VONDT I RYGGEN: Det er vondt å trene med ryggsmerter, men det finnes håp! FOTO: NTB Scanpix
VONDT I RYGGEN: Det er vondt å trene med ryggsmerter, men det finnes håp! FOTO: NTB Scanpix
Vondt i ryggen:

Gjør det vondt i ryggen når du trener?

Da bør du være obs på dette.

Alle som har slitt med vond rygg kan nok skrive under på at det er svært plagsomt. Plutselig blir både hverdagen, og kanskje spesielt treningen, litt mer utfordrende. Hva er lurest å gjøre når du kjenner smerter i ryggen på trening?

- Generelt tenker jeg at folk ikke må være redde for å trene. Det er derimot viktig at du lytter til kroppen din og unngår øvelser eller trening som gir smerte eller forverrer smerter du allerede har, sier Anita Asplund, som er regionssjef ved Sats Elixia, til KK.no.

LES OGSÅ: Unngå å sove på deg ryggsmerter

Når bør du oppsøke hjelp?

Kjenner du på smerter eller ubehag i ryggen når du trener kan en grei huskeregel være å gjøre øvelser som ikke stiller for mange krav, samtidig som de er enkle å gjennomføre, råder hun.

- Mange liker trening som har fokus på kjernemuskulatur som pilates, yoga og spesifikke timer som styrker kjernemuskulatur. Siden mange med vondt i ryggen sliter med stram muskulatur så er mobilitetstimer som yoga og fleksibilitet fine alternativer.

Hvis du er usikker på hvordan du skal gjennomføre ulik trening eller øvelser kan det være lurt at du tar kontakt med behandlere eller treningspersonell som kan veilede deg.

- Generelt bør helsepersonell oppsøkes ved akutt skade, større endring av symptomer eller diffuse plager, sier Asplund.

FEILBELASTNING: Ryggsmerter oppstår ofte av feilbelastning eller mangel på styrke, sier treningscoach.
FEILBELASTNING: Ryggsmerter oppstår ofte av feilbelastning eller mangel på styrke, sier treningscoach. Vis mer

Ofte oppstår ryggsmerter på grunn av feilbelastning

Sander Andersen er daglig leder og treningscoach ved Entirebody.no. Han forklarer at det å ha vondt i ryggen kan komme av mange forskjellige grunner.

Han påpeker at smerte er veldig individuelt og et komplekst tema så rådene hans er gitt på et generelt grunnlag;

- Men veldig ofte oppstår ryggsmerter på grunn av feilbelastning, eller mangel på styrke eller bevegelighet. Det beste man kan gjøre om man får vondt i ryggen er å ta noen dager rolig uten så mye ytre belastning og heller gå en liten tur for å få litt blodsirkulasjon.

Dersom plagene vedvarer i over syv til ti dager er det viktig å finne årsaken til ryggproblemene, understreker han.

- Jeg anbefaler alltid at man oppsøker en dyktig fysioterapeut eller en annen type behandler som kan få gitt en diagnose og mulig litt behandling.

En behandler kan hjelpe deg med å fjerne de akutte smertene, men det er treningen i ettertid som avgjør om du holder deg skadefri, sier Andersen.

Derfor kan det være lurt å oppsøke en god fagperson som kan hjelpe deg videre.

- I en rehabiliteringsfase er det viktig å øke belastningen gradvis i og rundt skadeområdet. Vi øker belastningen gradvis på grunn av to ting. Den ene er at muskulaturen må tilvenne seg og bygge seg opp til å tåle lik belastning som den gjorde før, sier Andersen og legger til:

- Det andre handler om at vi ofte opplever mer smerte i området vi tidligere har vært skadet i, og derfor er det viktig at personen som tidligere har hatt skade blir vant til å bruke muskulaturen uten å være redd for å få smertene tilbake.

LES OGSÅ: De vanligste plagene under trening - og hvordan du unngår dem​​

Til forsiden