FULLKORN: Butikken bugner over av sunne alternativer, men hvor mye sunnere er det egentlig å velge fullkornsvariantene?  Foto: NTB scanpix
FULLKORN: Butikken bugner over av sunne alternativer, men hvor mye sunnere er det egentlig å velge fullkornsvariantene? Foto: NTB scanpix Vis mer

Fullkorn

- Fullkornsvariantene er litt mer kaloririke

... Men det er fordi de inneholder mer næringsstoffer enn vanlige hveteprodukter.

De siste årene har nordmenn virkelig tatt helsen sin mer på alvor. Butikkene bugner av matvarer merket «uten tilsatt sukker», «lavt fettinnhold» og «fullkorn». Og når vi snakker om fullkorn, er det egentlig sånn at det er sunnere og bytte ut hvetelefsen til tacoen med fullkornslefse? 

ANBEFALER FULLKORN: Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, sier det er ingen tvil om at vi bør velge fullkorn versus hvit hvete. Foto: Privat
ANBEFALER FULLKORN: Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, sier det er ingen tvil om at vi bør velge fullkorn versus hvit hvete. Foto: Privat Vis mer

- Ja, det er sunnere. En matvare kan bruke betegnelsen «fullkorn» når hele kornet brukes og når fullkorn utgjør minst 51 prosent av den totale vekten. La oss se på pasta. Vanlig pasta består av hvetemel (durumhvete), mens fullkornspasta består av hvetemel og sammalt durumhvete. Fullkornspasta gir derfor mer fiber, vitaminer og mineraler og vil dermed mette litt mer og gi litt lavere blodsukkerstigning enn vanlig pasta, forklarer Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, til KK.no.

Hun får også støtte av Beate Rosvoll, som er ernæringsfysiolog og driver firmaet Forever Fit.

- Fullkornsprodukter gir jo mer næring enn de fine produktene. I tillegg er fiber gunstig når det kommer til tarmhelsen vår. Noen typer fiber kan også virke svakt kolesterolsenkende. Blant annet betaglukaner som man finner i havre, sier hun. 

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

- Vi får i oss for lite kostfiber 

Men hvorfor har egentlig fullkornsvarianten blitt så populært de siste årene? Ja, vi vet at fullkorn inneholder mer fiber - noe de fleste eksperter enes i at vi spiser for lite av. Fiber har mange fordeler og kan forebygge diabetes, høyt kolesterol, hjertesykdom og overvekt, samt sørge for et sterkt immunforsvar.

Ifølge lege og kostholdsguru Fedon Lindberg spiser vi i gjennomsnitt mellom 12 og 15 gram kostfiber hver dag, altså langt mindre enn anbefalingen på 25 til 35 gram. De med type 2 diabetes anbefales å få i seg 40 gram om dagen. Dette er også Steenbuch Lied enig i.

FIBER: Fiber har mange fordeler og kan forebygge diabetes, høyt kolesterol, hjertesykdom og overvekt, samt sørge for et sterkt immunforsvar. Foto: NTB scanpix
FIBER: Fiber har mange fordeler og kan forebygge diabetes, høyt kolesterol, hjertesykdom og overvekt, samt sørge for et sterkt immunforsvar. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Det har kommet flere og flere produkter med fullkorn på markedet og det er bra, for vi nordmenn får fortsatt i oss for lite kostfiber. Det er blitt en økt bevissthet blant forbrukerne å spise sunnere, og det gjør at mange velger fullkornsprodukter. Og så er jo tilbudet av slike produkter blitt ganske så stort nå, som gjør det lettere å velge denne varianten, enten det er bevisst eller ikke, sier hun. 

- Hvor stor forskjell er det på innholdet?

- Det er ikke sånn at det er store mengder med fiber i fullkornspasta sammenliknet med vanlig pasta (1,4 gram i vanlig kokt pasta, og 3,4 gram i fullkornspasta), men hvis man jevnlig velger fullkornsprodukter så vil man lettere få i seg nok fiber totalt – her gjelder ordtaket «mange bekker små bli en stor å», sier hun og legger til:

- Kalorimessig er det noe forskjell og fullkornsvarianten ligger litt høyere, men det er kun snakk om rundt 20 kcal mer per 100 gram – men det er jo fordi den inneholder mer næringsstoffer enn vanlig hvit pasta.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge denne tacolefsen

Ned i vekt? Da bør du velge ...

Så har vi dette med kalorier. Det er en kjent sak at om målet er å gå ned i vekt må man forbrenne flere kalorier enn man får i seg. Likevel anbefales det å velge fullkornsprodukter selv om det inneholder noe mer kalorier. (Psst: Treningen for deg som vil ned i vekt raskere)

Årsaken til dette er fordi du i tillegg til de få ekstra kaloriene får i deg mer næringsstoffer - som også gjør deg mett lengre. Men kan det også være at vinninga går opp i spinninga om man spiser samme mengde av begge? 

- Kalorimessig er det snakk om små forskjeller her, så her kan man egentlig tenke at man kan innta like mye enten det er den ene eller den andre varianten. Vinningen kan imidlertid gå opp i spinningen om man inntar for mye pasta over tid, sier Steenbuch Lied og råder folk som vil ned i vekt å velge fiberrike produkter. 

- Det holder deg mett lenger, og det inneholder mer sunne næringsstoffer. I tillegg er fiber bra for fordøyelsen og har en forebyggende effekt på enkelte krefttyper, for å nevne noen av de mange fordelene.

LES OGSÅ: Så mange kalorier kan du spare deg

Til info: Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: