FYSEN: Joda, vi kan faktisk unne oss noe godt og søtt hver dag. Det kan ekspertene gledelig meddele. Det handler bare om å velge rett! Sjekk blant annet ut ernæringsfysiolog Beate Rossvolls hjemmelagde (og superenkle!) bananis. Den gir oss vann i munnen! Foto: Shutterstock / GaudiLab
FYSEN: Joda, vi kan faktisk unne oss noe godt og søtt hver dag. Det kan ekspertene gledelig meddele. Det handler bare om å velge rett! Sjekk blant annet ut ernæringsfysiolog Beate Rossvolls hjemmelagde (og superenkle!) bananis. Den gir oss vann i munnen! Foto: Shutterstock / GaudiLab Vis mer

Søtsug

Fysen på noe godt, men lei fruktbåter og gulrøtter med dip?

Her er 9 deilige oppskrifter fra ekspertene selv, når vi bare MÅ ha noe godt.

Det er lett å ty til godteskapet når søtsuget melder seg. Og etter en helg med mye kos, blir vi fort vant til å putte noe søtt i munnen. Uheldigvis er mange av favorittene syndige, og kan være reale kaloribomber - som den ene smågodtbiten som inneholder 75 kilokalorier og boller som stort sett er tomme kalorier og fett.

Men det går an å være litt kreativ, og faktisk høre på de som kan best. Ernæringsekspertene har nemlig flere triks i ermet når søtsuget melder seg, og de tyr ikke nødvendigvis til smågodtposen.

LES OGSÅ: Desserter helt uten tilsatt sukker

Dette er det lureste valget 

Helle Bornstein er livstilsveileder, forfatter og eier av Smart Trening.

Hun anbefaler først og fremst at sukker bør spises sammen med noen proteiner for å «bremse» blodsukkerstigningen.

- Jeg vil anbefale å spise bær som et sunt alternativ til noe søtt om du er veldig fysen. I tillegg ville jeg unngått å kombinere for store mengder fett og sukker sammen, supplerer Bornstein.

Dette vil nemlig kunne øke hjernens produksjon av signalstoffer som vil kunne gjøre det enda vanskeligere å styre unna søt mat.

Veilederen trekker frem at vi gjerne kan ty til sjokolade med 86 prosent kakao. Det kan som kjent ha mange helseeffekter, og Bornstein mener den bitre smaken gjør at de aller fleste er fornøyd etter et par biter.

Videre anbefaler Bornstein at vi spiser noe søtt til dessert etter middagen - som denne, med bare 130 kalorier. Da er vi mett og sjansene er større for at vi gjennom dagen har fått i oss nok mat, og dermed ikke har et så stort behov for mye søtt.

- Å få i seg hovedsakelig grønnsaker, proteiner og sunt fett vil være med på å gi en god fettforbrenning og gi jevn og god energi gjennom dagen, sier hun, og fortsetter:

- Å unne seg noe mer karbohydrater på kveldstid og en liten dessert er fint både for å få balanse i kosten og for å ikke føle at man lever på noen diett. Min erfaring er at de som «sprekker», sprekker fordi kroppen er underernært på nok og god mat. Om du spiser en stor frokost - så stor bør den faktisk være - stor lunsj og en god middag er sjansene større for at behovet for noe søtt blir mindre. 

Livstilsveilederens egne favoritt-godis er en blanding av gode og friske råvarer.

- Bær og mørk sjokolade er et fint alternativ. For eksempel friske bær, råkakao og noe valnøtter eller mørk sjokolade til. Råkakao er faktisk enda sunnere enn mørk sjokolade.

Dessuten har hun denne kjempefine oppskriften på sjokoladesmoothie (nam!) fra bloggen sin:

Du trenger:

  • 1/3 banan
  • 1-2ss råkakao eller råkakaonibs
  • 2 eggeplommer
  • 5-10 valnøtter
  • 1-2dl vann

Legg gjerne nøttene i vann med en klype mineralsalt oppi over natten eller et par timer før du lager smoothien. Putt nøttene oppi og bland ingrediensene sammen.  Juster hvor tykk eller tynn du vil ha den med mengden vann.

LES OGSÅ: Helgefrokosten typen din vil falle pladask for!

Har du tenkt på når du spiser det søte? 

Beate Rossvoll er ernæringsfysiolog og personlig trener, og driver firmaet Forever Fit.

Hun trekker også frem rådene og tipsene fra Bornstein, og mener det er fint om vi klarer å holde oss til «snacks» i form av for eksempel frukt, nøtter, og proteinbarer.

For å forhindre det store søtsuget på kvelden mener eksperten det kan være mest «hensiktsmessig» å ty til det søte etter middag, hva gjelder forbrenning.

- Det er i alle fall gunstig i den forstand at man som oftest får lyst på noe søtt når man har spist en salt middag, sier hun, og trekker man et en liten bit med mørk sjokolade eller fruktsalat kan være fint som dessert.

Videre sier hun at den beste tiden til å spise noe «syndig» kan sies å være etter en treningsøkt. For da skriver kroppen etter næring, og den vil forbruke mye av det vi tilfører.

LES OGSÅ: Perfekt kos til kaffekoppen - scones med sunn sjokolade og grovt mel

Ernæringsfysiologens favoritter

Rossvoll mener det ikke er noe galt i å spise noe søtt hver dag, men at vi må være kritisk til hvilke kilder vi benytter oss av. Hun mener det handler mye om å ha et godt og regelmessig kosthold. 

Også Rossvoll trekker frem 70 prosent sjokolade som et godt alternativ, og legger til at vi finner mange forskjellige typer av den, hovedsakelig på helsekosten. Blant hennes favoritter er dem med mint, nøtter og kaffesmak. Men sjekk også ut resten av hennes deilige godis-tips: 

SJOKOLADE: Sjekk denne deilige smoothien - som like så godt kan være en dessert! Helle Bornsteins oppskrift inneholder blant annet en deilig kombinasjon av kakaonibs, valnøtter og mineralsalt! Foto: hellebornstein.com
SJOKOLADE: Sjekk denne deilige smoothien - som like så godt kan være en dessert! Helle Bornsteins oppskrift inneholder blant annet en deilig kombinasjon av kakaonibs, valnøtter og mineralsalt! Foto: hellebornstein.com Vis mer

1. Tradisjonelle desserter uten sukker

Rossvoll anbefaler en del sukkerfrie desserter og snacks når du må bøye deg for søtsuget. Sukkerfri gelé kan man lage selv av sukkerfri saft eller kjøpe i poser på dagligvarebutikken, og sukkerfri sjokoladepudding og vaniljesaus uten sukker er en vinner, ifølge eksperten.

- Dette er helt ok hverdagskost, understreker hun - og JIPPI, tenker vi!

2. Kreativ og enkel sjokoladedessert

En av Rossvolls egne «oppskrifter» og store favoritt når søtsuget blir for stort, er å blande mager eller original kesam og mørk sjokolade.

- Smelt 10-20 gram mørk sjokolade, gjerne sammen med litt kokosolje, og rør inn en halv boks kesam, tipser ernæringsfysiologen.

3. En spennende fruktsalat

Det er jo litt kjedelig å bite i et eple eller skrelle seg en banan for en søt tilfredstillelse - så hva med en spennende og deilig fruktsalat, som denne greske varianten?
Rossvoll er glad i fruktsalat som et alternativ, og anbefaler søte og syrlige frukter sammen, med ulike bær, toppet med vanilje- eller lime-kesam. Sistnevnte for oss som liker det litt syrlig!

4. Sunne bakevarer

Ellers er ernæringsfysiologen glad i «sunn baking», og har denne favorittoppskriften på cupcakes med vaniljefrosting fra freshforlife.wordpress.com. De er sukkerfrie, glutenfrie og lavkarbovennlige. Rossvoll bemerker imidlertid at disse inneholder en del fett, og er derfor godt egnet for de som spiser lavkarbokost

5. Smoothies

Ernæringsfysiologen tilfredsstiller ofte søtsuget med en smoothie. Selv tyr hun ofte til favorittblandingen sin:

  • Frosne bringebær
  • Frosne jordbær
  • Banan
  • Eplejuice
  • Sitronsaft
  • Mandelmelk
     

LES OGSÅ: Supersmoothien du bør prøve 

EN INNOVATIV SMOOTHIE: Har du kastet deg på smoothiebowl-bølgen? Ernæringsfysiologen anbefaler å prøve seg frem med deilige oppskrifter, og du finner flere lengre nede i saken.  Foto: Shutterstock / sarsmis
EN INNOVATIV SMOOTHIE: Har du kastet deg på smoothiebowl-bølgen? Ernæringsfysiologen anbefaler å prøve seg frem med deilige oppskrifter, og du finner flere lengre nede i saken. Foto: Shutterstock / sarsmis Vis mer

6. Smoothie-bowls

Syns du det blir kjedelig med smoothie i glass, og vil prøve noe morsommere? Rossvoll anbefaler vel så godt en spennende smoothiebowl, og viser til oppskrifter fra Tine. Som 
denne med chiafrø, denne med bringebær eller denne med stangselleri og spinat.

7. Bananis

Sist men ikke minst hyller Rossvoll en godsak av en dessert i form av hjemmelaget bananis. Denne kan også barna like!

Slik gjør du:

  • Skjær banan i biter og frys i minst en time.
  • Ha banan, litt frossen jordbær og en dæsj fløte eller melk i blender.
  • Miks alt sammen til det får en softiskonsistens.
  • Gi isen mer smak ved å tilsette for eksempel sjokoladebiter, syltetøy eller kakao. Prøv deg frem!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: