SUNT: Egg er svært sunt, men inneholder også mye kolesterol. FOTO: NTB Scanpix
SUNT: Egg er svært sunt, men inneholder også mye kolesterol. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Egg:

Forskning spriker: Kan vi spise ett egg hver dag?

Egg inneholder mye kolesterol, men det er uenigheter om det kan føre til hjertesykdom. KK har spurt eksperter om hvor mange egg vi bør spise.

Det er ingen tvil om at egg er sunt. Du får i deg både protein, vitaminer, jern, sink og jod. Egg er en fin matvare å inkludere i kosten. Men du har sikkert hørt at for mye egg kan være ugunstig for kolesterolet?

- Det er fordi egg (og rogn, som i kaviar) er noen av de mest kolesterolholdige matvarene vi har. Derfor ble egg tidlig utpekt som en «synder» i kolesterolsammenheng, sier selvstendig ernæringsfysiolog og kursholder Gunn Helene Arsky til KK.

Ingen av oss klarer oss uten kolesterol. Det er et spesielt fettstoff som er en viktig og uunnværlig del av alle kroppens celler, ifølge Lommelegen.no. Blir det for mye kolesterol i blodet, derimot, kan det skape problemer. KK har tidligere skrevet at man kan gå lenge uten å vite at man har høyt kolesterol, og at det kan være skadelig i lengden.

Så, hvis egg er én av matvarene som har høyest innhold av kolesterol, bør vi ikke da være forsiktige med inntaket?

Koblet til hjertesykdom

Forskerne er ikke helt enige om hvor skadelig for mye egg kan være. En nylig publisert artikkel på Forskning.no tar for seg en ny studie som viser at jo mer egg og kolesterol folk hadde i kosten, jo høyere var risikoen for hjertesykdom og tidlig død. (Hele studien er publisert i det medisinske tidsskriftet JAMA.)

Norsk Helseinformatikk skrev derimot i fjor sommer om at egget har blitt «friskmeldt» fra tidligere studier som nettopp påviser hjertesykdom som mulig konsekvens av for mye egg.

Forskningen er altså ganske sprikende. Så, hvor mange egg kan egentlig en frisk person spise i uken? KK har spurt to eksperter om hva vi burde forholde oss til.

Gunn Helene Arsky sier at hun holder seg til det som helsemyndighetene har sagt da egget ble «frikjent»:

- Nemlig at friske mennesker godt kunne fortsette å ligge på et inntak som var det gjennomsnittlige i Norge - to synlige egg i uken (kokt, stekt, eggerøre osv) og to usynlige egg i uken (i bakst, sauser, osv). Altså totalt fire egg i uken, uten problemer.

For personer med høyt kolesterol har rådet hele tiden vært å kutte ned på, eller ut, egg, sier ernæringsfysiologen.

- Dette fordi at hos dem så er «kolesteroltermostaten» i ulage. Hos friske vil et økt inntak av kolesterol fra mat føre til nedregulering av egenproduksjonen av kolesterol. Hos de med høyt kolesterol skjer ikke denne nedreguleringen i like stor grad, og kolesterol fra maten legger seg da på toppen av kolesterolet kroppen selv produserer, så det blir alt for mye.

Egg kan bidra til bedre helse

Birger Svihus er professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Han sier at studien publisert i JAMA er en lavkvalitetsstudie, og understreker at det har kommet en rekke forskningsresultater som har tilbakebevist at egg bidrar til økt fare for hjerte- og karsykdommer og andre helseproblemer som følge av høyt kolesterolinntak.

- Som følge av dette har amerikanske myndigheter gått bort fra å anbefale å begrense inntaket av egg og andre matvarer med mye kolesterol, sier han til KK.

Han påpeker at det finnes noen studier som antyder at en liten del av befolkningen reagerer negativt på et svært høyt inntak av egg, for eksempel to eller flere per dag:

- På denne bakgrunnen vil jeg si at om du spiser maksimalt ett egg per dag i gjennomsnitt, er det ingen grunn for noen til å frykte at dette har negative helseeffekter. Snarere tvert imot vil egget kunne bidra med bedre helse som følge av et usedvanlig høyt innhold av viktige mikronæringsstoffer som det kan tenkes at det blir lite av i et norsk kosthold, for eksempel vitamin D folat, jod, jern og selen.

LES OGSÅ: Kan melk gi uren hud? Dette sier hudlegen!

HOLDER SEG TIL ANBEFALINGENE: Gunn Helene Arsky sier at hun holder seg til det som helsemyndighetene har sagt da egget ble «frikjent». FOTO: NTB Scanpix
HOLDER SEG TIL ANBEFALINGENE: Gunn Helene Arsky sier at hun holder seg til det som helsemyndighetene har sagt da egget ble «frikjent». FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Denne maten er bra for kolesterolet

Uansett om du spiser mye egg eller ikke, er det lurt å passe på at kolesterolet ikke blir for høyt. Om du har for høyt kolesterol er det lurt å velge riktig type fett, sier Arsky.

- Da er det lurt å spise mindre fett totalt sett, fordi fett er avhengig av å være bundet til kolesterol for å fraktes rundt i kroppen. Mindre fett totalt = mindre egenproduksjon, og velge mer av det myke fettet fremfor det harde.

Det er fordi hardt fett fra smør, fløte, ost, spekk, smult, og så videre, krever mye mer kolesterol for å fraktes rundt i kroppen, enn det myke fettet, forklarer hun.

- Velg for eksempel nøtter, frø, avokado, fet fisk og planteoljer for å dekke fettbehovet, heller enn det harde fettet, avslutter ernæringsfysiologen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: