Mer Muskler

Gir ekstra proteiner ekstra muskler?

Få svar på det omdiskuterte spørsmålet.

PROTEIN OG TRENING: Trenger du ekstra proteiner hvis du trener mye og ønsker å bygge muskler? Foto: Reebok
PROTEIN OG TRENING: Trenger du ekstra proteiner hvis du trener mye og ønsker å bygge muskler? Foto: Reebok Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Trener du hardt for å bli sterkere, strammere eller kanskje raskere? Da har du helt sikker fått med deg at det er viktig å spise nok proteiner. 

Men hvor mye er egentlig nok? Skal du hive innpå ekstra mye cottage cheese, kyllingfilet og bønner, eller holde det å spise som du alltid har gjortt? 

Og hvorfor er proteiner så viktig i forbindelse med trening? 

LES OGSÅ: Den beste kondisjonstreningen for vekttap

Du trenger litt ekstra når du trener 

- Protein er et essensielt næringsstoff brukt til å bygge muskelceller, bindevev og cellemembraner. De brukes også i kroppen som enzymer, til transport og litt til energi under trening, har Egil André Bjørgen, som er klinisk ernæringsfysiolog og rådgiver innen fysisk aktivitet og helse ved NHI (Norsk helseinformatikk), fortalt.  

Han forklarer at du trenger litt mer proteiner når du trener, men det er nok ikke så mye som du kanskje hadde trodd.

- Generelt sett kan man trygt si at de som trener får dekket sitt proteinbehov uten større problem om de spiser balansert. Man optimaliserer effekten dersom man i tillegg inkluderer gode proteinkilder i hvert måltid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer