KETOGEN DIETT: Dietten inneholder store mengder fett og er ikke for hvem som helst med noen ekstra kilo. Foto: NTB Scanpix
KETOGEN DIETT: Dietten inneholder store mengder fett og er ikke for hvem som helst med noen ekstra kilo. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ketogen diett:

Fristet til å prøve ketogen diett?

Da bør du tenke deg om en gang til.

Har du hørt om ketogen diett? Ifølge health.com var denne dietten på topp 10 over dietter folk googlet mest i 2016. Men hvorfor er den egentlig så populær? Og kan den brukes dersom man ønsker å gå ned i vekt?

Dersom du følger en ketogen diett, spiser du masse fett, noe proteiner, og ekstremt lite karbohydrater. Kroppen må derfor skaffe seg erstatning for karbohydrater til forbrenningen, og den typen forbrenning kalles ketose. På den måten skal ketosen medføre nedbrytning og forbrenning av fett.

Det sies at dietten vil føre til lavere insulinnivåer i kroppen, og mindre sulthetsfølelse. Det høres kanskje rart ut å spise masse fett for å forbrenne fett, men noen mener at det funker. Ekspertene derimot, mener at folk flest bør holde seg unna denne dietten.

– Ketogen diett har et ekstremt høyt fettinnhold, og avviker veldig fra de nasjonale kostrådene. Det er ingen spesielle fordeler med en slik diett for friske mennesker. Gjennomføringen av dietten er svært krevende – det er nødvendig med grundige forberedelser, god opplæring og tett medisinsk og ernæringsfaglig oppfølging, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør ved avdeling for ernæring og forebygging i helsetjenesten, ved Helsedirektoratet.

Øien forklarer at dietten kan gi ubehag i form av lavt blodsukker, kvalme, oppkast, diaré eller forstoppelse de første dagene.

– Personer som går på dietten over lengre tid kan få bivirkninger som blant annet øker risikoen for hjerte-karsykdommer, nyrestein og lav beintetthet. For friske mennesker er det ikke farlig å prøve denne dietten i en kort periode, men vi anbefaler det absolutt ikke.

Les også: Frukt og grønnsaker du kan spise på lavkarbo

Anbefales ikke til friske personer

Sigrid Pedersen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetssykehus, forklarer at dietten er designet for å etterligne kroppens reaksjon på faste.

– Ketogen diett må ikke forveksles med ulike typer lavkarbodietter som mange benytter for slanking. Dietten brukes i behandling av epilepsi og enkelte sjeldne metabolske sykdommer, slik som sykdommer i karbohydratomsetningen i kroppen, og den anbefales ikke til friske personer.

30 prosent av personer med epilepsi oppnår ikke anfallskontroll ved hjelp av medisiner, og da kan diettbehandling være et godt alternativ. Ketogen diett er en internasjonalt etablert behandlingsmetode mot epilepsi, og flere studier har dokumentert at diettbehandlingen kan gi færre anfall.

– Omtrent halvparten av barna som starter diettbehandling oppnår anfallsreduksjon. Dietten kan også ha positiv innvirkning på konsentrasjon, oppmerksomhet, søvn, humør og atferd. Effekten hos voksne pasienter er ikke like godt dokumentert, men også noen voksne opplever god effekt.

Pedersen understreker at alle pasientene som går på ketogen diett ved Spesialsykehuset for epilepsi, følges opp tett av et tverrfaglig spesialistteam med barnelege eller nevrolog, samt klinisk ernæringsfysiolog og spesialsykepleiere.

Det forskes også på bruk av ketogen diett i behandling av en rekke andre sykdommer, blant annet visse typer kreft, Alzheimers sykdom og andre nevrologiske lidelser.

– Foreløpig er det for få studier til at man kan si noe om effekten ketogen diett har som behandling for disse sykdommene.

Varig livsstilsendring er alltid bedre enn slankedietter

Har du noen gang googlet deg frem til ulike dietter i håp om å finne en som passer til deg? De fleste dietter vil kunne gi vektreduksjon, også en ketogen diett, men sannsynligvis vil ikke slik form for «hurtigslanking» gi varig effekt.

– Ved vektreduksjon anbefales det en varig livsstilsendring fremfor ulike typer slankedietter. Ketogen diett er en svært streng diettbehandling med ugunstig sammensetning av karbohydrater og fett, som kan føre til alvorlige bivirkninger. Slike dietter bør kun benyttes der det er behov, som for eksempel ved epilepsi, sier Pedersen.

Og dersom du trener med høy intensitet, og ønsker en best mulig prestasjonsfremmende effekt, bør du styre unna denne dietten, ifølge Pedersen.

– Ved høyintensitetstrening er det særlig karbohydrater som forbrennes, og etter omtrent en times trening er det behov for karbohydrattilførsel.

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?
LES OGSÅ: Den store diett-guiden

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: