LITE SØVN: Du spiser mer når du sover mindre, ifølge eksperter.  Foto: Shutterstock / Syda Productions
LITE SØVN: Du spiser mer når du sover mindre, ifølge eksperter. Foto: Shutterstock / Syda Productions
Søvn

- Forskning tyder på at lite søvn øker appetitten - og spesielt på kaloririk mat

Søvn er ikke bare viktig for helsa vår, den kan også påvirke vekta. - Kan teoretisk gi en vektøkning på fire kilo i løpet av ett år, sier søvnekspert.

At søvn er viktig er det liten tvil om, men svært mange får ikke nok, noe som kan gi alt fra konsentrasjonsvansker til sykdom. Du har kanskje også merket at du er ekstra fysen om du har sovet lite? For lite søvn kan faktisk gjøre at du spiser en del mye mer. Og det hjelper ikke at forbrenner mer når du er våken. 

- Det er vel ikke helt avklart, men studier peker på at for lite søvn medfører endring i appetitthormoner. Det vil si at det blir en økning i appetittfremmende hormoner. I tillegg har man jo da mer til på seg til å spise, påpeker Bjørn Bjorvatn, søvnforsker ved Universitetet i Bergen.

LES OGSÅ: 3 ting som har bevist effekt mot søvnproblemer

Inntar mer enn vi forbrenner

Men det er kanskje lett å se for seg at sover du lite så forbrenner du i hvert fall flere kalorier i løpet av døgnet. Ifølge Jøran Hjelmesæth, leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og professor i medisin ved Universitetet i Oslo, så er det nok mer sannsynlig at vinninga i beste fall går opp i spinninga, og at nok timer på øyet heller er med på å holde vekten der du vil ha den. 

- Mekanistiske studier kan tyde på at selv om forbrenningen kanskje øker med 90 til 100 kalorier i døgnet på grunn av lenger våkentid blant annet, så øker kaloriinntaket kanskje med det tredobbelte eller mer. Hvis dette vedvarer kan det teoretisk gi en vektøkning på fire kilo i løpet av ett år, forteller Hjelmesæth og legger til:

- Den lengste studien som er utført varte imidlertid bare tre uker og viste at de som ble utsatt for søvndeprivasjon (1,5 timer mindre søvn)  økte vekten med omtrent en kilo. 

Akkurat hvorfor dette skjer er ikke helt klart, men ifølge Hjelmesæth tyder flere studier på at for lite søvn øker mengden appetittstimulerende hormoner, eller reduserer mengden metthetsstimulerende hormoner. I tillegg vil ofte lystfølelse og glede ved et kaloririkt måltid øke.

LES OGSÅ: Slik øker du forbrenningen

Spiser mer om kveldene

Og ikke bare øker appetitten når du ikke sover, du får også gjerne «cravings» på mat av typen som ikke nødvendigvis er sunt for midjemålet. 

- Forskning tyder på at lite søvn øker appetitten, spesielt på kaloririk mat, og slik mat gir også større glede og velvære. 

VIKTIG: Nok søvn er viktig av mange grunner, men svært mange får ikke nok. Noen timer for lite kan gjøre kjøleskapet ekstra fristende. Foto: Scanpix
VIKTIG: Nok søvn er viktig av mange grunner, men svært mange får ikke nok. Noen timer for lite kan gjøre kjøleskapet ekstra fristende. Foto: Scanpix Vis mer

I tillegg til å spise mer, spiser mange på uvanlige tider når søvnen har uteblitt. For eksempel er mange ekstra hyppig i kjøleskapsdøra om kvelden, og ifølge professoren tyder forskning også på at du legger lettere på deg om du spiser mye om kvelden.

- Noe nyere forskning tyder på at tidspunktet for måltider har betydning for vekten, og det ser ut som samme mengde mat spist om ettermiddagen eller kvelden, kan gi større vektøkning enn om den blir spist om morgenen. Da er ikke en kalori en kalori lenger, sier Hjelmesæth. 

LES OGSÅ: Dette gjør sovemidler med deg

Stresshormoner gjør oss sultne

- Kroppen vår trives når alt går i den samme rytmen dag etter dag og fungerer best når vi har en fast døgnrytme, sier Karoline Stenbuch Lied, fagansvarlig for Kosthold og ernæring i Grete Roede AS.

- Kombinasjonen av rytmer og dagslys styrer en rekke hormoner som igjen svinger gjennom døgnet. Insulin stiger for eksempel om morgenen når vi skal i gang med dagen, noe som gjør kroppen forberedt på et første måltid. Melatonin, som er søvnhormonet stiger mot kvelden og hjelper oss å finne søvnen. Også hormoner som kortisol, leptin og grehlin påvirker appetitten vår, og svinger naturlig gjennom døgnet. 

Når vi sover går for eksempel nivåene av stresshormonet kortisol ned, forteller hun. 

- Hvis det er mye kortisol i blodet blir vi sulten og kan spise nesten hva som helst - men ofte får man ekstra sug etter raske karbohydrater, som er de vi bør begrense inntaket av. Når vi sover for lite, selvforskyldt eller ufrivillig, kommer disse hormonene altså i utakt. Søvnmangel vil dermed kunne gi økt appetitt. Samtidig vil vi jo få flere våkentimer, og vil naturlig nok ha flere anledninger til å spise. Og selv om man ikke er sulten gir all den tiden man er våken en økt mulighet for å innta mat.

I tillegg er det ifølge henne studier som tyder på at søvnforstyrrelser og søvnmangel kan påvirke forbrenning og øke risikoen for sykdom. 

- Det er ingen enkel forklaring til dette, og her er mange faktorer involvert. Det må nok fortsatt mer forskning til på feltet, men mange er enige om at søvnmangel er assosiert med økt risiko for overvekt og diabetes, på grunn av forstyrrelser blant hormonene som styrer appetitten.

LES OGSÅ: Bedre søvnkvalitet på 1-2-3

Til forsiden