MEIERIPRODUKTER: Meieriprodukter er en viktig kildene til kalsium og det er derfro viktig at disse er en del av kostholdet ditt.  Foto: Dmytro Sukharevskyy - Fotolia
MEIERIPRODUKTER: Meieriprodukter er en viktig kildene til kalsium og det er derfro viktig at disse er en del av kostholdet ditt. Foto: Dmytro Sukharevskyy - FotoliaVis mer

Meieriprodukter

Glad i ost, kesam, melk og yoghurt?

Så mange meieriprodukter kan du spise om dagen.

Meieriprodukter er populær kost her til lands, og melk, yoghurt, cottage cheese, kesam, fløte og rømme har de siste årene blitt noe de fleste av oss må ha i kjøleskapet.

Ikke bare smaker disse produktene godt og er supre alternativer til mellommåltider, de er også gode kilder til B-vitaminer, jod, sink, fosfor, proteiner og kalsium, som er næringsstoffer kroppen vår er avhengig av for å fungere optimalt.

Men hvor mye meieriprodukter er det egentlig greit å spise i løpet av en dag? Eksperten har gitt oss svaret. 

 LES OGSÅ: Så mye sukker kan yoghurten inneholde

Tre om dagen

Terese Glemminge Arnesen, som er ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter, forteller til KK.no at meieriprodukter absolutt bør være en del av kostholdet ditt, da dette er en god kilde til kalsium.

Helsedirektoratet anbefaler også at magre meieriprodukter bør være en del av dette.

- Den siste landsdekkende kostholdsundersøkelsen som helsemyndighetene har gjennomført viser at vi nordmenn får dekket litt over 30 prosent av det anbefalte kalsiuminntaket uten melk og meieriprodukter i kostholdet. Nesten 70 prosent av kalsiuminntaket i det norske kostholdet kommer fra meieriprodukter, og det er dermed vår største kilde til kalsium.

En voksen person anbefales å ha et inntak på cirka 800 milligram kalsium hver dag, og som Arnesen forteller får vi ikke i oss nok til å dekke dette gjennom et variert kosthold uten meieriprodukter.

Derfor er det viktig å drikke og spise meieriprodukter daglig, men hvor mye må du egentlig innta for å få i deg nok kalsium?

- Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter bør inngå i det daglige kostholdet, og vi i Opplysningskontoret for Meieriprodukter anbefaler å innta tre porsjoner meieriprodukter hver dag, da dette bidrar til å sikre at du får i deg nok kalsium. I tillegg får du blant annet proteiner, jod, fosfor og vitamin B2 og B12.

- En porsjon tilsvarer for eksempel ett glass melk (1,5 dl), ett lite beger yoghurt eller to skiver gulost, forklarer hun.

DAGLIG INNTAK: For å få i deg nok kalsium anbefales det at du spiser eller drikker tre meieriprodukter daglig.  Foto: kreativloft GmbH - Fotolia
DAGLIG INNTAK: For å få i deg nok kalsium anbefales det at du spiser eller drikker tre meieriprodukter daglig. Foto: kreativloft GmbH - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Har du noe av dette på tallerkenen?

Viktig å spise variert

Selv om det er bra å få i seg meieriprodukter, da disse bidrar med viktige næringsstoffer kroppen er avhengig av, mener Arnesen det er viktig at du ikke overdriver inntaket ditt.

- Kroppen vår har behov for å få tilført mange vitaminer, mineraler og næringsstoffer gjennom kosten hver dag, og det er derfor ikke sunt å ha et ensidig kosthold med et overdrevent inntak av enkelte matvarer uansett hvilke matvarer det er snakk om.

- Hvis inntaket ditt av meieriprodukter er så stort at det går på bekostning av å ha et ellers variert kosthold, bør du begrense det. Jo bredere spekter av matvarer som finnes i kostholdet, jo større sjanse er det for å få dekket alle kroppens behov. Tre porsjoner melk og meieriprodukter om dagen er passende i et norsk kosthold, og bidrar til å sikre blant annet kalsiuminntaket.

LES OGSÅ: Denne melken kan du droppe

Velg de magre produktene

Dersom du har et ellers sunt og variert kosthold, er det ifølge Arnesen rom for å spise og drikke fete meieriprodukter som for eksempel helmelk, fløte og fete oster.

- Det kommer an på hvor mye du spiser og hvor mye mettet fett du ellers får i deg. Det som er fint for forbrukerne er at man i stort sett alle kategorier finner produkter med både høyere og lavere fettinnhold, og det kommer stadig flere produkter med redusert fettinnhold på markedet.

- Det gjør at det blir enklere å velge de magre variantene i hverdagen, og velge produktene med høyere fettinnhold i helgen eller ved spesielle anledninger. Selv om fett- og kaloriinnholdet i magre meieriprodukter er redusert, er innholdet av vitaminer og mineraler det samme. Alle melketypene inneholder for eksempel like mye kalsium per liter, forklarer hun.

MAGRE ALTERNATIVER: Om du spiser mye meieriprodukter kan det være lurt å velge de magre alternativene, da disse har et lavere fettinnhold.  Foto: Per Ervland
MAGRE ALTERNATIVER: Om du spiser mye meieriprodukter kan det være lurt å velge de magre alternativene, da disse har et lavere fettinnhold. Foto: Per Ervland Vis mer

Birger Svihus. som er professor i ernæring ved universitetet for miljø- og biovitenskap, forteller til KK.no at du generelt sett ikke trenger å unngå fete meieriprodukter, men at noen bør være mer var enn andre.

- Det kan være et poeng å ikke innta for mye melkefett i form av helmelk, smør og fløte dersom du har fedmeproblemer. Dette fettet er heller ikke blant det sunneste med tanke på hjerte- og karsykdommer.

- I tillegg ville jeg vært forsiktig med sukrede produkter som yoghurt, drikkeyoghurt, brunost og prim om du ønsker å redusere energiinntaket ditt eller sliter med diabetes type 2, sier han.

LES OGSÅ: Soyamelk er ikke sunnere enn vanlig melk

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til nytte for nye lesere! 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: