Trening

Gjør søndagsturen til en kalorikiller

Det er ganske enkelt å få lufteturen til å telle som en treningsøkt.

<strong>UT PÅ TRENINGSTUR:</strong> Hvis du først skal på søndagstur kan du like godt gjøre den mer treningseffektiv. Foto: Thinkstock
UT PÅ TRENINGSTUR: Hvis du først skal på søndagstur kan du like godt gjøre den mer treningseffektiv. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ahhh, søndag! Dette er dagen vi sover lenge, koser oss med lang frokost, og deretter drar på den obligatoriske søndagsturen.

Det er kanskje en norsk greie, men så lenge været ikke er helt pyton må vi komme oss ut i frisk luft og ta en rusletur, ellers blir ikke søndagen helt som den skal.

Og siden du først skal ut og aktivisere deg - hvorfor ikke gjøre søndagsturen til en aldri så liten treningsøkt?

Det enkleste er selvsagt å bytte ut turskoene med joggesko, og ta deg en løpetur. Eller sette deg på sykkelen og tråkke i vei. Eventuelt kan du spenne på deg langrennsskiene om det er vinter og forholdene er bra nok til det. Disse aktivitetene forbrenner henholdsvis 720, 660 og 840 kalorier i timen for en som veier 70 kilo.

Men om du ikke ønsker å gjøre søndagsaktiviteten til en ren treningsøkt, har Helle Bornstein, personlig trener og gründer av Smart Trening, følgende tips:






Gjør kaféturen sunn

I stedet for et kafétreff med en venninne, så ta med dere kaffen ut og gå en tur samtidig. Ha som mål å gå mest mulig oppover og ha en høy nok puls til at dere er lettere andpustne og ikke kan prate lange setningene. Hold tempoet i 30-40 minutter. Er det ekstra bratte bakker får dere trent rumpe og lår i tillegg!

- Dere kan også gjøre unna treningsturen først, og så sette dere på kafeen etterpå, sier Bornstein.

Gå en intervalltur

Ta på deg joggeskoene og sett i gang. Gå rolig i 5 minutter, og øk så tempoet såpass at du blir skikkelig andpusten og får opp pulsen, altså en fart på 6-7 km/t (du kan småjogge også). Hold farten i ca 30-60 sekunder, før du går rolig igjen i 15-30 sekunder. Du kan gjerne gjøre dette i oppoverbakker for ekstra god effekt. Gjenta 10 til 20 ganger.

- Gjør du dette får du trent hjertepumpa godt og du har fullført treningen på under 30 minutter, sier Bornstein.

LES OGSÅ: Intervaller får deg raskest i form

Vær aktiv med barna

For å virkelig brenne kalorier er det beste du kan gjøre å leke med barna dine. Bli med på «boksen går», dra dem på akebrett, løp ved siden av mens de lærer å sykle.

- Barn har utrolig høy energi og du vil bli overrasket over hvor slitsomt det er å følge deres tempo bare til lunsj!

Vær aktiv med kjæresten

Å være aktiv med kjæresten er veldig bra både for formen og forholdet. Felles opplevelser knytter dere sammen. Hva med en tur på rollerblades? Eller en tur til klatrehallen? Hvis kjæresten er i mye bedre form enn deg, kan du sykle mens han løper eller blader.

Har dere et prosjekt i heimen som skal gjøres, så se på det som en treningsøkt. Å male vegger, sjaue i hagen eller rydde på loftet brenner også kalorier.

LES OGSÅ: Bli slank med kjæresten

Ekstra sprek tur?

Gå i terrenget, det er super trening for alle kroppens muskler. Ta med ekstra klær, sitteunderlag, termos og niste i sekken - den ekstra vekten gir deg enda bedre treningsutbytte.

LES OGSÅ: Hvor tung kan tursekken være

<strong>GODE TIPS:</strong> Helle Bornstein vet hva som skal til for å komme i superform - også på en søndag. Foto: Smart Trening
GODE TIPS: Helle Bornstein vet hva som skal til for å komme i superform - også på en søndag. Foto: Smart Trening Vis mer
<strong>TREN OG SNAKK:</strong> Ta med kaffen på tur, så blir kaffetreffet både et sosialt treff og en treningsøkt. Foto: Colourbox
TREN OG SNAKK: Ta med kaffen på tur, så blir kaffetreffet både et sosialt treff og en treningsøkt. Foto: Colourbox Vis mer
<strong>TOPP FORHOLD:</strong> Meld dere på et klatrekurs, så har dere en supersporty aktivitet å gjøre sammen. Foto: Colourbox
TOPP FORHOLD: Meld dere på et klatrekurs, så har dere en supersporty aktivitet å gjøre sammen. Foto: Colourbox Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer