FROKOST: Dagens første måltid er viktig for god helse, ifølge nyere forskning. FOTO: NTB Scanpix
FROKOST: Dagens første måltid er viktig for god helse, ifølge nyere forskning. FOTO: NTB Scanpix
Frokost:

Forskning viser at de som dropper frokosten, har høyere risiko for hjertesykdom og diabetes

- Interessante funn, mener ekspertene.

«Frokost er dagens viktigste måltid», «øk forbrenningen ved å spise frokost», «det gjør ikke noe om du dropper frokosten». Om det er gunstig å spise frokost eller ikke, kan virke som et evig spørsmål. Hva er egentlig best, om man tenker på helsa?

Nyere forskning viser at de som dropper dagens første måltid, har klart høyere risiko for hjertesykdom og diabetes, sammenlignet med de som spiser stor frokost. Ifølge denne studien, viste det seg at de som droppet frokosten, oftere hadde en usunn livsstil, og høyere BMI.

– Jeg synes at funnene i studien er interessante. Tidligere studier har vist at det å spise energirik mat om morgenen, istedenfor på ettermiddagen/kvelden, kan ha positiv innvirkning på kroppsvekten, og glukose/insulin-metabolismen, sier Catia Martins.

Martins er førsteamanuensis ved Instiltutt for klinisk og molekylær medisin, ved NTNU.

– Disse funnene viser at det lønner seg å spise en stor frokost, fremfor mye mat på ettermiddagen eller kvelden. Men dersom man prøver å holde vekta, hjelper det ikke om frokosten er sunn, dersom de resterende måltidene for dagen er usunne.

LES OGSÅ: Spis frokost innen én time!

Er frokostmennesker sunnere mennesker?

– Resultatene viser at de som droppet frokosten har en mer usunn livsstil, med dårligere kosthold, høyere alkoholinntak og røyking. Å droppe frokost er sterkt forbundet med en generell usunn livsstil, som igjen øker risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdom, sier Elin Sørli Kildahl, klinisk ernæringsfysiolog og høyskolelektor ved Bjørknes Høyskole.

KAN HA STORE FORDELER: Å spise frokost kan ha god innvirkning på vekt og helse, ifølge klinisk ernæringsfysiolog, Elin Sørli Kildahl. FOTO: Privat
KAN HA STORE FORDELER: Å spise frokost kan ha god innvirkning på vekt og helse, ifølge klinisk ernæringsfysiolog, Elin Sørli Kildahl. FOTO: Privat Vis mer

Hun synes det er interessant at selv når forskerne tok hensyn til kosthold og andre risikofaktorer forbundet med hjertesykdom, så de fortsatt en gunstig effekt av å spise en stor frokost.

– En mulig forklaring kan være at et høyt kaloriinntak gir bedre blodsukkerkontroll gjennom dagen, bidrar til mindre søtsug og bedret appetittkontroll, som igjen virker positivt inn på vekt og helse.

Kildahl mener at det behøves mer forskning på dette området for å forstå hvilken effekt frokost har på helsen vår.

– Samtidig kan man tenke seg at de som kommer seg opp om morgenen og spiser en ordentlig frokost, også er de med den sunneste livsstilen, og derfor har bedre helse.

LES OGSÅ: Så stor bør frokosten din være

Hva bør du spise til frokost, egentlig?

Tidligere undersøkelser viser at de som spiser frokost har bedre konsentrasjonsevne, humør og læringsevne, noe som blant tenåringer vil føre til bedre karakterer på skolen.

– Jeg tenker at frokost er spesielt viktig for barn og unge, men også dersom man skal prestere i arbeidslivet. Det er også lurt å spise frokost dersom man ønsker å holde vekten stabil - undersøkelser viser nemlig at de som ikke spiser frokost, har en tendens til å spise mer, og velge mer usunn mat resten av dagen, sier Kildahl.

Men hva bør du egentlig spise til frokost? Ifølge Kildahl, bør du spise noe som metter lenge. Da er det en fordel å velge mat som inneholder fiber og proteiner.

– Gode alternativer er grovt brød eller knekkebrød med egg, ost eller fisk/kjøttpålegg, eller havregryn med melk, litt nøtter og frukt. Dersom man ikke er så sulten om morgenen, kan man for eksempel spise en yoghurt og litt frukt eller bær.

LES OGSÅ: De sunneste superfrokostene

Til forsiden