Søvn:

Gjør dette klokken 14 - sov bedre på natta

Dette er noe de aller fleste kan klare - selv i en travel hverdag.

SØVN: Du kan sove bedre ved å gjøre små justeringer i løpet av dagen. FOTO: NTB
SØVN: Du kan sove bedre ved å gjøre små justeringer i løpet av dagen. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Sliter du med å sovne om kvelden? Da er du ikke alene.

Det er ingen tvil om at det er utallige ting som kan spille inn på hvor godt vi sover om natta. Mobilbruk, stress på jobb, kaffe-inntak (på grunn av stress på jobb...), tankekjør, og så videre, og så videre.

KK har tidligere skrevet flere saker om hvordan du kan sove bedre.

Det er mange grep du kan ta, men hva med å starte med en liten opprydning av vanene dine? Det er nemlig flere ting vi gjør i løpet av en dag som kan påvirke hvor godt vi sover.

I denne artikkelen ser vi nærmere på dette. Vi lot oss inspirere av en artikkel publisert på iform.nu, og lister opp 7 små justeringer du kan ta i løpet av dagen for å sikre en god natts søvn!

1. Morgen: Stå opp til samme tid hver dag

Klokka ringer. Du slumrer. Kanskje står du opp til varierende tid, både i hverdag og helg.

Men for å sikre en god døgnrytme, bør du stå opp til omtrent samme tid hver dag. Det er et av søvnekspertenes klareste råd når de uttaler seg i KKs saker om søvn!

Det bekrefter Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU: Hold det døgnrytmen så stabil som mulig - men han legger til: Det skal ikke være snakk om død og liv, altså.

Han foreslår en variasjon innenfor én time.

DØGNRYTME: Forsøk å stå opp omtrent samme tid hver dag. FOTO: NTB
DØGNRYTME: Forsøk å stå opp omtrent samme tid hver dag. FOTO: NTB Vis mer

2. Formiddag: Bytt ut midt på dagen-kaffen med proteiner og en gåtur

Omtrent midt på dagen støter du kanskje på et annet punkt som kan påvirke søvnen din: Kaffekoppen som skal få deg gjennom siste del av arbeidsdagen.

Du er garantert klar over at mye kaffedrikking påvirker nattesøvnen, men vet du egentlig hvor sensitiv du er for koffein? Noen bør nemlig droppe kaffen mye tidligere på dagen enn de kanskje tror.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky pleier å råde personer som har problemer med å sovne å droppe alt av koffein etter klokken 12 på dagen.

– Ikke bare kaffe, men te også - svart, grønn og hvit. Mange tror at grønn te er koffeinfri, det er den ikke! Jeg anbefaler å bytte kaffen etter klokken 12 med urtete, vann eller mineralvann, forteller Arsky.

I stedet for den faste kaffekoppen i 14-tiden, når mange av oss har en liten knekk etter mange timer på jobb, kan du heller prøve å gå en tur i frisk luft.

– Fysisk aktivitet er flott - det skaper en kropp som higer etter hvile, og en hjerne som er full av godstoffene endorfiner. Da er det lettere å sov(n)e godt, forklarer Arsky, og fortsetter:

– Klokken to er det jo fint å ta en tur, om man har anledning. Om ikke, pleier jeg å anbefale klientene mine et minimåltid med oppfriskende effekt, slik som en frukt og noen nøtter, eller en proteinrik skyr eller cottage cheese med nøtter. Ikke alle vet at protein gjør deg like oppkvikket som koffein, men uten de kjedelige bivirkningene.

3. Ettermiddag: Tren på ettermiddagen i stedet for kvelden

Du er ferdig på jobb og vil skynde deg hjem. Treningen får vente til i kveld. Eller?

Mange av oss kan faktisk ha nytte av å droppe kveldstreningen. Forsøk så godt du kan å legge treningsøkta til ettermiddagen eller tidligere.

– Med tanke på søvn, tren tidlig på dagen, gjerne i dagslys. Man blir varm og aktivert av fysisk trening. Derfor er det ikke så gunstig sent på kvelden eller rett før sengetid, forklarer Engstrøm.

4. Ettermiddag: Spis middag nå, fremfor et stort måltid rett før leggetid

Vi har ulike preferanser for når vi liker å spise middag, men hvis du sover dårlig, kan det hende du har nytte av å unngå store middager rett før leggetid.

– Det bør i alle fall ikke være ofte at du spiser et stort og tungt måltid etter klokken 20. De fleste vil merke redusert søvnkvalitet da. Men innimellom tåler vi det jo, som i festlige lag, påpeker Arsky.

– Hvis man har behov for mat etter middag, stå over snacks og chips og velg heller en enkel fruktsalat, en halv avokado med sitron og pepper på, eller et knekkebrød med skiver av banan eller eple.

5. Kveld: Se på TV i sofaen, ikke senga

Når kvelden kommer er det deilig å koble av med en god film eller serie.

Kanskje er du én av dem som elsker å se favorittserien under dyna i senga? Denne vanen kan du med fordel endre litt på. Flytt deg til sofaen i stedet!

– TV-titting bør ikke skje fra sengen! Sengen er for soving (og sex), understreker Engstrøm.

De som sliter med å sove burde nemlig sørge for at soverom og seng forbindes med ro og hvile.

SOV BEDRE: Du kan ta flere grep i løpet av dagen for å sikre deg bedre søvn. FOTO: NTB
SOV BEDRE: Du kan ta flere grep i løpet av dagen for å sikre deg bedre søvn. FOTO: NTB Vis mer

6. Kveld: Spis noe smått og sunt, ikke snacks

Rett før leggetid kjenner du kanskje at du er sulten, og en rumlende mage er ikke akkurat søvnens beste venn. Spis noe sunt og mettende før du legger deg - men husk at søvnen kan påvirkes av hva du velger.

Som Arsky allerede har nevnt - gå gjerne for knekkebrød, banan, fruktsalat eller avokado.

Og drikk gjerne litt te!

– På kvelden kan det være smart å drikke en liten kopp med søvndyssende te, slik som kamille eller lavendel. Men ikke en stor bøtte te, for alt man drikker, må jo ut igjen!, påpeker Arsky.

7. Leggetid: Bytt ut mobilen med en bok

Når det endelig er på tide å legge seg, frister det kanskje å ta en siste «scroll» på mobilen. Men dette bør du unngå.

Ikke bare på grunn av lyset fra skjermen, men også fordi det kan gjøre oss mer våkne:

- Innholdet du får fra skjermene er også med på å gjøre det vanskelig å sove. Å spille dataspill, sjekke e-post eller kommunisere via diverse apper skaper ofte engasjement og våkenhet, har søvnekspert Ståle Pallesen tidligere uttalt til KK.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer