Verdens helseorganisasjon anbefaler at vi går minst 10.000 skritt hver dag. Foto: Colourbox.com
Verdens helseorganisasjon anbefaler at vi går minst 10.000 skritt hver dag. Foto: Colourbox.com Vis mer

Gå deg til drømmekroppen

Det er ikke så vanskelig, men du må gjøre det riktig.

Publisert
Sist oppdatert
Hvis du spør befolkningen i Storbritannia om hva de driver mest med av fysisk aktivitet, vil omkring 8,5 millioner svare å gå.

- Men 8,5 millioner personer gjør det ikke på riktig måte, så de får ikke med seg fordelene, sier Joanna Hall, en av Storbritannias mest kjente eksperter innen kosthold og trening, ifølge Telegraph.

Går man riktig kan man både gå ned i vekt og tone musklene, mener hun. Hun mener at bare ved å gjøre det riktig kan man gå ned 4,5 kilo på 28 dager.

Hall prøver nå å være det levende beviset på at dette er mulig.

Les også:

Ikke tid til treningsstudio

Hun arrangerer ”walk of weight”-helger i Hampshire i Storbritannia.

- Når jeg booker en helg, antar jeg at jeg har en behagelig helg foran meg, med noen turer for så å bli skjemmet bort. Men øktene viste seg å være hardt arbeide med potensial til å kunne forandre livet, sier Telegraphs heldig utsendte, Lucy Atkins, som legger til at det var svært morsomt til tider.

Trikset er å lære seg korrekt fotplassering og armbevegelse, samt sørge for at nakke og hofte er på lik linje. Og et viktig verktøy som alltid er med, er pedometeret (skritteller).

Hall presiserer på kurset at treningsstudioet er det første som må settes til side når livet blir for hektisk.

- Og dessuten, du kan ikke forandre kroppsfasongen din bare ved å trene tre timer i uken, sier hun.

Går man riktig, vil det styrke muskulaturen i rumpe, rygg, hofter og mage dagen lang. Og dette kan på sikt gi dramatiske og vedvarende resultater, ifølge Hall.

Unngå sure joggesko!

Personlig trener Tessa Sørensen ved treningssenteret Mykjemeir tror ikke Hall sin oppskrift vil gi alle et fem kilos vekttap på 30 dager. Hun gir tips til hvordan gåturene kan gjøres enda mer effektive.

Staver og truger

- Gåturene vil bli enda mer effektiv gjennom å bruke staver på sommeren, truger på vinteren og gå i bratte oppoverbakker - en bakke på 10 prosent helling vil gi en 40 prosent høyere forbrenning enn gange på flatmark. En slalombakke eller korketrekkeren er perfekt, sier hun.

Sørensen legger til:

- Det optimale er å tenke energiforbruk kontra energiinntak. Ved å både øke aktivitetsnivået gjennom både gange og andre former for trening og samtidig endre kostholdet vil man være godt på vei til en slankere kropp, sier hun til KK.no

Brenn fett hele dagen

10.000 om dagen

- Jeg har gått ned nesten to størrelser i klær, og har gått ned mer på syv uker enn jeg noen gang klarte da jeg løp mye, forteller en som har deltatt på kurset til Hall, ifølge Telegraph.

Verdens helseorganisasjon anbefaler at vi går minst 10.000 skritt hver dag, noe som bidrar til en sunnere livsstil og redusert risiko for en rekke livsstilsykdommer.

En rask gåtur på cirka ti minutter tilsvarer omtrent 1000 skritt, så legger du inn en rask gåtur på 30 minutter vil du gå unna 3000 skritt, ifølge Greteroede.no.

Måter å øke mengden skritt som tas hver dag er blant annet å gå en omvei til jobb, gå en liten kveldstur med eller uten bikkje, ta trappen og/eller gå av en eller to stasjoner før din egentlige stasjon.

Eller tren under tannpussen!

Og hva skal du tenke på når du går?

Her er Hall’s oppskrift på hvordan du skal gå riktig:


  • Spark fra med hælen, foten rulles over til tærne som du dytter unna. Fotbuen skal være løftet. Dette krever trening.
  • Stabiliser bekkenet. Se for deg en god flaske vin som hviler på toppen av hver hofte.
  • Bøy armene med en 90 graders vinkel i albuen. Sving med armene når du går.
  • Ha en oppreist holdning og vær rett i ryggen.
  • Finn et passende tempo. Det skal være cirka 10 prosent lavere enn tempoet hvor det ville være naturlig å sette i gang med lett jogging.

  • Eller hva med å gjøre grimaser mot rynker?
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer