Sunn vektnedgang

Gikk ned 40 kilo på ni måneder

Ellen (37) bestemte seg for å gå ned 20 kilo, og har gått ned det dobbelte. Helt på egenhånd.

NY LIVSSTIL: - At det gikk an å komme i så god form på bare ni måneder, hadde jeg ikke trodd. FOTO: Privat.
NY LIVSSTIL: - At det gikk an å komme i så god form på bare ni måneder, hadde jeg ikke trodd. FOTO: Privat. Vis mer
Publisert

Ellen Olsen bor i Sandnes, jobber i barnehage og er alenemor for tre barn i alderen 11, 14 og 17 år. Hun er bevisst på å lage vanlig mat, slik at alle fire kan spise det samme til middag.

At kjøttdeigen ble byttet ut med karbonadedeig var det ingen av barna som merket. Men de var ikke helt fornøyde med fullkornspastaen. Nå har de vennet seg til den også.

Telte kalorier et halvt år

Lørdag 17. mai 2020 ble et vendepunkt for Ellen. Ikke på grunn av koronapandemien som hadde fått tak, men på grunn av kjolen som strammet både her og der. Ellen var ikke fornøyd med det hun så i speilet.

– Jeg er sykt sta og viljesterk, og når jeg først har bestemt meg for noe, gjennomfører jeg det, sier Ellen.

– Den lørdagen bestemte jeg meg for å starte mitt nye liv påfølgende mandag.

Vekten viste 109 kilo. Søndagen brukte Ellen til å lage ukeplan over hva hun skulle spise. Hun fikk ikke hjelp av noen, men telte kalorier og regnet ut daglig inntak. Under hele slankeperioder hadde Ellen stor nytte av appen Lifesum, som er en ernærings- og matdagbok. Slik var det enklere å holde kontroll på kaloriinntaket.

– Å endre vaner er som å skrive med motsatt hånd, det må være en god grunn for å gjøre det og man må øve. Men det er fullt mulig å få det til for alle, sier dr. Fedon Lindberg, spesialist i indremedisin.

– Det finnes mange måter å gå ned i vekt på. Til syvende og sist må man oppnå negativ energibalanse over tid, uten å sulte eller mistrives. Det ser det ut til at Ellen har klart.

TURER: Ellen var ikke spesielt motivert for å begynne å trene, men tenkte at hun kunne starte med å gå noen småturer. Snart ble det fjellturer. FOTO: Privat
TURER: Ellen var ikke spesielt motivert for å begynne å trene, men tenkte at hun kunne starte med å gå noen småturer. Snart ble det fjellturer. FOTO: Privat Vis mer

Fjernet sukkersuget

– Jeg er veldig glad i sukker, og tidligere klarte jeg ikke å motstå søte fristelser. Jeg skjønte fort at hvis jeg skulle klare å endre livsstilen, måtte sukkertrollet bort, sier Ellen.

Hun forteller at hun allerede onsdag 21. mai begynte på en rensekur for å få en kickstart. Den varte i ni tøffe dager.

– Heldigvis tok en venninne, som er PT, kuren samtidig med meg. Det hjalp å være to om utfordringene, sier Ellen.

– Selv om det innimellom var helt grusomt, var det verdt slitet. Etter ni dager var sukkertrangen borte, og den har fremdeles ikke kommet tilbake. Å bli kvitt sukkersuget var min største utfordring og dermed min største seier. Jeg visste at dette ville gjøre det lettere å gå ned de 20 kiloene jeg ønsket å kvitte meg med, og rørte ikke noen form for sukker på en måned.

Kuttet også ut mel

Ellen valgte også å kutte ut hvetemel. Hun googlet mye for å finne andre alternativer, og ble positivt overrasket over hvor mye godt hun kunne lage, helt uten sukker og mel.

Hun lager for eksempel frokostkaker med havregryn, proteinrundstykker med havregryn og egg, hun spiser knekkebrød og speltlomper. Dette synes Ellen er svært gode alternativer til brød. Og har de gryterett til middag, dropper hun baguetten og spiser heller litt ekstra salat.

OPTIMIST: – Med min stahet og de verktøyene jeg har tilegnet meg, er jeg ganske sikker på at jeg skal klare dette videre. FOTO: Privat
OPTIMIST: – Med min stahet og de verktøyene jeg har tilegnet meg, er jeg ganske sikker på at jeg skal klare dette videre. FOTO: Privat Vis mer

Uten fete dressinger

I begynnelsen var hun sulten mellom måltidene, som nå var mindre enn de hun var vant til. Det gikk over etter hvert.

– Jeg spiser egentlig alt, men jeg lager sunnere varianter enn før. Jeg velger sunnere pålegg, mer frukt og salater fremfor brødmat og sukker. Ellers går det mye i kylling, fisk, grønnsaker og wok, sier Ellen.

– Dette har i hvert fall ikke påvirket barna mine i negativ retning. De ser også at mamma kan kose seg litt ekstra i helgene. Jeg er svært bevisst på at ungene ikke skal ha en mor som må avstå fra alt som er godt, og som lar slanking og vedlikehold av vekt styre livet. Jeg ønsker å være et godt forbilde for barna mine.

For Ellen er det viktig å ikke ha et ekstremt matregime. Når ingenting er helt «nei-mat», tror hun sjansen for å lykkes er større. Hun har funnet smarte løsninger som hele familien nyter godt av. Med trening fem dager i uken, er det også rom for noen utskeielser ved spesielle anledninger.

Begynte å trene

Ellen var ikke spesielt motivert for å begynne å trene, men tenkte at hun kunne starte med å gå noen småturer. Snart ble det fjellturer. Hun eide ikke kondisjon og syntes turene var beintøffe. I tillegg til å planlegge hva hun skulle spise, lagde Ellen også en plan for hvilke turer hun skulle gå og når hun skulle gå dem.

Alt ble skrevet ned. Og avtalene hun gjorde med seg selv var like viktige som avtaler med andre.

– Jeg lo og grein om hverandre, og holdt på å krepere, sier hun nå. – Men jeg holdt ut, og etter en måned merket jeg at det ble litt mer lystbetont. I begynnelsen ville jeg bare gå alene, men utover sommeren gikk jeg gjerne med søsteren min eller venninner.

I august fikk PT-venninnen Ellen til å våge seg inn på et treningssenter. I begynnelsen var også det helt forferdelig, og Ellen følte at de andre så på henne, fordi hun ikke klarte det samme som dem. Igjen tok hun frem staheten sin, og gikk jevnlig på treningssenteret.

Etter hvert føltes det ganske greit. Så ble senteret koronastengt i fire uker. Da bestemte Ellen seg for å satse fullt på jogging. Målet var å lære seg å jogge skikkelig. Hun begynte forsiktig, presset seg underveis og mestrer nå en mil uten problemer.

– Da treningssenteret åpnet igjen, jublet jeg, sier Ellen.

– Jeg måtte faktisk innrømme for meg selv at jeg hadde savnet styrketreningen. Og ikke minst det gode miljøet, som ikke var det minste skremmende lenger.

Ellen trener nå fem dager i uken, fra cirka 0530 om morgenen. Hun jobber turnus, og når hun har seinvakt, går hun hjem og dusjer etter trening. Har hun tidligvakt, dusjer hun på trening og drar rett på jobb.

– Barna gir klart uttrykk for at de synes det er herlig å slippe en masete mamma om morgenen, sier Ellen og ler.

– Selv kan jeg ikke tenke meg en bedre start på dagen enn en treningsøkt. Jeg hadde noen nedturer ganske tidlig i løpet, men jeg forserte disse kneikene uten store problemer. Nå ser jeg meg ikke tilbake, jeg ser fremover og gleder meg over å være i bedre form enn jeg noen gang har vært.

S.M.A.R.T. mål

– Det er tydelig at hun er en person med stor gjennomføringsevne, sier Fedon Lindberg, som ikke kjenner Ellen personlig.

– Hun bestemte seg for å ta tak i egen helse og vekt. Det er fantastisk bra og det viser at det er mulig, når man setter mål som tilfredsstiller akronymet S.M.A.R.T., altså mål må være spesifikke, målbare, attraktive, realistiske, og tidsbestemte.

Fedon Lindberg forklarer videre at ikke balle klarer å gjennomføre en slik prosess på egen hånd uten hjelp, og det er viktig at man ber om hjelp når man ikke strekker til selv. Det er også slik at mange med overvekt kan ha andre helseproblemer, som man må ta hensyn til underveis og det er viktig å få kyndig veiledning og gjøre slike endringer på en trygg og effektiv måte.

Positive helseeffekter og tilbakemeldinger

Ellen forteller at hun alltid har vært et positivt ja-menneske, uansett størrelse og vekt. Hun tror ikke andre merker de indre forandringene som har skjedd, men Ellen har det enda bedre med seg selv nå.

Hun er fornøyd med sin gode kondisjon og har mer energi og overskudd enn før. Dessuten sover hun bedre, og smertene hun var plaget med i rygg og knær er nesten borte. Hun lager god mat fra bunnen, og har mer glede av måltidene nå enn for ett år siden.

Hun har nådd målvekten sin, og nå gjelder det å finne balansen, så hun holder seg der.

– Med min stahet og de verktøyene jeg har tilegnet meg, er jeg ganske sikker på at dette skal jeg klare, sier Ellen, og ler når hun forteller om de ulike tilbakemeldingene hun har fått:

– Noen er bekymret, og spør om jeg lider av spiseforstyrrelser. Andre går rett forbi meg på gaten eller i butikken, de kjenner meg rett og slett ikke igjen. Det er kanskje ikke så rart, nå veier jeg 68 kilo, altså 41 kilo mindre enn 17. mai i fjor.

- Det er også mange som spør hva jeg har gjort, og som ber om råd både når det gjelder kosthold og trening. Jeg hjelper selvsagt gjerne til der jeg kan. At det gikk an å komme i så god form på bare ni måneder, hadde jeg ikke trodd, og jeg unner andre å oppleve det samme.

Ellens råd

1. Sørg for å være skikkelig motivert før du begynner. Bestem deg for at dette skal du få til.
2. Start med å avsukre deg, evt. med en rensekur.
3. Kostholdet er viktigst. Lag en plan over hva du liker og hva du kan spise.
4. Få kontroll over kaloriinnholdet, bruk gjerne en app som forenkler dette.
5. Lag en plan over hva, når og hvor mye du skal trene.
6. Vær tro mot avtalene du lager med deg selv.
7. Spis mindre og oftere, velg sunne matvarer og mye wok.
8. Tål å være sulten, det er ikke farlig og det gir seg etter hvert.
9. Lag ferdige matbokser med sunn og fristende mat, som du kan ta med på jobb eller tur.
10. Våg å gå utenfor komfortsonen din, for eksempel på treningssenter.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer