok i voksen alder også. FOTO: NTB scanpix
SKRIVE DAGBOK: Du trodde kanskje bare man skrev dagbok i tenåringsalderen? Nei, ifølge eksperten bør du skrive dagbok i voksen alder også. FOTO: NTB scanpixVis mer

Skrive dagbok:

- Forskning sier at det er sunt å skrive dagbok. Ikke bare blir vi gladere og får mer overskudd, vi får også et bedre immunforsvar og går mindre til legen

Rydd opp i tankene og få innsikt i egne tankemønstre. Alt du trenger er noen minutter med usensurert skriving.

Mange forbinder dagbokskriving med kleine betroelser om han kjekke gutten som satt foran deg i klassen, eller de åndssvake foreldrene dine som ikke skjønte noen ting.

Men i følge psykoterapeut Annette Aggerbeck, som har skrevet boken Skriveterapi, er det en god idé å fortsette å skrive ned tankene dine også etter at boybandplakatene er plukket ned fra veggen og foreldrene dine har kommet til fornuften.

Skriveterapi gjør deg klokere på deg selv og er til god hjelp for både deg og omgivelsene dine.

– Det finnes ingen oppskrift på hvordan man skal skrive dagbok, men vil du bruke den til selvutvikling må du klare å skrive om dine innerste tanker og følelser. Det nytter ikke å skrive bare om fakta og løst og fast, man må være nysgjerrig og virkelig innstilt på å arbeide med seg selv. Det finnes masse forskning på at det er sunt å skrive dagbok. Ikke bare blir vi gladere og får mer overskudd, vi får også et bedre immunforsvar og går mindre til legen, sier Aggerback.

- Mange av oss savner mer tid for oss selv

De som får mest ut av dagbokskrivingen er interessert i å finne ut av egne følelser og tankemønstre, og er villige til å reflektere over seg selv. Noe av det spesielle med dagboken er at den er privat. Det skiller den ifølge Aggerback fra for eksempel en blogg på nettet.

Hun sier at mange forteller henne at de elsker bloggen sin, men at dagbokskrivingen allikevel er noe helt annet.

– Skriver du dagbok, skriver du bare til deg selv. Man er usensurert. Man kan stave så dårlig man vil, og man kan skrive akkurat det man mener om folk man ikke liker. Skriv det som fyller hodet ditt, oppfordrer hun.

Å skrive ned tankene som summer rundt når du ikke får sove om natten, for eksempel, gir deg ikke bare bedre nattesøvn, men er en måte å arbeide med deg selv på.

– Man får skapt en distanse når man setter ord på papiret. Den avstanden gir deg bedre oversikt og lar deg bearbeide problemene dine på en mer konstruktiv måte. Du lærer deg selv bedre å kjenne og tar bedre beslutninger. Det er ren egenomsorg.

I tillegg til at skriveterapi kan øke selvinnsikten, er det også en måte å skape ro og balanse i hverdagen på. Annette Aggerback mener vi bør bli bedre på å sette ned tempoet og gi oss selv ro. Vi trenger det faktisk sårt.

RYDDE OPP I TANKENE: Dagboken gir deg den tiden du trenger for deg selv, og er med på å rydde opp i tankene. FOTO: NTB scanpix
RYDDE OPP I TANKENE: Dagboken gir deg den tiden du trenger for deg selv, og er med på å rydde opp i tankene. FOTO: NTB scanpix Vis mer

– Du klarer ikke å skrive like raskt som du tenker. Den ene tanken avløser den andre, nesten som fallende dominobrikker. Når du skriver, derimot, kan du bare ta deg av én tanke av gangen. Det i seg selv gir deg en ro. Noen sammenligner dagbokskriving med meditasjon. Det er en fantastisk måte å lære å bli tilstede i sitt eget liv på. En slags mindfulness. Og du trenger ikke mer enn ett kvarter.

– Jeg tror mange av oss savner mer tid for oss selv. Om det så bare er noen minutter. Dette gjelder spesielt de med små barn. Tillater du seg selv å bruke 15 minutter hver dag på dagbokskriving, vil du raskt merke hvor deilig det er. Og forskningen viser at det faktisk ikke trengs mer enn det for å få utbytte av det.

LES OGSÅ: Slik får du bedre selvfølelse

Kom i gang med skrivingen

  • Skriv først om hvorfor du vil skrive dagbok. Hva håper du å få ut av det? Det vil motivere deg videre.
  • Vær usensurert og ærlig. Ikke heng deg opp i om ting er korrekt skrevet eller om det du sier er snilt eller ikke. Du skal bare registrere hva du selv føler.
  • Skap en ramme rundt skrivingen der du kan gjøre det uforstyrret.
  • Forskningen viser at jo flere positive følelser du beskriver, jo mer utbytte får du av skrivingen. Bruk ord som trygg, morsom, varm, takknemlig.
  • Skriv datoen for hver dag du skriver. Så kan du følge utviklingen.

LES OGSÅ: 5 ting du bør si til deg selv hver dag

Ble mer nyansert etter hvert

Jeg begynte med å skrive dagbok på videregående. Jeg hadde mye humørsvingninger, og ble fryktelig lei meg innimellom uten å forstå hvorfor. Så jeg begynte å skrive for å se om jeg kunne finne et mønster i humørsvingningene mine. Snart brukte jeg dagboken til all slags terapi.

Dagboken var en perfekt «person» å fortelle alle slags vanskelige ting til. Det var ingen barrierer. I dag bruker jeg dagboken også til mer dagligdagse ting, og skriver om gode opplevelser også. Ellers blir det litt for tungt. Dagboken min er nok blitt mer nyansert med årene. På et tidspunkt tok noen dagboken min, og leste den. Det fikk meg til å overveie om jeg skulle være mer forsiktig med hva jeg skriver.

Men til syvende og sist tror jeg en dagbok bare har en funksjon hvis den er helt usensurert. I det siste har jeg begynt å lese de gamle dagbøkene mine. Det hjelper meg å huske følelser og opplevelser jeg ellers hadde glemt, eller husket annerledes. Det er en rar reise, og man innser hvor mye man har utviklet seg.

Katrine, dagbokforfatter

LES OGSÅ: - Vi vet at gjennomsnittskvinnen tror for lite på seg selv og gjennomsnittsmannen tror for mye på seg selv

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: