KOKOSMELK: Mange tror at kokosmelk er et sunnere alternativ til fløte, men ifølge eksperten stemmer ikke dette. FOTO: NTB Scanpix
KOKOSMELK: Mange tror at kokosmelk er et sunnere alternativ til fløte, men ifølge eksperten stemmer ikke dette. FOTO: NTB Scanpix
Kokosmelk:

Glad i kokosmelk? Da bør du velge den lette

- Vanlig kokosmelk er ikke så sunt som mange tror, sier ernæringsfysiologen.

Jeg vet ikke med dere, men jeg elsker kokosmelk og kunne sikkert kastet i meg en boks daglig hvis jeg fikk muligheten. Kokosmelk egner seg bra til matlaging, smaker supergodt og er i tillegg sunt - eller er det nå egentlig det?

- Mange tror at kokosmelk er et sunnere alternativ enn fløte, men det er det ikke, forteller Malén Gudbrandsgard, som er ernæringsfysiolog, og legger til:

- Matfløte inneholder 20 prosent fett, hvorav 12 gram mettet fett på 100 gram. Kokosmelk inneholder 21 gram fett, hvorav mettede fettsyrer utgjør 18 gram. Både melkefett og kokosfett har meget høy andel mettet fett, og ettersom det anbefales å begrense inntaket av dette vil hverken kokosmelk eller fløte være sunne alternativer.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om kokos

Mettet fett er ikke bra for kolesterolet

Mettet, enumettet og flerumettet fett er samlebetegnelser på fettsyrer i kosten vår. Betegnelsen deres avhenger av deres struktur og oppbygning, og har ulik påvirkning på kroppen vår.

- Mettede fettsyrer kjennetegnes ved at de kun har enkeltbindinger mellom karbonatomene. De er dermed fullstendig mettet med hydrogenatomer. Mettede fettsyrer har tett og fast konsistens som er grunnen til at det blir hardt når fettet er kaldt, for eksempel etter å ha stått i kjøleskapet.

- Et høyt inntak av mettet fett fra fete meieriprodukter og kjøttvarer (pølser, farser og andre bearbeidede varer), øker kroppens produksjon av det kolesterolet som er assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdom, sier eksperten.

Alle voksne burde derfor kontrollere sitt eget kolesterolnivå, dette måles enkelt med en blodprøve hos legen.

- Helsemyndighetene i Norge oppfordrer folk generelt til å erstatte mettet fett med umettet fett. Umettet fett (enumettet og flerumettet) finnes hovedsakelig i vegetabilsk olje og fisk, og det er sunt og nødvendig.

LES OGSÅ: Så mye sunt fett kan du spise hver dag

VELG LETT KOKOSMELK: Dersom du skal lage mat som inneholder kokosmelk anbefaler eksperten deg å velge den lette varianten. Den inneholder langt mindre fett og kalorier. Foto: Shutterstock / naito8
VELG LETT KOKOSMELK: Dersom du skal lage mat som inneholder kokosmelk anbefaler eksperten deg å velge den lette varianten. Den inneholder langt mindre fett og kalorier. Foto: Shutterstock / naito8 Vis mer

Velg den lette varianten

Dersom du bruker kokosmelk mye i matlagingen, anbefaler Gudbrandsgard deg å velge den lette varianten.

- Per 100 gram inneholder lett kokosmelk 72 kalorier og 7 gram fett, sammenlignet med vanlig kokosmelk som inneholder 209 kcal og 21 gram fett. Det er med andre ord en del å spare på å velge den lette varianten hvis du slanker deg.

- Har det noe å si om man velger matfløte til fordel for kokosmelk, eller omvendt?

- Det har liten nevneverdig ernæringsmessig forskjell i det store bildet. Kokosmelk inneholder ikke kalsium slik matfløte gjør, men det er imidlertid en god kilde til fiber, jern og magnesium. Kokosmelk er et godt alternativ til de som ikke tåler laktose.

- Det er strid om hvorvidt fettet man finner I kokosmelk er sunt eller ikke. Flere eksperter hevder at det mettede fettet som finnes I kokosmelk ikke er like skadelig som først antatt, sier hun.

LES OGSÅ: Oksekjøtt i rød karri og kokosmelk

Til forsiden