ALKOHOL OG TRENING: Er du sliten fra gårsdagens fest, men tenker det blir bedre om du kommer deg på trening? Vel, ifølge ekspertene vil dette dessverre ikke hjelpe mot fyllesyken.  Foto: Shutterstock / Alliance
ALKOHOL OG TRENING: Er du sliten fra gårsdagens fest, men tenker det blir bedre om du kommer deg på trening? Vel, ifølge ekspertene vil dette dessverre ikke hjelpe mot fyllesyken. Foto: Shutterstock / AllianceVis mer

Fyllesyke

Fyllesyk? Dropp treningsøkten

Ikke ha dårlig samvittighet hvis du ligger langflat på sofaen dagen etter en fuktig bytur. Trening kan faktisk gjøre vondt verre.

Auch … Igjen våkner du med tørr munn, slapp kropp og et hode like tungt som en bowlingkule. Etter litt mimring fra gårsdagen er du enig med deg selv i at du med fordel kunne ha droppet de siste enhetene du inntok før leggetid. Du har kanskje merket at fyllesyken har blitt verre med årene? Vi har alle vært der, med dagen derpå-form og desperat etter noe som kan hjelpe.

Trening, kanskje? Den freshe følelsen etter en god treningsøkt er akkurat det du trenger nå. Men har det en effekt? Ja, trening kan være helende for kroppen, men akkurat på dager som dette bør du styre unna treningsstudioet. Ekspertene forklarer hvorfor.

- Du er fyllesyk fordi kroppen har blitt utsatt for en belastning. Du har påført kroppen gift, og nå jobber den febrilsk med å kvitte seg med det. Hvis du trener hardt i en slik tilstand, vil du utsette kroppen for en ytterligere belastning, noe som er med på å bryte ned kroppen enda mer enn det den allerede er.

UNNGÅ HARD TRENING: Er du fyllesyk bør du unngå hard trening. Dette er fordi du vil utsette kroppen for en ytterligere belastning, noe som er med på å bryte ned kroppen enda mer enn det den allerede er. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
UNNGÅ HARD TRENING: Er du fyllesyk bør du unngå hard trening. Dette er fordi du vil utsette kroppen for en ytterligere belastning, noe som er med på å bryte ned kroppen enda mer enn det den allerede er. Foto: Shutterstock / Jacob Lund Vis mer

Det sier Kari Lossius, klinikkdirektør for stiftelsen Bergensklinikkene. Hun sammenligner fyllesyke med det å ha feber.

- Når du har feber, vet du at du må slappe av for å bli bedre. Det samme gjelder med fyllesyke. Dagen etter et inntak av for mye alkohol, er kroppen i en tilstand som krever restituering. Ta det med ro, ligg på sofaen og stell pent med deg selv til du er bra igjen, råder Lossius og legger til:

- Og neste gang du skal drikke alkohol bør du minne deg selv på hvor ekkelt det er å være fyllesyk. Stopp å drikke to timer før leggetid, og la annenhver enhet være alkoholfri. Dans på festen i stedet for å drikke.

LES OGSÅ: - Dropp alkohol etter trening

En forgiftning

Foreleser, coach og personlig trener, Børge Fagerli, støtter Loissius’ påstand om trening dagen derpå.

- Det stemmer at muskeloppbygningen hemmes av alkohol. Treningsøkten både samme dag som du skal drikke og økten dagen derpå kan begge påvirkes negativt av alkohol. Samme dag fordi du vil redusere treningseffekten, og dagen derpå fordi du generelt presterer dårligere, sier han.

Derfor kan det være smart å utsette økta til alkoholen har forlatt kroppen og formen er tipp topp igjen.

- Fyllesyke er tross alt en forgiftning, og når kroppen må jobbe med å bryte ned avfallsstoffer er du mindre motstandsdyktig mot det stresset og nedbrytingen som hard trening kan innebære. Det har vært tilfeller av synsforstyrrelser og besvimelser av folk som har trent dagen etter et høyt alkoholinntak, forklarer Fagerli.

LES OGSÅ: Dette bør du ikke spise etter trening 

Kjenn etter hva du føler for

Ok, det er smart å skippe den beinharde økta dagen derpå. Men litt fysisk aktivitet kan faktisk utspille seg positivt på formen.

- Når du er fyllesyk er nervesystemet i ubalanse, så en rolig gåtur i frisk luft kan gjøre at du psykisk får det bedre med deg selv. Imidlertid er det ingenting du kan gjøre for at alkoholen skal gå fortere ut av kroppen. Stell pent med deg selv og ta tiden til hjelp, anbefaler Lossius.

EN GÅTUR KAN HJELPE: Når du er fyllesyk er nervesystemet i ubalanse, men en rolig gåtur i frisk luft kan gjøre at du psykisk får det bedre med deg selv.  Foto: Shutterstock / Kuba Barzycki
EN GÅTUR KAN HJELPE: Når du er fyllesyk er nervesystemet i ubalanse, men en rolig gåtur i frisk luft kan gjøre at du psykisk får det bedre med deg selv. Foto: Shutterstock / Kuba Barzycki Vis mer

I bunn og grunn handler det om å lytte til kroppen.

- Det finnes ikke noen fasitsvar på hvilken trening man skal unngå, det kommer heller an på hvor dårlig man føler seg. De fleste har nok erfart at det å trene tunge knebøy innendørs på et treningssenter med dårlig luft ikke fungerer spesielt bra, mens en rolig løpetur i skog og mark klarner hodet og øker blodsirkulasjonen, som igjen vil hjelpe kroppen med å rense ut giftstoffene, sier Fagerli.

Uansett, husk at det er viktig å kose seg og skeie ut en gang i blant også.

- Man skal kunne hygge seg med venner en gang i blant uten å kjenne på dårlig samvittighet. Når du er gammel og ser tilbake på livet ditt, hva vil du huske da? Jammen var du sunn og sprek, men der alle andre har gode minner med russetid, studentfester og firmaturer, satt du hjemme alene med proteinshaken din og leste bloggen til en eller annen fitnessfreak du ser opp til, sier Fagerli og understreker:

- Ja, jeg setter det på spissen, men mange trenger å tenke over dette fra et realistisk perspektiv.

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet fram til nye lesere. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: